محمدرحیم رهنما روز سه شنبه در همایش گردشگری و توسعه پایدار در مشهد افزود: گردشگری تاکنون سه مرحله را پشت سر گذاشته که نسل اول آن گردشگری ای بوده که به سمت گذران اوقات فراغت گرایش داشت.
گردشگری ساحلی نیز به معنای اقامتهای کوتاه مدت و بهره گیری از لذتهای طبیعی در کنار ساحل و مناطق خوش آب و هوا بوده اقسام مختلف این نوع از گردشگری بود.
وی ادامه داد: نسل دوم گردشگری به سمت گردشگری موزه ای فرهنگی گرایش یافت که شامل دیدن آثار تاریخی بود. گردشگری مذهبی هم که از قدیمی ترین انواع گردشگریهاست تقریبا در این قالب گنجانده می شود یعنی دیدن آثار مذهبی برای برآورده کردن نیازهای معنوی.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نسل سوم گردشگری که برای ما مهم است و مراکز علمی پژوهشی باید به سمت آن بروند 'گردشگری خلاق' است که شکل گردشگری در آن فرق می کند.
وی الگوی گردشگری خلاق را رفتن به سمت داخل جامعه و آشنایی با زندگی روزمره و فرهنگهای محلی است. تعریف و بیان کرد: در این نوع گردشگری که در حال گسترش است گردشگر به جای هتل یا مسافرخانه ممکن است در قطار یا اقامتگاه بوم گردی روستایی یا حتی در غار اصلاح شده اقامت کند.
رهنما افزود: هم اکنون بیشتر گردشگران خارجی که به ایران وارد می شوند به این نوع از گردشگری گرایش دارند. گردشگری خلاق در ذیل گردشگری پایدار تعریف می شود که در آن تنوع گونه های مختلف استفاده، بهره وری و بازدید، آسیب نرساندن به محیط، بهره گیری از شرایط محیط، دوستی با طبیعت و تنوع فرهنگی مهم است و مجموعه این عوامل در کنار هم گردشگری خلاق و به تبع آن شهرهای خلاق و مراکز سکونتی خلاق را شکل می دهد.
وی ادامه داد: در گردشگری خلاق علاوه بر میراث مادی و ملموس کشور یا شهر میزبان گردشگر می خواهد با میراث معنوی مردمان آن سرزمین هم آشنا شود. مثلا می خواهد نحوه پخت شله در مشهد یا سینه و زنجیر زنی در محرم را ببینند یا با ابریشم کشی در روستای بایگ، جمع آوری زعفران و سماق در گناباد، جمع آوری فلفل در روستای بیزه سبزوار، پرورش گوسفند قره گل در سرخس و موسیقی نوایی تربت جام و چیدن انگور کاشمر و انار بجستان، ساخت آثار زینتی با گوهرسنگها در مشهد و یا پخت شیشلیک در شاندیز آشنا شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این استان 1600 اثر ثبتی دارد که 90 اثر آن ناملموس و بقیه آثار از قبیل بناها و آرامگاهها ملموس است.
وی افزود: 35 منطقه گردشگری و دو هزار تاسیسات گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران بین راهی و اقامتگاه بوم گردی نیز در خراسان رضوی وجود دارد و این استان ظرفیت 200 هزار نفر شب خواب را دارد.
رهنما ادامه داد: :شاید قدرتمند ترین بخش توسعه ای خراسان رضوی همین بخش گردشگری است. بطور مثال سرمایه گذاری ای که در بخش هتل داری می شود در هیچ جای دیگر نمی شود. به عنوان نمونه برای یک هتل در مشهد از پارسال تاکنون بدون اخذ هیچگونه وام و تسهیلات 800 میلیارد ریال هزینه و خرج شده که نشان می دهد این صنعت می تواند موتور محرکه توسعه استان خراسان رضوی باشد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.