عبدالرسول عمادی روز چهارشنبه در همایشی به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان در مشهد افزود: برخی بر این اعتقادند که واژه تربیت به تنهایی تعریف جامعی از آموزش و پرورش است بنابراین سند تحول با رویکرد تربیتی تدوین شده و بر آن است که باید رویکرد نظام تعلیم و تربیت از آموزش به تربیت هدایت شود.
وی ادامه داد: والدین موظف به تربیت فرزند هستند و علت اینکه بر جایگاه نظام خانواده در اسلام تاکید شده همین اهمیت و مسئله امر تربیت است. به این ترتیب مدرسه به کمک والدین آمده و اگر گفته شود تمام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بر عهده مدرسه است این تفکر ناشی از تاثیر نادرست از سایر فرهنگها و برداشتهای غیر اسلامی است.
رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: بنابراین ما تسهیلگر، مشاور و معاون خانواده در امر تربیت هستیم و اصالتا تعلیم و تربیت کار خانواده است و ما را به کمک خود فراخوانده اند.
وی افزود: تعاریف و تعابیر مختلفی از تربیت وجود دارد. تربیت در حقیقت بازسازی و اصلاح تجارب فرزندان ما است. یک فرض این است که ذهن کودک لوح سفیدی است که برآن نوشته می شود حال آنکه وقتی کودک در سن 6 سالگی وارد آموزش و پرورش می شود تجربه ها و شناختهای فراوانی دارد و مدرسه باید این تجارب و شناختها را اصلاح و آنان را آماده مواجهه با تجربیات بعدی نماید.
عمادی ادامه داد: گاه تربیتهای کاذب مانند تربیت مبتنی بر تلقین، تربیت مبتنی بر تنبیه و تربیت مبتنی بر تکرار(عادت) در اساس تربیتی مشاهده می شود که هیچیک از اینها تربیت واقعی نیستند.
وی به شاخصه های تربیت درست اشاره و بیان کرد: تربیت درست تربیتی است که در آن تبیین و معیارهای تربیتی وجود دارد. معیار یعنی اینکه به بچه ها بیاموزم برای همه چیز دلیل بخواهند و پیرو دلیل باشند. اگر اینگونه باشد نمی توان به آنان تلقین و تحمیل کرد و یا آنان را به چیزی عادت داد.
رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش دومین شاخصه تربیت درست را وجود محرک درونی ذکر و بیان کرد: زمانی محرک درونی در کودک وجود دارد که او عادت کند دلیل و شاهد برای پذیرش بخواهد لذا در روند تربیت منفعل نخواهد بود بلکه کاملا فعال و پرسشگر است.
وی سومین شاخصه را نگاه انتقادی در تربیت ذکر و بیان کرد: اگر چنین شاخصه هایی در تربیت وجود داشته باشند فردی توانمند، با اعتماد به نفس و حلاجی کننده که برای جامعه و خودش مفید است تربیت می شود.
24 تا 30 مهر ماه هفته پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.