شهرستان گناباد از ظرفیتهای خاصی در بخشهای اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برخوردار است. استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود 20 ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، 172 واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی و از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شوند.
از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
اکنون با وجود ظرفیتهای اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی تنها کمتر از 10 واحد بسته بندی در این شهرستان فعال هستند که این شمار جوابگوی نیاز موجود در منطقه نیست لذا توسعه سرمایه گذاری در این بخش ضروی است.
با هدف بررسی ظرفیتها و موانع و مشکلات توسعه سرمایه گذاری در گناباد میزگردی با حضور مسئولان و صاحبنظران ذیربط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان برگزار شد.
در این میزگرد مسئول امور اقتصادی فرمانداری، روسای اداره صنعت و معدن و تجارت و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، دبیر خانه صنعت و معدن و کارشناس مسئول اموراقتصادی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد به بحث و بررسی پیرامون موضوعات مذکور پرداختند. بخاطر مسائل و مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از نظر پرداخت مالیات، رئیس اداره امور مالیاتی گناباد نیز به حضور در این میزگرد دعوت شد اما وی حضور نیافت.

* شناخت ظرفیتهای اقتصادی لازمه توسعه سرمایه گذاری
کارشناس مسئول امور اقتصادی و جذب سرمایه گذاری فرمانداری گناباد گفت: این شهرستان از ظرفیتهای زیادی در زمینه های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی و گردشگری برخوردار است که در صورت رفع موانع تولید و سرمایه گذاری به یکی از قطبهای اقتصادی جنوب خراسان رضوی تبدیل می شود.
محمد صفری ادامه داد: وجود محصولات کشاورزی مانند زعفران و پسته و گیاهان دارویی از جمله قابلیتهای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی در این شهرستان است که باید برای سرمایه گذاران معرفی شود.
وی گفت: تاریخ کهن و 172 اثر تاریخی از جمله قنات جهانی قصبه گناباد و ظرفیتهای مستعد در بحث کشاورزی ازجمله پسته و زعفران قابلیتهای خوبی برای جذب و توسعه سرمایه گذاری در بخشهای گردشگری و کشاورزی و از جمله صنایع تبدیلی در این شهرستان به شمار می روند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز از جمله مزیتهای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف و از جمله بخش صنعت و معدن در این شهرستان را وجود نیروی انسانی توانمند و مواد اولیه ذکر کرد.
هادی ایزدی افزود: امکان فرآوری مواد معدنی در معدنی برای کاهش خام فروشی ظرفیت مهم اقتصادی در معادن گناباد به شمار می رود و در دولت تدبیر و امید ظرف چهار سال اخیر بالغ بر 25 میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل زیرساختهای این بخش پرداخت شد.
وی ادامه داد: کاهش مشکلات و حفظ واحدهای تولیدی موجود از طریق پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و رونق تولید مهمترین اولویت این اداره است و حفظ این واحدها موجب افزایش جذب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این شهرستان می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم گفت: گردشگری به عنوان عامل مهم رونق و توسعه اقتصادی در چند سال اخیر در دستور کار مسوولان ذیربط قرار گرفت.
علیرضا شناسایی افزود: بعد از ادغام میراث فرهنگی با صنایع دستی و گردشگری در سالهای گذشته به ظرفیتهای هر یک از این بخشها به نحو مطلوب در جهت توسعه و مرمت و سرمایه گذاری توجه نشد.
وی ادامه داد: نگاه به گردشگری نگاهی اقتصادی است در حالی نگاه به میراث فرهنگی و صنایع دستی دیدگاه فرهنگی است و اگر به آنها به مثابه یک بخش اقتصادی توجه شود بطور یقین ضربه می خورند لذا در جذب سرمایه گذار باید متناسب با ظرفیتهای هر یک از این بخشها توجه کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: علاوه بر بالغ بر 170 اثر تاریخی و قدمت و پیشینه غنی فرهنگی گناباد وجود رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبدبافی، نمدمالی، چاقوسازی و آهنگری از جمله قابلیتهای گردشگری این شهرستان برای جذب سرمایه گذار است.
