سید خلیل منبتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس اطلاعات بدست آمده 27 هزار نفر با هویت معلوم در جوار بارگاه منور رضوی دفن شده اند.
وی اضافه کرد: بسیاری از عالمان دینی، شهدا، هنرمندان، واقفان آستان قدس، رجال سیاسی و نظامی در ادوار تاریخ در جوار بارگاه منور رضوی دفن شده اند که تاکنون طی بررسی های انجام گرفته نام 912 نفر از آنان استخراج و به عنوان مشاهیر مدفون در حرم گردآوری شده است.
وی بیان کرد: با همکاری بنیاد پژوهش‌ های اسلامی آستان قدس رضوی، این تعداد افراد در قالب طرحی از سال 1388 شناسایی شدند و مجموعه تلاش ها در پنج جلد کتاب با عنوان 'مشاهیر مدفون در حرم مطهر' چاپ و منتشر شد.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: از سالها قبل افراد مومن به سبب علاقه ای که به ائمه اطهار (ع) داشتند، وصیت می کردند که پس از مرگ، بدنشان در جوار بارگاه امام ( ع ) دفن شود که این موضوع باعث ایجاد قبرستان های متعدد تحت عنوان 'بهشت' در بخشهای مختلف صحن و سرای حضرت رضا (ع) شده است.
وی اظهار کرد: پیگیری امور دفن اموات در حرم مطهر رضوی از سوی دفتر امور دفن آستان قدس زیر نظر معاونت اماکن متبرکه و امور زائران انجام می شود که فعالیت هایی از تشییع اموات، اقامه نماز میت و خدمات پس از دفن را انجام می دهند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه روزانه 40 میت برای طواف و اقامه نماز میت به حرم مطهر رضوی اورده می شوند، افزود: انجام طواف، خواندن نماز میت و دفن میت توسط سه گروه شامل راهنمایی تشییع اموات، روحانیون و حفار انجام می گیرد.
منبتی افزود: برخی از پیکرهای متوفی پس از تشییع در سه بهشت ثامن الائمه واقع در صحن آزادی، صحن جمهوری و صحن قدس حرم مطهر دفن می شوند که انجام دفن آنها توسط حفاران زیر نظر دفتر امور دفن آستان قدس رضوی انجام می گیرد.
وی بیان کرد: دفن میت، تهیه سنگ قبر برای متوفی و نصب آن، نظافت و ضدعفونی کردن آرامگاه به صورت روزانه و نگهداری از قبور از جمله خدماتی است که توسط افراد زیر نظر دفتر امور دفن آستان قدس رضوی به صورت رایگان برای متوفی انجام می گیرد.
وی با اشاره به دفن 140 زائر غیرایرانی در حرم مطهر رضوی گفت: براساس هماهنگی انجام گرفته با تولیت آستان قدس، تاکنون زائرانی از کشورهای عربستان، هندوستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، انگلستان، چین، عراق و لبنان در حرم مطهر رضوی دفن شده اند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: افراد مدفون در حرم مطهر رضوی به گروه های مختلف تقسیم می شوند که شامل علما، خادمان دارای حکم رسمی و خادمان افتخاری می باشد.
منبتی افزود: علما بیشتر در زیر رواق های حرم مطهر رضوی دفن شده اند، خادمانی که حکم رسمی خدمت دارند از دو محل قبر و افرادی که حکم افتخاری دارند، از یک محل قبر در حرم مطهر برخوردار می باشند که به صورت رایگان در بهشت های حرم مطهر دفن می ‌شوند.
شیخ حر عاملی، شیخ بهایی، شیخ محمد عارف ( پیر پالان دوز)، شیخ حسنعلی اصفهانی، آیت ‌الله‌ العظمی حاج میرزا علی آقا فلسفی، استاد سید جلال‌ الدین موسوی آشتیانی، آیت‌الله سید ابراهیم علم‌ الهدی سبزواری، شیخ هاشم مدرس قزوینی، حاج شیخ محمد رضا کلباسی، آیت ‌الله حسنعلی مروارید، علاّمه امین ‌الاسلام طبرسی، آیت الله واعظ طبسی از جمله مشاهیر مدفون در حرم مطهر رضوی می باشند.
6012/7489 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.