در این میزگرد علی سعیدی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرای معتدل حامی دولت، هادی حیدری و محمدرضا ابراهیمی از فعالان سیاسی اصولگرا و علی قلی پور و حسن رضا صابری از فعالان سیاسی اصلاح طلب به بحث و تبادل نظر حول محور راههای انتخاب آگاهانه در انتخابات پرداختند.

** مشارکت مردم و اهمیت آن در عرصه ملی و بین المللی
فعال سیاسی اصول گرای معتدل در این نشست با اشاره به اهمیت مشارکت گسترده مردم در انتخابات از منظر نمایش اتحاد ملی و وحدت جریانهای سیاسی گفت: حضور باشکوه در انتخابات نشان دهنده انسجام و همدلی در بین مردم و احساس مسئولیت آنان در قبال سرنوشتشان است.
علی سعیدی تصریح کرد: نباید تضارب آراء و عقیده ها به کشمکش های داخلی تبدیل شود و همه افراد و جریانهای سیاسی باید زیر سایه قانون اساسی و زعامت رهبری، با شرکت پرشور در انتخابات نشان دهند که اختلاف نظرهای ظاهری، احساس مسئولیت آنان را در برابر سرنوشت و آینده کشور، کمرنگ نمی کند.
فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: مشارکت اجتماعی مردم در صحنه های مختلف و از جمله انتخابات در شرایطی که نشان دهنده انسجام و همدلی مردم و جامعه باشد، دارای اهمیت و اثربخش است و وحدت نباید لفظی باشد بلکه باید اعتقادی بوده و با باورهای اجتماعی مردم عجین شده باشد.
علی قلی پور گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات زمانی دارای نتیجه مطلوب است که همه جریانها و طیفهای مردم با پرهیز از اختلاف نظر، برای رسیدن به هدفی مشترک، یعنی گزینش فردی اصلح برای اداره امور اجرایی کشور، در عرصه حضور یابند.
یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: حضور در انتخابات و رای دادن جدای از وظیفه، یک حق اجتماعی است و اگر مردم از این حق خود استفاده نکنند این امکان را به دیگران داده اند که در تعیین سرنوشت آنان دخالت کرده و برایشان تصمیم بگیرند.
حسن رضا صابری گفت: تجربه دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری نشان داده که هر اندازه حضور مردم در انتخابات گسترده تر باشد، رئیس جمهوری با پشتوانه رای بالاتری ظاهر شده و در انجام وظایف خود موفق تر خواهد بود و هر زمان حضور مردم کم رنگ باشد، نخواهد توانست به اهداف ترسیم شده دست پیدا کند.
یک فعال سیاسی اصولگرا نیز مهمترین وجه تمایز نظام مردم سالاری دینی با حکومتهای لیبرال غربی را علاوه بر اسلامیت نظام، در نگاه به مقوله انتخابات دانست و گفت: دموکراسی، مردم سالاری و اقتدار سیاسی نظام جمهوری اسلامی با میزان حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت آنان ارتباط مستقیم دارد.
محمدرضا ابراهیمی اظهار داشت: مشارکت بالای مردم عاملی برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان خواهد بود و هر چه این حضور گسترده تر باشد، اقتدار نظام را بیشتر به رخ جهانیان می کشد.
این استاد مراکز آموزش عالی گناباد تصریح کرد: شرکت پرشور مردم در انتخابات، مانند حضور آنان در راهپیمایی های مختلف مناسبتی، به منزله رزمایشی ملی است که تهدیدات بالقوه دشمنان علیه کشور را خنثی می کند.
وی اضافه کرد: استکبار جهانی و ایادی اش همواره قدرت نظام جمهوری اسلامی و پشتوانه مردمی اش را در عرصه های مختلف محک زده و رصد می کنند و یقینا هر اندازه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، اقتدار نظام بیشتر نمود پیدا می کند.
این فعال سیاسی گفت: انتخاب نامزد اصلح و توانمندتر برای تصدی ریاست جمهوری، علاوه بر نتایج سازنده در اداره امور اجرایی داخلی، در سطوح بین المللی نیز نشان دهنده مشروعیت و قدرت سیاسی نظام است.
