استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه به نقل از سید جواد حسینی در نشست کمیته استانی توسعه مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد در حوزه مواد مخدر گزارش داد: افزایش کمی و توسعه کیفی، توسعه قشری، توسعه جغرافیایی، توسعه نظام مند، شبکه سازی، توانمندسازی، ایجاد خانه تشکلهای مردمی یا 'سمن سرا'، تدوین نظامنامه همکاری دولت با تشکلهای مردمی و نظارت برفعالیت سمنها از راهبردهای تدوین شده در حوزه سازمانهای مردم نهاد هستند.
وی ادامه داد: تدوین طرح جامع حمایت و صیانت از بهبودیافتگان اعتیاد و جلوگیری از عود مجدد آنها از فعالیتهای بسیار مفید است که در راستای راهبرد نظامنامه همکاری دولت با تشکلهای غیردولتی و همچنین راهبرد شبکه سازی می باشد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هشت سمن در این استان بطور ویژه در حوزه آسیبهای اجتماعی فعال هستند. باید دستگاههای اجرایی که می توانند به این سمنها با رویکرد بهبودیافتگان اعتیاد و جلوگیری از عود مجدد کمک نمایند شناسایی شده و ظرفیتهای آنان در اختیار سازمانهای مردم نهاد قرار گیرد.
وی به اجرای 'طرح ارتقا توانمندسازی زنان روستایی' نیز اشاره و بیان کرد: در راستای توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی این طرح در 100 روستای خراسان رضوی اجرایی خواهد شد.
حسینی افزود: دستگاههای اجرایی گزارش جامع و کامل فعالیتهای خود در حوزه تشکلهای مردم نهاد و ظرفیتهای قابل واگذاری به سمنها را تنظیم نموده تا کتابچه فعالیتهای حوزه مشارکت های مردمی خراسان رضوی تدوین شود.
وی به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره و بیان کرد: رویکرد این مناسبت فرهنگی و این روز فرصت مناسبی است تا همه دستگاههای اجرایی این نگاه فرهنگی را بسط دهند. صادرات مواد مخدر برای افغانستان حدود 200 میلیارد دلار سود سالانه دارد و 80 درصد ترانزیت مواد مخدر دنیا از طریق همین کشور صورت می گیرد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تنوع مواد مخدر امروزه به 700 نوع افزایش یافته و طی سالهای اخیر مصرف مواد 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: افزون بر 38 هزار نفر زندانی مواد مخدر در ایران وجود دارند. همه این موارد نشاندهنده این است که هزینه مبارزه با مواد مخدر در سطح مبارزه با عرضه، توزیع و تولید بسیار بالاست و باید در کنار تمام این فعالیتها نگاه فرهنگی به مبارزه را نیز مد نظر قرار دهیم. از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر باید استفاده فرهنگی شود و جامعه و جمعیت مخاطب را درگیر موضوع کرده و برنامه های پیش بینی شده باید با همین رویکرد فرهنگی طراحی، تدوین و اجرا شوند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.