سید جعفر حاجی مجتهد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارخانه ها هر کیلو شیر صنعتی را به قیمت متوسط 12 هزار ریال از دامدار خریداری می کنند، اما قیمت فرآورده های تولیدی آنها، به مراتب بیش از رقمی است که باید باشد و قیمت محصول عرضه شده به بازار بالاتر است.
وی ادامه داد : برای تولید دو کیلو ماست، دو کیلو شیربا هزینه متوسط 24 هزار ریال خریداری می شود که با احتساب هزینه های مختلف حداکثر باید به نرخ 50 هزار ریال به مصرف کننده عرضه شود اما برخی کارخانه ها تا 90 هزار ریال آن را در بازار عرضه می کنند.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده ماست دو کیلویی برخی کارخانه ها بین 20 تا 40 هزار ریال گران است، اظهار کرد : این امر یا ناشی از آن است که ضریب تبدیل تجهیزات کارخانجات مشکل دارد که منجر به قیمت تمام شده بالا می شود یا اینکه قیمت فروش این محصولات غیر منصفانه است که در هر دو صورت این امر موجب کاهش مصرف شیر در بین مردم می شود.
وی تجدید نظر کارخانه ها در قیمت گذاری را برای افزایش و اصلاح شرایط مصرف لبنیات در بین مردم ضروی دانست و گفت: بدین منظور پیشنهادی می شود به جای درج قیمت مصرف کننده بر روی محصولات، نرخ درکارخانه ثبت شود و در واقع این نرخ ها اصلاح شود.
حاجی مجتهد افزود : تا زمانی که بر روی کالاها قیمت مصرف کننده درج شود، حاشیه سود برای کارخانه هایی که کیفیت مناسب را ندارند ، ایجاد می شود و تلاش می کنند به هر شکل ممکن شیر را از دامدار ارزان تر خریده و با قیمت های اغوا کننده به دلال ها بفروشند .
وی عنوان کرد : اگر قیمت کارخانه روی اقلام لبنی درج شود مردم و فروشنده به سراغ کیفیت می روند، چون حاشیه های سود حذف می شود و تلاش می کنند کیفیت را ارتقا دهند در عین آنکه کاهش قیمت، موجب افزایش مصرف لبنیات و فرآورده های حاصل از آن می شود.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی موجب گرایش مردم به لبنیات سنتی و غیر صنعتی و شیر فله شده است ، افزود: دستگاه های نظارتی باید بر این موضوع نظارت ویژه ای اعمال کرده و درج قیمت کارخانه بر روی محصولات را پیگیری نمایند.
وی با تاکید بر اینکه شیر تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردار است ، گفت: کارخانه ها پول شیر خریداری شده از دامداران را حداقل دو ماهه می پردازند اما در مقابل قیمت فرآورده های تولیدی خود از این محصول را با قیمتی بیش از نرخ تمام شده و سودهای بالا در بازار می فروشند که این شرایط نیازمند اصلاح است.
ال گذشته بالغ بر 880 هزار تن شیر در استان خراسان رضوی تولید شد و از این نظر استان جزو مناطق برتر کشور در تولید این فرآورده دامی است.
1906/6012خبرنگار : فاطمه یوسفی **منتشر کننده : علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.