سیدخلیل منبتی، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی برای راه اندازی پویش 'نه به ریختن زباله' را قابل تحسین دانست و افزود: تنها رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی مردم را به حفظ محیط زیست و ساماندهی زباله ها ترغیب کنند.
وی بیان کرد: به طور میانگین سالانه 730 تن زباله در حرم مطهر رضوی تولید می شود که عمده آن مواد پلاستیکی غیرقابل بازیافت است.
منبتی افزود: همه زباله های جمع آوری شده از اماکن متبرکه به شهرداری مشهد سپرده می شود که باید تدبیری برای حجم بالای زباله های غیرقابل بازیافتی که در حرم تولید می شود، اندیشیده شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: سالانه 120 میلیون لیوان یکبار مصرف برای نوشیدن آب و 200 تن پلاستیک برای کفش های زائران در حرم مطهر رضوی مصرف می شود که حجم زیادی از زباله ها را تشکیل می دهد.
منبتی بیان کرد: حجم تولید نوروزی زباله به دلیل جمعیت فراوان در اماکن متبرکه بیشتر از دیگر روزهای سال است زیرا هر روز 100 هزار بسته متبرک برای صبحانه به زائرانی که در حرم حضور دارند، داده می شود که زباله زیادی تولید می شود.
وی با اشاره به تنظیف و شست و شوی روزانه ای که در اماکن متبرکه انجام می گیرد، گفت: روزانه یک میلیون مترمربع فضا از اماکن متبرکه و توقفگاه های خودرو در حرم مطهر رضوی توسط 400 خدمتگزار تنظیف می شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: شست و شوی روزانه 400 هزار مترمربع در صحن ها، غبارروبی مستمر 254 هزار مترمربع از اماکن متبرکه، نظافت روزانه 60 هزار مترمربع فرش و جمع آوری روزانه به طور میانگین 2 تن زباله از سطح اماکن متبرکه از اقدامات این بخش است.
منبتی افزود: هرچند مردم در تمیز نگه داشتن اماکن متبرکه بسیار رعایت نظافت را می کنند اما با توجه به حجم بالای جمعیت در حرم مطهر و میزان زباله تولید شده در آن؛ هزینه زیادی از آستان قدس رضوی و انرژی زیادی از کارکنان آن می گیرد.
وی بیان کرد: رسانه ها و دستگاه های اجرایی در بخش فرهنگی با فرهنگ سازی در حوزه اماکن زیارتی می توانند به تمیز ماندن آن و حفظ محیط مناسب برای زیارت کمک کنند.
سالانه 27 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی وارد و به زیارت مشغول می شوند.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.