مجتبی مزروعی روز یکشنبه در مراسم قدردانی از کشاورزان نمونه سبزوار در این شهر افزود: برای مرمت و بهسازی قنوات در برنامه پنجم توسعه سالانه 50 میلیارد ریال تخصیص می یافت که در برنامه ششم توسعه به سالانه 200 میلیارد ریال رسیده است.
وی اظهار کرد: امسال علاوه بر مبلغ 200 میلیارد ریال برای قنوات، از محل ارتقای شاخص ها نیز 300 میلیارد ریال دیگر برای مرمت قنوات خراسان رضوی تخصیص یافته است.
وی با اشاره به بحران آب گفت: برای ارتقای تکنولوژی در بخش آب، اعتبار آبیاری تحت فشار نسبت به چهار سال گذشته 20 برابر افزایش یافته است.
مزروعی با بیان اینکه میانگین جذب تسهیلات مکانیزاسیون در کشور 7،9 درصد است افزود: این میزان در خراسان رضوی حدود 15 درصد است و طی چهار سال گذشته در این استان سه هزار میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون و ماشین آلات به کشاورزان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: مشکل محصولات کشاورزی، صادرات است که باید صنایع لازم برای فرآوری محصولات و عرضه در بازار های جهانی فراهم شود.
وی گفت: برای رفع این مشکل باید اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی در شهرستان ها راه اندازی شود و نهاده های کشاورزی به دست خود کشاورزان تامین گردد.
مزروعی افزود: در چهار سال گذشته با توجه به اقدامات آب و خاک، آبیاری و مکانیزاسیون در روستاها علاوه بر تضمین امنیت غذایی، جمعیت روستایی خراسان رضوی از منفی 1،13 درصد به 6 درصد افرایش یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: در سالجاری از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، ردیف اعتباری و سرمایه در گردش 630 میلیارد ریال جذب و به کشاورزان پرداخت شده است.
منصور برغمدی افزود: در چهار سال گذشته 150 میلیارد ریال اعتبار نوسازی تجهیزات و ناوگان کشاورزی به شهرستان سبزوار تخصیص یافته که از این محل 500 دستگاه ماشین آلات نوسازی شده است.
وی اظهار کرد: امسال نیز 50 میلیارد ریال برای نوسازی تجهیرات کشاورزی این شهرستان اختصاص یافته است که برای دریافت 90 درصد از این اعتبارات متقاضی به بانک معرفی و 25 درصد آن نیز پرداخت شده است.
وی همچنین با اشاره به کاهش بارندگی و بحران آب گفت: یکی از سیاست های جهاد کشاورزی تغییر کشاورزی سنتی به مدرن و ترویج کشت گیاهان کم آب طلب همانند گل محمدی، زرشک، عناب و گیاهان دارویی در شهرستان سبزوار است.
در این مراسم از 48 کشاورز نمونه شهرستان سبزوار در بخش های مختلف قدردانی شد.
سبزوار دارای 35 هزار هکتار کشتزار، 16 هزار هکتار عرصه باغی و حدود 20 هزار بهره بردار بخش کشاورزی است.
این شهرستان در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.