به گزارش ایرنا، علی اصغر کاراندیش مروستی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد فرهنگی – هنری امام رضا (ع) که در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) شکل گرفت تا در قالب بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به فعالیت خود ادامه دهد.
وی بیان کرد: هدف بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ترویج فرهنگ رضوی یعنی همان فرهنگ دینی و ملی در سطح جهان در قالب برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که هر سال در دهه کرامت برگزار می شود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با مدیریت آقای جعفری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) روز به روز پویاتر شد و از نظر کیفی و جنبی برنامه های خوبی را در داخل و خارج کشور برنامه ریزی کرد و توانست این بنیاد را به جایی که لازم است برساند.
وی گفت: یکی از بحث های اصلی که اساس کار بنیاد امام رضا (ع) بود، معطوف به این شد که فعالیت های جشنواره امام رضا (ع) جنبه مردمی پیدا کرده و از جنبه دولتی آن کاسته شود تا مردم در داخل و خارج از کشور با سیره و فرهنگ رضوی آشنا شوند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همین راستا برنامه های مختلف جشنواره امام رضا (ع) در نقاط مختلف داخل و خارج شامل 77 کشور و 31 استان داخل کشور برگزار شد و مقرر گردید تالیفات در این جشنواره به زبان های مختلف ترجمه و به خارج از کشور ارسال شود تا همه مردم دنیا با فرهنگ رضوی آشنا شوند.
وی افزود: در راستای ترجمه آثار به زبان های مختلف اقدامات ارزشمندی انجام شد که لازم است سرعت بیشتری به این اقدام داده شود.
کاراندیش مروستی اظهار کرد: استفاده از فناوری ها و ابزارهای جدید و استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم رضوی از دیگر اهداف در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) بود که در این حوزه رسانه های مختلف دیجیتال و حوزه سینمایی و دستگاه هایی دیگری که این امکانات را در اختیار داشتند به کار گرفته شدند تا از این فناوری ها برای انتقال مفاهیم به مخاطبین فرهنگ رضویب استفاده شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای تولید محتوای غنی و جذاب در قالب جشنواره امام رضا (ع) برای مخاطبین با سلایق و سنین مختلف اقدامات خوبی انجام شد و دستگاه هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری خوبی داشتند.
کاراندیش مروستی اظهار کرد: افزایش زمان برگزاری جشنواره امام رضا (ع) نیز از دیگر اهدافی بود که براساس آن برخی برنامه های این جشنواره از دهه کرامت خارج و برگزاری آن به ایام مختلف سال تسری یافت.
وی معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یکی از فرصت های مغتنم برای ترویج فرهنگ رضوی برشمرد و گفت: تا 11 سال دیگر هم در ایران شهری به عنوان پایتخت فرهنگی جعهان اسلام شناخته نخواهد شد.
وی افزود: برای بهره گیری مطلوب از این فرصت و حفظ کردن این شرایط، مقرر شد بنیاد امام رضا (ع) هم در طول سال برنامه اش را در داخل و خارج از کشور توسعه دهد و دامنه برگزاری برنامه های جشنواره امام رضا (ع) را تا اسفند ماه سال 1396 ادامه دهد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین تلاش شده است مشهد محوریت خود در برنامه های جشنواره امام رضا (ع) را حفظ کند و بیشتر برنامه ها در این شهر برگزار شود تا فضای این شهر بیشتر به عطر رضوی معطر شود و زائران فقط فرهنگ رضوی را در قالب بنرها و همایش احساس نکنند بلکه این فرهنگ در رفتار و گفتار مردم شهر نیز مشاهده شود.
وی بیان کرد: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در زمینه ترویج فرهنگ رضوی و تجلی آن در رفتار و گفتار مردم نقش اساسی دارد و باید دستگاه های مرتبط با این موضوع در سال 2017 که مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، به خوبی نقش آفرینی کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسسات زیادی زیر نظر این وزارتخانه فعالیت دارند و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) یکی از بهترین موسسات از نظر وضعیت اداری و تشکیلاتی با نیروی کم است که با شتاب حرکت می کند تا تولید محتوای مناسبی داشته باشد.
وی بیان کرد: راه اندازی خبرگزاری فرهنگ رضوی نیز از سوی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در طول سال گذشته انجام گرفت و مقرر شد 80 درصد از تولیدات این خبرگزاری فقط به تولید محتوا اختصاص یابد و تنها 20 درصد تولید خبر داشته باشد.
وی جعفری؛ مدیرعامل سابق بنیاد امام رضا (ع) را چهره شاخص فرهنگی کشور معرفی کرد و گفت: از آنجا که قانون بازنشستگی کشور اجازه فعالیت بیشتر به ایشان را در حوزه مسئولیتی بنیاد امام رضا نمی داد اما برای بهره گیری از تجریه و علم وی در حوزه فرهنگ رضوی، از این پس به عنوان نائب رئیس هیات مدیره بنیاد امام رضا (ع) ایفای نقش خواهند کرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ شیخ مدیرعامل جدید بنیاد امام رضا (ع) را فردی کاردان و باتجربه دانست و گفت: آقای شیخ به مدت چهار سال در سمت بنیاد امام رضا (ع) ارائه خدمت خواهند شد و امید است این بنیاد فعالیت درخشان خود را در زمان مدیریتی ایشان ادامه دهد.
در پایان این مراسم از خدمات، سید جواد جعفری، مدیرعامل سابق بنیاد فرهنگی – هنری امام رضا (ع) قدردانی و اکبر شیخ به عنوان مدیر عامل جدید این بنیاد معرفی شد.
7489
خبرنگار: میترا عبداللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.