معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تکلیف کرده اند بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در کشور تبدیل شوند لذا با توجه به همجواری بقاع متبرکه خراسان رضوی با بارگاه منور امام رضا(ع) در سالهای اخیر اتفاقات خوبی برای توسعه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران در بقاع متبرکه افتاده است.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: برنامه ریزی فرهنگی در بقاع متبرکه استان بگونه ای انجام شده که پاسخگوی نیاز زائران داخلی و خارجی در هر سن و سالی باشد. از جمله آنها برپایی خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، غرفه پاسخگویی به سئوالات دینی و شرعی، غرفه عرضه محصولات فرهنگی، غرفه عفاف و حجاب، غرفه پخش فیلم و برگزاری برنامه های عمومی و مناسبتی است.
وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای ارائه خدمات بهتر به زائران 'طرح جامع میقات الرضا' برنامه ریزی شد تا در بقاع متبرکه امامزادگان 6 استان که به نوعی با مشهد مقدس ارتباط دارند اجرا شود. در این راستا طرح میقات الرضا برای 30 بقعه متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی تعریف و اجرا شد که در برخی از آنها خدمات به صورت شبانه روزی ارائه می شود.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به مناسب پنجم ذی القعده و سالروز تجلیل از بقاع متبرکه و امامزادگان برگزاری 25 همایش تجلیل در تمام شهرستانهای دارای بقعه و دو همایش شاخص استانی از شب گذشته آغاز شده و تا پایان امروز ادامه دارد که در آنها ضمن بهره گیری از حضور مسئولان، از خادمان برتر بقاع و خیرین تجلیل می شود.
معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 254 بقعه متبرکه امامزادگان در این استان وجود دارد که در بین آنها 130 بقعه متبرکه نسبت به سایر بقاع جذب زائر بیشتری دارند.
مرتضی حقیقی افزود: برخی از بقاع متبرکه ماننده بقعه امامزاده یحیی در میامی واقع در بخش رضویه شهرستان مشهد؛ بقاع سید ناصر و سید یاسر در طرقبه، بقعه گنبد خشتی در مشهد و بقعه قدمگاه رضوی در نیشابور از جمله بقاع متبرکه در خراسان رضوی به شمار می روند که علاوه بر زائران ایرانی پذیرای زائران شیعیان از حوزه خلیج فارس و کشورهای همجوار هستند.
وی ادامه داد: در بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی از محل نذورات مردم و کمکهای خیران امکانات رفاهی و زیرساختهای لازم برای زیارت و پذیرایی زائران فراهم شده بطوری که زائرسرا برای اقامت زائران در 15 بقعه متبرکه برخی شهرستانهای شاخص استان ایجاد شده است.
او گفت: با توجه به افزایش حضور زائران در بقاع متبرکه و ارتقا اقبال عمومی نسبت به زیارت امامزادگان امسال از محل اعتبارات دولتی و کمکهای خیران پروژه عمرانی شامل ساخت شبستان، تربت خانه، صحن، زائرسرا، سرویس بهداشتی در 84 بقعه متبرکه با اعتبار 130 میلیارد ریال در دست اجرا است.
وی افزود: با توجه به حجم زائرانی که روز به روز بر تعدادشان در بقاع متبرکه استان افزایش می یابد ضروری است اعتبارات بیشتری برای توسعه کمی و کیفی طرحهای فرهنگی و عمرانی در آنها اختصاص یابد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.