به گزارش ایرنا نورالدین راغی، یکشنبه در نشست هم اندیشی اعضای اتاق پیشه وران ایالت هرات با اتاق اصناف مشهد افزود: روابط کشورها بر 2 اصل دولت محوری یا مردم محوری استوار می شود که روابط دولت محور از طریق انعقاد تفاهم نامه ها برقرار می شود و روابط مردم محور از طریق تبادلات تجاری بین تجار 2 کشور محقق می گردد.
وی گفت: اصناف از موثرترین نهادها برای توسعه روابط مردم محور بین کشورها به شمار می روند که مشروعیت و ثبات این رابطه بیشتر است و به 2 کشور نفع مشترک می رساند.
وی اظهار کرد: روابط بین ایران و افغانستان از سالها قبل استثنایی و بر مبنای اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی بوده و درک دوطرفه نسبت به نیازمندی های آنها در حوزه بین المللی وجود داشته است.
وی بیان کرد: در زمان تحریم های اقتصادی، افغانستان رویکرد استثنایی نسبت به ایران داشته و این کشور را یاری کرده است.
سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به حجم بالای تبادلات کالایی بین ایران و افغانستان گفت: در 9 ماهه گذشته حجم تبادلات تجاری بین 2 کشور 300 میلیارد دلار بوده که این میزان حجم تبادلات بیانگر اعتماد طرفین و باز شدن درهای توسعه به روی دو کشور است.
راغی اظهار کرد: هنوز ظرفیت های بالقوه زیادی در زمینه های مختلف به منظور توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور وجود دارد که می توان بخشی از آن را از طریق تعامل بین اتاق اصناف مشهد و اتاق اصناف پیشه وران هرات به فعلیت درآورد.
وی فعال کردن بخش تولید را از موضوعات مهم مورد توجه دولت افغانستان دانست و گفت: برای بومی سازی تولید و رونق این بخش در کشور افغانستان نیاز به دانش فنی و تجربه ایرانیان احساس می شود و لازم است به جای واردات صرف کالای تولید شده ایرانی به افغانستان، دانش فنی ایرانیان نیز به این کشور وارد شود.
راغی، استخراج معادن غنی و کشت فراسرزمینی با توجه به آب و خاک و اقلیم مناسب افغانستان را از بسترهایی برشمرد که ایرانیان می توانند دانش تولید و فناوری خود را به این کشور صادر کنند.
سرکنسول افغانستان در مشهد همچنین رفع محدودیت در واردات برخی کالاهای تولیدی افغانستان به ایران، توجه به مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی مشترک بین 2 کشور را خواستار شد و گفت: در برخی موارد، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی بین دو کشور تبدیل به محلی برای تخلیه بار شده است و حال آنکه باید این اماکن براساس وظیفه ذاتی خود عمل کنند.
راغی گفت: با توجه به اینکه رقبای ایران در افغانستان افزایش یافته اند، ضرورت دارد کیفیت برخی کالاهای تولیدی ایران که به افغانستان صادر می شود، ارتقا یابد.
وی هزینه های درمانی افغان ها در ایران را بیشتر از هند ذکر و بیان کرد: با توجه به ظرفیت های درمانی در ایران و همسایگی افغانستان با این کشور، بهتر است ایران قدری این نوع هزینه ها را برای مردم افغانستان کاهش دهد.
وی با اشاره به وجود 20 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران گفت: بیشتر این دانشجویان افغان های مقیم ایران هستند، در صورتی که هزینه های آموزشی برای دانشجویان افغانستانی که بخواهند در ایران تحصیل کنند، بسیار بالاست.
رئیس اتاق اصناف پیشه وران ایالت هرات نیز در این نشست گفت: هرات و مشهد در گذشته جزو یک منطقه بزرگ به نام خراسان بودند اما با فاصله هایی که در طول تاریخ ایجاد شد، مردم این منطقه از هم دور شدند.
عبدالودود فیض زاده افزود: خوشبختانه به لطف 2 دولت افغانستان و ایران، فاصله ها بین هرات و خراسان رضوی کمتر شده و زمینه برای تقویت پایه های اقتصادی بین دو منطقه فراهم شده است.
وی بیان کرد: اکنون ستون های روابط بین هرات و خراسان رضوی مستحکم است و باید سقف آن را با توسعه تجارت کوچک در حوزه اصناف و تجارت بزرگ در حوزه صنعت مشخص کرد.
وی اظهار کرد: تا حدود یک 1.5 سال پیش، تجار ایرانی تنها به دنبال سود مطلق بودند اما اکنون فعالان این حوزه دریافته اند که سود مطلق شکننده است و روابط تجاری و اقتصادی خوبی با دولت افغانستان برقرار کرده اند.
رئیس اتاق اصناف پیشه وران ایالت هرات با تاکید بر اینکه باید مسافت را در تجارت در نظر گرفت، گفت: توسعه ارتباطات و تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان مسافت را کمتر و هزینه ها را کاهش می دهد و هم اینک ایران بیشترین مراودات اقتصادی را با کشور افغانستان در بین کشورهای همسایه دارد.
فیض زاده افزود: امروز دیگر افغانستان شرایط گذشته را ندارد و دوره سازندگی در این کشور آغاز شده است لذا در این شرایط که رقبای ایران برای به دست گرفتن فرصتها در افغانستان جولان می دهند، ایران باید بهره گیری بیشتری از این فرصتها بکند.
وی اظهار کرد: افغانستان آن کشوری نیست که از تلویزیون پخش می شود، بلکه ظرفیت هایی برای تجارت و اقتصاد دارد که هیچ گاه از رسانه ای پخش نشده است.
وی با اشاره به وجود 82 اتحادیه و 70 هزار واحد صنفی در هرات گفت: افغانستان در کنار مشکلات خود، مزایایی نیز دارد و بهترین بازار برای ایرانی هاست.
رئیس اتاق اصناف پیشه وران با اشاره به مشکلات در مرز دوغارون گفت: شرایط مناسبی در این مرز بویژه در گمرک 'اسلام قلعه' و گمرک دوغارون برای مسافران و تجار افغان وجود ندارد و باید روند ورود و خروج کالا و مسافر در این مرز بهتر شود.
فیض زاده اظهار کرد: هر شرایطی که برای افغانستان به وجود آید، بر ایران نیز اثر خواهد گذاشت لذا برای توسعه تجارت و تولید صنعتی و معدنی افغانستان نیاز به دانش، فناوری و همیاری ایرانی ها داریم.
گمرک دوغارون به عنوان یکی از مهمترین گمرک های کشور در مرز بین خراسان رضوی و ایالت هرات افغانستان قرار گرفته که بیش از 100سال قدمت دارد و بیش از 50 درصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی از طریق این گمرک صادر می شود.
سالانه بیش از یک میلیون و 130 هزار تن انواع کالا از طریق این گمرک به بازارهای هدف افغانستان صادر می شود.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.