به گزارش ایرنا، شتر به عنوان حیوان حلال گوشت علاوه بر فواید فراوان و سازگاری بسیار با اقلیم های گرم و خشک، سرمایه ای در دل کویر به شمار می رود که خشکسالی های اخیر لزوم توجه به پرورش آن را بیش از پیش کرده است.
روستاهای کویری داورزن در غرب خراسان رضوی یکی از مناطقی است که با پوشش گیاهی مناسب مانند خارشتر، تاغ، گون، علف شور، برشنک، خارخاسک و درمنه که تغذیه اصلی شتر به شمار می رود، پرورش این حیوان را برای دامداران این منطقه مقرون به صرفه کرده است.

* 'بلاتکلیفی مرتع' بزرگترین دغدغه شترداران داورزن
یک شتر دار اهل روستای کلاته از توابع بخش مرکزی شهرستان داورزن که 400 نفر شتر دارد به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان مرتع های مشخص برای چرای دام وجود ندارد.
محمدحسن کلاته افزود: در برخی چراگاههای شهرستان داورزن که بوته شور مخصوص خوراک شتر می روید به علت ممیزی نشدن مراتع، اداره منابع طبیعی مانع چرای شترها می شود.
وی اظهار کرد: یکی از عمده ترین مشکل شترداران بلاتکلیفی مراتع است و با اینکه منطقه سگزیل بین شهرستان های سبزوار، داورزن و استان سمنان مشترک است، پرورش دهندگان شتر در داورزن نمی توانند از این منطقه استفاده کنند و بارها شتران ما از سوی ساکنین روستاهای مجاور در استان سمنان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

* نیاز به تخصیص علوفه یارانه ای
یک شتردار ساکن روستای چشام داورزن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به خشکسالی طولانی سالهای گذشته جهاد کشاورزی باید با تخصیص علوفه و تسهیلات به پرورش دهندگان شتر کمک کند.
اصغر سلیمانی افزود: کاهش چشمگیر بارندگی، تامین علوفه در فصل زمستان را با مشکل مواجه کرده از این رو نیازمند توزیع علوفه یارانه ای بین دامداران هستیم.
وی با بیان اینکه منطقه داورزن برای پرورش شتر مستعد است، اظهار کرد: در صورتی که تسهیلات دولتی با کارمزد مناسب در اختیار جوانان قرار گیرد علاوه بر رونق صنعت پرورش شتر در منطقه، گام بلندی در مسیر اشتغالزایی برداشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه ارزش یک نفر شتر باردار حدود 50 میلیون ریال است گفت: برای بازار فروش مشکلی نداریم و درخواست های محصولات این دام به گونه ای است که هم اکنون قادر به پاسخ گویی به سفارشات استان خود هم نیستیم.
سلیمانی افزود: در صورت رفع مشکلات می توان علاوه بر تامین نیازهای دیگر استان ها، شاهد صادرات آن به خارج از کشور هم باشیم.

*نداشتن پروانه چرا مشکل عمده شترداران
مدیر جهاد کشاورزی داورزن نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در صورتی که اداره منابع طبیعی به واگذاری مرتع و صدور پروانه چرا برای شترداران اقدام کند، صنعت شترداری در داورزن گسترش می یابد.
حسین تاج آبادی افزود: پرورش دهندگان شتر با توجه به فقیر بودن مراتع و درگیریهای منطقه ای برسر تصاحب مرتع و تجاوز به حریم چرای دام سبک، باید به ایجاد واحدهای صنعتی توجه کنند.
وی با بیان اینکه شتر از علوفه های کم ارزش تغذیه و محصول با ارزش شیر و گوشت تولید می کند، اظهار کرد: هم اکنون با جدول زمان بندی شده تسهیلات کم بهره در اختیار فعالان این عرصه قرار گرفته است تا با ایجاد مراکز خدمات دهی به دام های خود از جمله ایجاد آبشخورها، در حوزه بازارهای هدف ارزش افزود مناسبی به دست آورند.
وی گفت: طی یک سال گذشته برای پرورش دهندگان شتر سه آبشخور با هزینه 37 میلیون ریال در مراتع روستای بروغن احداث و سمپاشی شترهای منطقه و آغل ها علیه کنه نیز انجام شده است.
تاج آبادی افزود: افزایش تولید گوشت و شیر شتر، ایجاد واحد های پرورش نوین شتر با استفاده از فناوریهای جدید و استفاده از ظرفیت شتر در گردشگری از برنامه های مورد توجه جهاد کشاورزی است.
وی اظهار کرد: شهرستان داورزن با 2 هزار و 100 نفر شتر از جایگاه نخست استان خراسان رضوی در پرورش شتر برخوردار است.

* در ممیزی مرتع پروانه چرا برای شترداران صادر می شود
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داورزن نیز گفت: در ممیزی مرتع بر مبنای تناسب دام و مرتع تا حد امکان پروانه چرا برای شتر صادر می شود.
حسن قلعه نویی افزود: از سال گذشته که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در داورزن تاسیس شد تاکنون 6 سامانه عرفی و ممیزی به مرتع تبدیل شده که بخش هایی از آن برای تعلیف به شترداران واگذار شده است و ما بقی نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد.
وی اظهار کرد: تا پایان سال جاری با تخصیص بخشی از منطفه کویری سگزیل به شهرستان داورزن که هم اکنون بین دامداران سبزوار و استان سمنان مشترک است، مشکل بسیاری از شترداران داورزن برطرف خواهد شد.
شترداران منطقه داورزن در بخش مرکزی و روستاهای مزینان، کلاته مزینان، بروغن و چشام مشغول فعالیت هستند.
شهرستان داورزن در 310 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
گزارش: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.