ابراهیم نصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت یک میلیون و 61 هزار و 451 تن کالا از چهار پایانه مرزی لطف آباد، سرخس، دوغارون و باجگیران به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و دیگر کشور های آسیای مرکزی ترانزیت شده است.
وی اظهار کرد: نیمی از ترانزیت خروجی استان و افزایش آن مربوط به پایانه دوغارون، به خاطر رشد 51 درصدی ترانزیت خروجی این پایانه است.
وی گفت: بروز برخی مشکلات در مرز میلک سیستان و بلوچستان موجب شده صاحبان بار ترانزیت، پایانه دوغارون را برای انتقال کالای خود انتخاب کنند.
نصری افزود: علاوه بر آن افزایش امنیت و رونق کسب و کار و تجارت در افغانستان موجب افزایش ترانزیت کالا به این کشور شده است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر در این مدت 358 هزار و 625 تن کالا در قالب ترانزیت ورودی وارد این پایانه ها شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 27 درصد کاهش دارد.
وی این کاهش را مربوط به پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان دانست و گفت: بیشترین عامل کاهش ترانزیت خروجی به کشورهای آسیای مرکزی، کاهش ارزش پول ملی این کشورها و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم و کاهش واردات بوده است.
استان خراسان رضوی با چهار پایانه مرزی لطف آباد، دوغارون، سرخس و باجگیران، در سال 95 رتبه سوم صادرات، رتبه پنجم واردات، رتبه سوم ترانزیت ورودی و رتبه نخست بخش ترانزیت خروجی کالای کشور را از آن خود کرده است.
خراسان رضوی 20 هزار و 574 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.