وی افزود: بعد از ثبت جهانی قنات قصبه گردشگری گناباد وارد مرحله جدید شده و افزایش سهم این شهرستان در صنعت گردشگری کشور و افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه خاص مسئولان ذیربط قرار گرفت. باید با شناسایی این قابلیتها زمینه جذب سرمایه گذاری را افزایش داد.
دبیر خانه صنعت و معدن گناباد نیز به قابلیتهای این شهرستان در زمینه های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری اشاره و بیان کرد: بستر توسعه سرمایه گذاری در این منطقه فراهم است و تحقق آن نیازمند رفع مشکلات و تعامل بیشتر دستگاههای اجرایی ذیربط می باشد.
حسن باصری ادامه داد: علاوه بر صنایع معدنی با وجود خشکسالی سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در گناباد انجام و زیرساختهای مطلوبی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است.
مسئول امور اقتصادی و تنظیم بازار مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: این شهرستان دارای ظرفیتهای بسیار و با ارزش افزوده بالا در بخشهای صنایع تبدیلی کشاورزی مانند زعفران و پسته، کشت گلخانه ای و دامداری است.
علیرضا سعادت فر افزود: همچنین شهرستان گناباد از مناطق بسیار مستعد استان خراسان رضوی از نظر وجود گیاهان دارویی محسوب می شود و بیش از 100 گونه گیاه دارویی بستر مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی در این بخش نیازمند همراهی و تعامل سایر بخشها و از جمله بهداشت و درمان و گسترش طب سنتی و بهبود نگرش مردم در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماریها است. هر اندازه طب سنتی گسترش یابد مردم بیشتر به سمت گیاهان دارویی گرایش پیدا می کنند و به طبع بستر جذب سرمایه گذاری در این بخش بیشتر فراهم می شود.

* تمرکزگرایی و نگاه یکسان مانع سرمایه گذاری
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: با وجود بسترها و ظرفیتهای خوب گناباد در بخش اقتصادی هزینه سرمایه گذاری در این شهرستان به نسبت سایر مناطق برخوردار مانند مشهد و تهران بالا است.
صفری افزود: دور بودن از بازارهای مصرف و مواد اولیه هزینه های تولید در گناباد را افزایش داده و در این شرایط نگاه یکسان در وضع قوانین و ابلاغ دستورالعملها در همه نقاط کشور و نبود معافیتها و مشوقهای لازم سرمایه گذاران این شهرستان را با تنگناهایی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: تولید کنندگان و سرمایه گذاران این شهرستان با وجود این مسائل به یک میزان با سایر نقاط برخوردار مالیات پرداخت می کنند که این مساله تنگناهای زیادی برای سرمایه گذاران گنابادی ایجاد کرده است.
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد گفت: تمرکززدایی و اصلاح قوانین و مقررات و اتخاذ آنها متناسب با مسائل و مشکلات خاص منطقه ای هزینه سرمایه گذاری و رغبت سرمایه گذاران را در گناباد افزایش می دهد.
دبیر خانه صنعت و معدن گناباد هم مهمترین مانع جذب سرمایه گذار در این شهرستان را تمرکزگرایی و نبود نگاه منطقه ای در تصمیم گیریها از جمله در وضع قوانین و مالیات ذکر و بیان کرد: با وجود مسائل و مشکلاتی که سرمایه گذاران در گناباد دست به گریبان هستند برخی دستگاههای اجرایی ذیربط و از جمله امور مالیاتی نه تنها تسهیل گری خاصی برای فعالان این بخش انجام ندادند بلکه با وضع قوانین و یا دستورالعملهایی به مانع مهم برای توسعه سرمایه گذاری تبدیل شدند و به خوبی جوابگو نیستند.
باصری افزود: سرمایه گذار هم باید از طرفی هزینه های مانند دوری از بازارهای هدف و برخی موارد مواد اولیه را بپردازد و از سوی دیگر به واسطه نگاه یکسان در وضع قوانین با مشکلات متعدد دست به گریبان باشد.
وی ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید موانع سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور و از جمله مناطق کم برخوردار مانند گناباد را رفع کرد و یکی از این موانع تمرکزگرایی است. شماری از دستگاههای اجرایی و به خصوص امور مالیاتی در وضع و دریافت مالیات توجهی به شرایط حاکم بر بازار ندارند و در موعد مقرر مالیات را مطالبه می کنند. پرداخت مالیات وظیفه ملی همه بخشها است ولی باید متناسب با شرایط و مشکلات منطقه ای وضع شوند.
