علی علیزاده چهارشنبه شب در حاشیه نشست کمیته تخصصی حقوقی و قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: در معرض تهدید قرار دادن سلامت 80 میلیون نفر برای حفظ جان 2 یا سه هزار نفر که اغلب با آگاهی و بطور عمد بدون رعایت هنجارهای جامعه به دلایل مختلف دست به تخریب سلامت دیگران می زنند، انسان دوستانه و خیرخواهانه نیست.
وی اظهار کرد: بهترین مجازات برای قاچاقچیان مواد مخدر افزایش ریسک و خطر اقتصاد مواد مخدر است زیرا تنها انگیزه خطر پذیری قاچاق، سود هنگفت آن است.
وی، ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف برای مرتکبین جرایم مواد مخدر و مغایرت با سیاستهای کلی مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندانها را از دیگر اشکالات اجرایی شدن قانون جدید مجازات مواد مخدر دانست و گفت: تدابیر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان باید به گونه ای باشد که بر رفتار مجرمانه، شخصیت مجرم و مباشر جرم تاثیر کند.
علیزاده با بیان اینکه افزایش چشمگیر قاچاق و خرده فروشی، افزایش تعداد معتادان و شیوع مصرف این مواد از دیگر عواقب اجرای قانون جدید است افزود: جایگزینی مجازات غیر موثر و غیر بازدارنده، مغایر با سیاستهای کاهش جمعیت کیفری است که در قانون جدید مغفول واقع شده است.
وی اظهار کرد: مشکلاتی که بعد از اجرای این قانون بوجود می آید مغایرت صریح با بند 56 و 57 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد.
وی گفت: به دلیل کاهش خطر ریسک پذیری این رفتار مجرمانه، قاچاق مواد مخدر و روانگردان افزایش می یابد و به همان نسبت دسترسی به مواد آسانتر و شیوع اعتیاد فراگیر می شود و در نتیجه کاهش 25 درصدی مندرج در بند 57 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب محقق نمی شود.
علیزاده ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون جدید عوام گرایانه عمل کرده و سه عنصر سیاسی، افکار عمومی و رسانه ها در این زمینه تاثیرگذار بوده و باعث شده است با استفاده از افکار عمومی و فشارهای بین المللی این قانون جهت دار نوشته شود.
وی افزود: حفظ ارزشهای انقلاب و دستاوردهای آن و پاسداشت خون افرادی که برای حفظ مرزها و سلامت جامعه جان خود را فدا کردند از وجوه حکمت گرایی در قانونگذاری است و ارزش شهدا و جانبازان از جان انسان هایی که با علم به رفتار مجرمانه ولو از روی احتیاج و فقر دست به قاچاق مواد مخدر می زنند، کمتر نیست.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.