هادی حیدری دیگر فعال سیاسی اصولگرا گفت: نخستین مولفه مهم در انتخابات حضور گسترده مردم در صحنه و مولفه بعدی انتخاب فرد اصلح همراه با بصیرت و آگاهی قبلی است به طوری که رهبر معظم انقلاب از همه افراد، حتی آنان که نظام را قبول ندارند ولی به ایران علاقه دارند، خواستند برای نمایش اقتدار و صلابت ایران در این عرصه مهم حضور یابند.

** اخلاق مداری و پرهیز از سیاه نمایی، لازمه افزایش اعتماد عمومی
فعال سیاسی اصولگرای معتدل حامی دولت تدبیر و امید، با اشاره به برخی احادیث معصومین (ع) در زمینه رعایت موازین اخلاقی و مکارم اخلاق، گفت: با انسان با اخلاق می توان تعامل کرد ولی با فردی که در گفتار و کردار خود اخلاق را رعایت نکند، حتی اگر متظاهر به دین هم باشد، نمی توان تعامل داشت.
سعیدی گفت: ممکن است برخی اشخاص با غبارآلود کردن فضا و بی اخلاقی در کوتاه مدت به نتایجی هم رسیده باشند ولی با گسترش فناوری های ارتباط جمعی و فضاهای مجازی، بی اخلاقی آنان از نظر مردم دور نخواهد ماند و افکار عمومی جامعه بزرگترین قضاوت را در مورد آنها خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ممکن است فردی با بی اخلاقی به مسئولیتی هم دست یافته باشد ولی اگر عاقبت کار وی با اشخاصی که با اخلاق مداری رای کسب کرده اند، مقایسه شود به طور یقین قضاوت تاریخ به نفع اخلاق مداران خواهد بود.
این استاد دانشگاه گفت: برخی نامزدهای انتخابات در مناظره های اخیر سعی کردند با غبارآلود و هیجانی کردن فضا و بیان مطالب غیرواقعی عملکرد مثبت مسئولان را زیر سئوال ببرند که یقینا به نتیجه مطلوب نمی رسند زیرا جامعه ما مخالف بی اخلاقی است.
این فعال سیاسی گفت: متاسفانه برخی از نامزدهای ریاست جمهوری تلاش دارند افکار عمومی جامعه را با همین شیوه ها و روشهای بی اخلاقانه متاثر و تحریک کنند اما باید گفت حتی مشارکتی که بر اساس بی اخلاقی پایه گذاری شود، حاصلی نداشته و پایدار نیست.
فعال سیاسی اصولگرا نیز با اشاره به برخی مسائل مطرح شده در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی گفت: نباید جامعه را به صورت سیاه و سفید نگاه کرد بلکه باید با پرهیز از هرگونه احساساتی و هیجانی کردن فضا، نقاط ضعف و قوت دولتها را با هم مورد دید و نباید با زیر سئوال بردن عملکرد مسئولان، کل مجموعه دولت را تخریب کرد.
حیدری مناظره های تلویزیونی را بدترین اقدام برای تصمیم گیری مردم در مورد انتخاب نامزد اصلح عنوان کرد و گفت: این برنامه اگرچه ممکن است با اقبال مردم مواجه شود ولی از سویی می تواند به مجالی برای کوبیدن یک جریان سیاسی تبدیل شده و یا با طرح یک کلیدواژه و یا عبارت، رای یک نامزد را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در مناظره های تلویزیونی گفت: برخی مواقع بی اخلاقی های انتخاباتی موجب افزایش حضور مردم در پای صندوقهای رای به نفع نامزد رقیب می شود.
یکی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا نیز گفت: برخی نامزدها با زرق و برق و تبلیغات دروغین سعی دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و بعضی که مسئولیت را برای خود طعمه ای می دانند تلاش می کنند به هر قیمتی به آن دست یابند و برای رسیدن به قدرت به هرگونه بی اخلاقی دست می زنند.
