به گزارش ایرنا، حسین اسماعیلیان روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: گلبهار، نیشابور، قوچان، بردسکن، خواف، سبزوار، طرقبه و خلیل آباد شهرهایی هستند که انتظار می رود بیشترین تنش آبی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 85 درصد مشترکان خراسان رضوی زیر الگو، آب مصرف می کنند، بیان کرد: سرانه آب آشامیدنی مصرفی در بخش خانگی به نسبت کشور در کف قرار دارد و به ازای هر نفر در شبانه روز 120 لیتر مصرف می شود که این رقم در میانگین کشوری بین 150 تا 200 لیتر است.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: بحران آب در استان ما جدی تر از سایر نقاط کشور است و در موضوع حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی رتبه نخست را داریم به طوریکه حجم کسری سالانه آبهای زیرزمینی استان با یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب، بیشترین در کشور است.
وی ادامه داد: از این رو مصرف 120 لیتر در شبانه روز متناسب با شرایط بحرانی نیست و باید با ترویج فرهنگ مصرف آب، سرانه را به کف که حدود 70 لیتر در شبانه روز برای هر فرد تعریف شده، برسانیم.
اسماعیلیان افزود: البته مردم همراهی لازم را داشته اند و شرایط تنشی تابستان 96 را در حالی گذراندیم که هیچ شهری با جیره بندی و قطع آب مواجه نشد.
وی تاکید کرد: در تامین آب شرایط ناپایداری داریم و کماکان نگرانی جدی برای تامین آب تابستان 97 وجود دارد.
وی با اشاره به تعریف طرح های مختلف برای گذر از تنش آب در تابستان آینده گفت: بهره برداری از 34 حلقه چاه، ساخت 116 کیلومتر خط انتقال آب و ساخت 17 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب از این جمله است که امیدواریم با تامین اعتبار این طرح ها تا تابستان 97 بهره برداری شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: با حفر چاه جدید مشکلی از تامین آب شهرها حل نمی شود و تنها کاهش آبدهی چاه ها را به همراه دارد.
اسماعیلیان افزود: به دلیل وضعیت بحرانی سفره های آب زیرزمینی در 10 سال گذشته 280 حلقه چاه در شهرهای استان حفر و تجهیز شد که از محل حفر آنها پنج هزار و 739 لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تامین آب صورت گرفت.
وی ادامه داد: چهار هزار و 548 لیتر بر ثانیه از این میزان افزایش ظرفیت صرف جبران کاهش آبدهی چاه ها شده است که این امر بیانگر وضعیت وخیم و افت آبهای زیرزمینی در دشتهای استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به تقلیل کیفیت آب می شود، افزود: در 12 سال گذشته برخی عناصر شیمیایی آب به بیش از 2 برابر افزایش یافته و در آینده نزدیک در برخی عناصر کیفی آب با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای استان امکان حفر چاه جدید وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تنها راهکار رویارویی و گذر از تنش آبی نهادینه کردن و گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب، تفکیک آب فضای سبز از شرب، بازچرخانی آب در قالب اجرای طرح های فاضلاب شهری و کاهش هدررفت آب در شبکه های انتقال و توزیع است .
اسماعیلیان ادامه داد: همچنین در افق بلندمدت نیازمند انتقال آب از خارج از حوزه برای تامین آب آشامیدنی خواهیم بود.

*هدررفت 30 درصد آب در شهرهای خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی میزان هدررفت آب در شهرهای استان را 30 درصد عنوان کرد و افزود: 15 درصد از این میزان هدررفت واقعی است که به دلایلی نظیر نشت و فرسودگی خطوط در شبکه توزیع هدر می رود.
اسماعیلیان بیان کرد: 15 درصد دیگر نیز هدررفت ظاهری است که در شبکه مصرف می شود ولی به دلایلی نظیر وجود انشعابات غیرمجاز و یا خرابی شمارشگرها اندازه گیری نمی شود که اقدامات جدیدی برای کاهش هدررفت ظاهری و واقعی آب در دستور کار این شرکت است.
وی افزود: خراسان رضوی جزو 6 استان نخست کشور در موضوع خشکسالی در سال آبی جاری است و نسبت به دوره بلندمدت 80 درصد کاهش بارندگی داشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر در مدت باقیمانده از سال آبی جاری وضعیت بارندگی نرمال باشد باز هم اثر کوتاه مدت کمی بر تغذیه سفره های آب زیرزمینی خواهد داشت.

*افتتاح و کلنگ زنی 52 پروژه آب و فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از بهره برداری و کلنگ زنی 52 طرح این حوزه در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: 500 میلیارد ریال برای این طرح ها هزینه شده است.
اسماعیلیان با بیان اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 19 شهر استان از آب آشامیدنی برخوردار بودند، بیان کرد: هم اکنون تمام 73 شهر با 100 درصد جمعیت از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم برخوردارند.
وی با بیان اینکه حجم مخازن ذخیره آب نیز پس از انقلاب هفت برابر رشد داشته است، گفت: تا 25 سال گذشته هیچ شهری از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار نبود و هم اکنون در 11 شهر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مدرن در حال اجرا و در هفت شهر در حال بهره برداری است .
یک میلیون و 800 هزار نفر در قالب حدود 700 هزار مشترک آب در 73 شهرستان؛ به جز مشهدا، زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و آب مورد نیاز برای این جمعیت از 463 حلقه چاه چشمه و قنات تامین می شود.
خبرنگار : ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.