وی افزود: برخی بروکراسیهای پیچیده اداری از موانع مهم توسعه سرمایه گذاری در گناباد است و ادارات ذیربط در برخی اقدامات را که از عهده خودشان بر می آید به مسئولان و کارشناسان ادارات کل و یا مرکز محول می کنند که این مساله بر دامنه مشکلات سرمایه گذاران می افزاید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد نیز نبود نگاه منطقه ای و وجود نگاه محلی را از موانع مهم توسعه و رونق سرمایه گذاری در این بخش ذکر و بیان کرد: ظرفیتها و نقاط قوت یک بخش در توسعه، سایر مناطق و کل شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
علیرضا شناسایی گفت: باید با نگاه منطقه ای و شناخت و باور توانمندیها و معرفی ظرفیتهای گردشگری برای جذب سرمایه گذار در این بخش تلاش کرد.
وی از مسئولان خواست با پرهیز از تمرکزگرایی و داشتن نگاه واحد در دستور العملها و اتخاذ قوانین و وضع قوانین متناسب با شرایط منطقه ای زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد تدوین بسته های اولویتهای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف برای افزایش شناخت سرمایه گذاران با قابلیتهای اقتصادی گناباد را ضروری دانست.
کارشناس مسئول سرمایه گذاری و تنظیم بازار مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم در این زمینه گفت: مشکلاتی نظیر دوری از مرکز و بازارهای مصرف و مواد اولیه موجب افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی در گناباد شده است. باید با تمرکززدایی و نگاه منطقه ای در وضع قوانین و مقررات متناسب با مشکلات منطقه ای بستر افزایش جذب سرمایه گذار را فراهم کرد.
وی افزود: تولیدکنندگان علاوه بر مشکلات عدیده گناباد اعم از دوری از بازار مصرف و مواد اولیه باید 30 تا 40 درصد درآمد و هزینه تمام شده تولیدات خود را بابت مالیات و بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند. برای توسعه سرمایه گذاری و رغبت بیشتر سرمایه گذاران باید این سرعتگیر و یا موانع تولید را کاهش داد و بستر برای فعالیت فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را هموار کرد.

* قاچاق مانع توسعه سرمایه گذاری
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: قاچاق کالا از موانع و مشکلات مهم توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تولید داخلی است که علاوه بر ایجاد رکود در واحدهای تولیدی موجود موجب کاهش رغبت سرمایه گذاران می شود.
صفری افزود: قاچاق کالا توان تولید اکثر واحدهای تولیدی این شهرستان و توان سرمایه گذاران را برای استمرار تولید و بازپرداخت تسهیلات کاهش داده است. با این وجود دولت تدبیر و امید ضمن برخورد با معضل قاچاق کالا با پرداخت تسهیلات رونق تولید در حفظ واحدهای موجود و افزایش رغبت سرمایه گذاران برای افزایش سهم تولید در رونق اقتصادی تلاش می کند.
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد گفت: در کنار حمایتهای دولت از سرمایه گذاران، کاهش معصل قاچاق کالا نیازمند فرهنگ سازی است و باید اهمیت خرید کالای ایرانی در حفظ تولید و سرمایه گذاری داخلی برای مردم تبیین شود.
وی افزود: کالاهای داخلی از کیفیت به مراتب بهتر نسبت به انواع مشابه خارجی خود برخوردارند ولی نگرش نادرستی در عوام وجود دارد که اجناس خارجی دارای کیفیت هستند.
رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم گفت: قاچاق کالا یکی از ارکان و ابزار مهم جنگ اقتصادی دشمنان است و امروز کالاهای قاچاق به ابزاری برای صدمه زدن به تولیدات و سرمایه گذاری داخلی تبدیل شده است.
ایزدی افزود: صدمات جنگ اقتصادی به مراتب از جنگ نظامی بدتر است چون تولید و اشتغال ملی را مورد هدف قرار داده است.