محمدرضا ابراهیمی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب افزود: رقابتهای انتخاباتی نباید دوستی ها و رفاقتها را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است فردی به یک نامزد و دوست وی به نامزد دیگری در انتخابات رای بدهد ولی نباید این مساله موجب بروز کدورتها در جامعه شود.
این استاد دانشگاه گناباد گفت: هرگونه ایجاد تقابل در جامعه و خط کشی بین مردم و کینه توزی ها در زمان تبلیغات انتخاباتی، مغایر وحدت و انسجام و یکپارچگی جامعه است و باید از آنها پرهیز کرد.
فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: گاه تبعات بی اخلاقی ها تا مدتها از حافظه تاریخی مردم و نیز اذهان ناظران بین المللی محو نمی شود که هجوم به سفارتخانه های خارجی بر مبنای احساسات و هیجانات سیاسی نشان دهنده طیفی از همین بی اخلاقی ها در جامعه است.
قلی پور گفت: اخلاق مداری نامزدهای انتخابات و هواداران آنان تاثیر مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات و ارتقای اعتماد عمومی در جامعه دارد.
یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب، ریشه اصلی مسائل و مشکلات کشور را بی اخلاقی ها دانست و گفت: برخی مواقع بی اخلاقی های نامزدهای انتخابات چه در گفتار و چه کردار، نتیجه ای خلاف منظور آنان در پی داشته و موجب افزایش رای نامزدهای رقیب آنها شده است.
صابری ادامه داد: آثار این تخریب ها تا سالها از اذهان عمومی و جامعه محو نمی شود، همان طور که با گذشت حدود 40 سال، اقدامات نادرست حکام جائر رژیم ستم شاهی در اذهان مردم باقی مانده است.

** ضرورت پرهیز رئیس جمهوری آینده از شعارزدگی
فعال سیاسی اصول گرای معتدل گفت: مشکلات اقتصادی و بحران آب و محیط زیست تنها مربوط به دولت یازدهم و یا دولتهای قبلی نیست بلکه ریشه در مسائل و تصمیم گیری های حداقل 30 سال گذشته دارد.
سعیدی گفت: برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید عمل گرایانه و واقع بینانه و منطبق بر اصول علمی باشد.
وی ادامه داد: صرف پرداخت تسهیلات و یارانه به مردم، موجب اشتغال پایدار و رفع مشکلات اقتصادی جامعه نمی شود بلکه باید با آموزشها و مهارت افزایی، توانمندی جوانان جویای کار را افزایش داده و در مرحله بعد با پرداخت تسهیلات آنان را به ادامه کار و اشتغال امیدوار کرد.
این استاد دانشگاه گفت: برخی از سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در قالب مناظره ها و تبلیغات مختلف به صورت کامل غیرعملی است به طوری که حتی یک دانشجوی اقتصاد هم به راحتی این مساله را درک می کند.
این فعال سیاسی افزود: دولت آینده نیز باید مانند دولت یازدهم فرهنگ عذرخواهی و پذیرش خطا داشته باشد و مسئولان در صورت ارتکاب به خطایی، نظیر آنچه که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت داد، به صراحت به اشتباه خود اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کنند.
حیدری، فعال سیاسی اصولگرا نیز گفت: اگر فردی در زمان انتخابات ریاست جمهوری با دادن وعده های غیرعملی و غیرکارشناسی با جلب رای مردم به پیروزی برسد و بعد از انتخاب نتواند به وعده هایش عمل کند، قطعا با کاهش اعتماد عمومی نسبت به خود و دولت متبوعش مواجه می شود و شکت خواهد خورد.
وی توجه خاص به تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری را از دیگر ضرورتهای مورد توجه دولت آینده ذکر کرد و گفت: امروز جامعه ما با تنگناهای زیادی در بخشهای زیرساختی، اشتغال، مسکن و غیره دست به گریبان است که رفع آنها نیازمند عزم ملی دولت آینده و اتکای به توان داخلی است.