وی ادامه داد: پایین بودن قیمت و سود کالا برای فروشندگان از عوامل مهم افزایش قاچاق کالا است. دولت تلاش می کند با اقداماتی مانند طرحهای ریجستری تلفن همراه، راه اندازی سامانه ثبت کالاها و انبارهای نگهداری کالاها هزینه کالای قاچاق را برای عرضه کنندگان آن افزایش دهد.

* توسعه سرمایه گذاری ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی
دبیر خانه صنعت و معدن گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان، هم افزایی بین دستگاههای اجرایی و استفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای رونق اقتصادی و تولید داخلی بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
باصری افزود: تا زمانی که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با مشکلات متعدد برای تولید و سرمایه گذاری دست به گریبان هستند اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب محقق نمی شود. باید با ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی و رفع موانع تولید، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری و کارآفرینی ترغیب کرد و مسئولان و دست اندرکاران ذیربط حمایت از تولید داخلی را وجهه همت خود قرار بدهند.
وی ادامه داد: اگر همه ظرفیتها برای حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری و رفع موانع تولید و اشتغال بسیج شوند، ضمن افزایش فرصتهای شغلی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران افزایش می یابد و گامهای موثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته می شود.
دبیر خانه صنعت و معدن گناباد گفت: اگر دستگاههای اجرایی در احداث بناها و تامین کالاهای مورد نیاز خود و حتی در پذیراییها تا جایی که امکان دارد از کالاهای تولیدی شهرستان استفاده کنند این امر به تدریج برای مردم نیز الگو می شود.
وی افزود: در صورت کاهش موانع تولید و اشتغال و حمایت بیشتر مسئولان مربوطه و تحقق کامل اهداف اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاران کالاهای قابل رقابت تولید وعلاوه بر تامین نیاز داخلی در زمینه صادرات هم موفق خواهند بود. افزایش هزینه های سربار، تولید صرفه اقتصادی را برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کاهش می دهد.
باصری ادامه داد: برخی ادارات مانند استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی آزمایشات کیفی واحدهای تولیدی را که امکان انجام آن توسط شرکتهای گنابادی وجود دارد به شرکتهای خصوصی تهران واگذار می کنند که این مساله هزینه های بسیاری برای تولیدکنندگان به دنبال دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد نیز گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه رونق و اشتغال مستلزم حمایت بیشتر از سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله در بخش گردشگری است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت هم گناباد گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ضرفیتهای اقتصادی منطقه ای را شناخت و با هم افزایی واستفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف آنها را در مسیر توسعه و رونق و اشتغالزایی جهت دهی کرد.
وی افزود: جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کاهش مهاجرت به عنوان یکی از معضلات مهم گناباد موثر است.
ایزدی ادامه داد: رفع موانع تولید و سرمایه گذاری از روند مهاجرت سرمایه داران به سایر نقاط جلوگیری می کند و در آنان را به فعالیت اقتصادی در گناباد دلگرم می کند.600 میلیارد ریال از محل تسهیلات صندوقهای توسعه ملی، توسعه روستایی و مشاغل خانگی در قالب 81 طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت طی سالجاری به این شهرستان اختصاص یافت.

* ظرفیت تشکلهای مردم نهاد ضرورت توسعه سرمایه گذاری
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: تشکلهای مردمی در بخشهای اجتماعی، مذهبی ، فرهنگی برای جلب مشارکت و همگرایی بخشهای مختلف ایجاد شده ولی خلاء وجود یک تشکل در بخش جلب سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در این شهرستان احساس می شود.
صفری افزود: هر جا مردم مشارکت داشتند به توفقیات زیادی دست یافتیم و با ایجاد تشکلهای مردم نهاد و بهره گیری از ظرفیتهای قشرهای مختلف ظرفیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری به سرمایه گذاران معرفی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم به مشارکت خوب مردم این شهرستان در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در قالب تشکلهای مردم نهاد اشاره و بیان کرد: باید تشکلهایی با محوریت اقتصادی و تبیین ظرفیتهای سرمایه گذاری تشکیل و مشکلات این بخش را به صورت خودجوش از طریق مسئولان پیگیری کنند.
شناسایی افزود: باید نگاهمان را به تشکلها تغییر داده و توانمندی های آنها را باور داشته باشیم و به آنها ارزش دهیم.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشار: حسین کریم زاده
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.