قلی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب، آشنایی کامل به قوانین و مقررات اجرایی کشور را از ضرورتهای مورد نیاز نامزدهای ریاست جمهوری خواند و گفت: نامزدها نباید با استفاده از هر شیوه و با بیان برنامه ها و وعده های غیر قابل انجام، به دنبال کسب آرای مردم باشند.
وی تصریح کرد: همان گونه که آشنایی به قانون یک ضرورت برای نامزدهای ریاست جمهوری است، عمل به قانون و پرهیز از شعارزدگی و تلاش برای خدمات صادقانه، باید در اولویت برنامه های رئیس جمهوری آینده قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر بی قانونی در کشور حاکم شود مانند دولتهای نهم و دهم، شاهد اقداماتی از جمله انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ارائه بودجه سالانه کشور بر خلاف عرف معمول به صورت مقطعی و فصلی به مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.
قلی پور تاکید کرد: برنامه ریزی برای توسعه و عمران و رفع مشکلات کشور باید متناسب با نیازها و اولویت های هر منطقه انجام شود چون شرایط محیطی استانهای شمالی با جنوبی وغربی تفاوت می کند.
صابری، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: توجه به مسائل سیاسی باید در اولویت رویکردهای دولت آینده قرار گیرد، زیرا دولتی که با توسعه سیاسی بر سر کار آمده و گره های سیاسی را باز کند، قادر خواهد بود در سایر بخشها اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز موفق باشد.
وی گفت: دولتهایی که به توسعه سیاسی توجه اساسی داشتند، همچون دولت اصلاحات، علاوه بر موفقیت در عرصه بین المللی، در کاهش نرخ تورم و بیکاری و توسعه و رونق اقتصادی به توفیقات مطلوبی دست یافتند.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی صرف واحدهای تولیدی بدون توجه به نیاز بازارهای داخلی و بین المللی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: در دولتهای نهم و دهم بدون توجه به بازارهای داخلی و خارجی برخی طرحهای اقتصادی در کشور آغاز و یا اجرایی شد که متعاقب آن شاهد تعطیلی و یا رکود و توقف فعالیت برخی از این واحدها و در نتیجه تشدید معضل بیکاری در جامعه بودیم.

** استفاده از ظرفیت احزاب، لازمه توسعه مشارکت مردم در انتخابات
سعیدی، فعال سیاسی اصول گرای معتدل گفت: وجود و فعالیت احزاب از ارکان مهم دادن شناخت صحیح به مردم در خصوص گزینش نامزدهای انتخاباتی می تواند باشد.
وی تصریح کرد: تجربه انتخابات گذشته و از جمله دوره قبل مجلس شورای اسلامی نشان داد که نامزدهایی که حتی در سطح جامعه شناخته شده نباشند ولی از طرف یک جریان که عملکرد نمایندگان قبلی آنها مورد اقبال عمومی قرار گرفته، معرفی شوند، در رقابتهای انتخاباتی پیروز می شوند.
صابری، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب، بر این باور است که جریانهای سیاسی نقش چندانی در افزایش مشارکت مردم ندارند ولی موجب شفافیت عمومی فضای انتخاباتی در جامعه برای انتخاب نامزد اصلح می شوند.
وی افزود: به دلیل نبود و یا کمبود احزاب شناسنامه دار در جامعه، مردم ما برای انتخاب بهترین نامزد برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری، بیشتر به نتایج مناظرات و یا تبلیغات آنان چشم دوخته اند که این خود در مواردی تبدیل به صحنه ای برای برخی بی اخلاقی ها شده و برای کشور هزینه بر است.
وی تصریح کرد: اگر احزاب سیاسی در طول سال فعالیت ثابت داشته و نامزدها بعد از بررسی های دقیق توسط آنها معرفی شوند و پاسخ گویی هم در حزبها وجود داشته باشد، بعد از انتخاب نهایی نامزد مورد نظر خود پاسخگوی کمبودها و مسائل و مشکلات و عمل نکردن به وعده ها و وعیدهای وی خواهند بود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت برگزار می شود.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7545/2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.