این معلمان بودند که با هر روش ممکن چه با استفاده از تلفن و چه از طریق آموزش مجازی و نیز به اشکال مختلف دیگر در دوران تعطیلی تحمیلی مدارس به واسطه کرونا، سایه تهدیدی که کرونا بر نظام تعلیم و تربیت حاکم کرده بود را به فرصتی برای ادامه راه تعلیم و تربیت و هدایت دانش آموزان در مسیر آموزش‌پذیری بدل کردند و ثابت کردند تعلیم و تربیت تعطیلی بردار نیست.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی با افزون بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع سه‌گانه تحصیلی که حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی ایران را شامل می‌شوند با وجود بیش از ۹۰ هزار معلم که حدود هشت درصد فرهنگیان کشور را تشکیل می دهند یکی از حوزه‌های جغرافیایی عمده کشور در تجربه جدید آموزش مجازی از راه‌دور است.بی شک معلمان این خطه در روزگار کرونایی عملکردی محکم و انکارناپذیر را در مسیر انجام وظایف خود به جای گذاشتند.

آغاز فعالیت مدرسه مجازی برای جبران خلاء آموزشی پیش آمده راهکاری بود که خود زمینه‌ساز رشدی دیگر در عرصه آموزش کشور شده است اما مبنا و پایه اصلی این مسیر را همانند گذشته معلمان تشکیل دادند.


معلمان، ترسیم‌گر شمایل آینده سرزمینمان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که مقام "معلم " در دین مبین اسلام از ابتدا والا و ارزشمند بوده است افزود: نمود عینی این مهم آنجاست که در سراسر عالم قدر و قیمت جامعه را هم‌سنگ قدر معلم و نگاه او نسبت به ارزش‌های انسانی می‌دانند.

قاسمعلی خدابنده با بیان این که معلمان می‌توانند شمایل آینده سرزمین بزرگمان را ترسیم کنند و آنها را نسبت به فردا امیدوارتر سازند افزود:بر اساس مضامین سند تحول‌ بنیادین آموزش ‌و پرورش، معلمان باید الگوی کسانی باشند که قرار است سبک نوین زندگی ایرانی-اسلامی را در روزهایی نه چندان دور پیاده‌سازی کنند و در راه نشر و تبلیغ آن کوشش نمایند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری‌اسلامی ‌ایران در گام دوم نیازمند نیروی انسانی معتقد، خلاق، خوش‌فکر، امیدوار و دارای تعهد، تخصص و انگیزه است و ما برای تربیت چنین انسان‌هایی چاره‌ای نداریم جز این که خود را با نیازهای فکری و جسمی جوان امروز وفق دهیم و مقتضیات آینده تمدن نوین اسلامی را بشناسیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هر یک از ما در جایگاهی که هستیم نمی‌توانیم‌ منکر چالش‌ها و دغدغه‌های فراوانی که به دلایل گوناگون در نظام تعلیم و تربیت ریشه دوانیده و مسیر حلشان را روز به روز ناهموارتر نموده است باشیم اما معلمان همواره در حساس‌ترین برهه‌ها با از خودگذشتگی و ایثار نشان دادند که سختی‌ها نمی‌توانند در دستیابی به اهداف، هرچند که به ظاهر ناممکن به نظر آیند خللی وارد سازند.

خدابنده افزود:چنان که در بحران اخیر که ویروسی ناشناخته و منحوس در مدارس و کلاس‌های درس را بست اما معلمان با اراده و پشتکاری معلمانه به هر وسیله ممکن اجازه ندادند فضای "شاد" آموزش و تعلیم و تربیت تعطیل شود و این تنها نمونه‌ای از جلوه‌های ناب تلاش معلم طراز انقلاب اسلامی‌ است.

آموزش مجازی فرصتی برای هنرنمایی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: شرایط به وجود آمده و ضرورت استفاده از آموزش مجازی برای جلوگیری از تعطیلی آموزش توسط معلمان موجب شد تا فرصت و بستری برای هنرنمایی معلمان و سنجش توانمندی این قشر فراهم شود.

خدابنده افزود: خوشبختانه طی بیش از دو ماه گذشته اثبات شد که معلمان همچنان در توانمندی و روزآمدی جلوتر و دارای قابلیتهای فراوان هستند.

وی با اشاره به این که در مدرسه‌ مجازی محدودیت جغرافیایی وجود ندارد به طوری که یک دانش‌آموز در هر نقطه جغرافیایی می‌تواند در مدرسه‌ مجازی نقطه دیگری از کشور یا جهان ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهد ادامه داد: دانش‌آموز در شیوه آموزش مجازی با استفاده از این امکان می‌تواند با معلمان ارتباط برقرار کرده و تکالیف خود را دریافت کند. همچنین می‌تواند این تکالیف را همزمان انجام داده یا آنها را در  رایانه شخصی و گوشی تلفن هوشمند همراه خود ذخیره کرده و هر وقت فرصت کرد آن را انجام دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیز از این طریق به راحتی سنجش و  ارزیابی شده و به اطلاع معلم و والدین می رسد.

خدابنده با اشاره به این که مدرسه مجازی و آموزشهای الکترونیکی به زمان محدود نمی‌شود افزود:در این روش دانش آموز و معلم هر زمان که بخواهند می‌توانند در همان زمان یا از طریق پست الکترونیک در هر ساعت شبانه روز با هم ارتباط داشته باشند و بر همین اساس تمامی دانش آموزانی که امکان استفاده از ظرفیت فضای مجازی و آموزشهای آن را داشتند موفق عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به این که ارتباط بیشتر دانش آموز با کامپیوتر در این نوع آموزش موجب افزایش آگاهی‌ها و توانایی‌های آنها در استفاده و کار با کامپیوتر می‌شود و از این طریق سواد کامپیوتری آنان افزایش می‌یابد افزود: این نقش‌آفرینی معلم، انگیزه بخشی و هدایت اوست که می تواند این آموزشها را به شکل موثر و مطلوب درآورد.

آموزش مجازی بر پایه فضای سالم رقابتی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: فارغ از همه مشکلات ایجاد شده حاصل از ورود ویروس خطرناک کرونا، طرح مدرسه مجازی و آموزش الکترونیکی یک فرصت استثنایی را برای تحول در نظام آموزشی کشور و نقش‌آفرینی مثال زدنی معلمان فراهم کرده است.

رضا صابری تولایی افزود: فرصت استثنایی ایجاد شده در این شیوه آموزش باید سالها قبل در نظام آموزشی ما مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که آموزش و پرورش تعطیل بردار نیست و جریان آموزش همیشه و در همه حال باید تداوم داشته باشد و جای بسی خوشحالی است که طی ماههای اخیر مدیران، معلمان و دانش آموزان استان خراسان رضوی در یک فضای رقابتی و سالم تمام تلاش ‌خود را به کار بسته‌اند تا از ظرفیت ایجاد شده در فضای مجازی حداکثر استفاده را ببرند.

او ادامه داد: باید بپذیریم با این که ممکن است زیرساخت، امکانات و ابزارهای آموزش مجازی در تمام بخش‌های جامعه وجود نداشته باشد که این هم ناشی از بی عدالتی و نابرابری آموزشی است با این حال باید از فرصت پیش آمده استفاده بهینه و مطلوب شود.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدرسه مجازی یک واحد آموزشی است که از طریق استفاده از کامپیوتر، ارتباط اینترنتی و تولید محتوای الکترونیکی سعی دارد مخاطبانش را آموزش دهد.

صابری افزود: ویژگی‌های مدرسه مجازی این است که محدود به زمان نمی‌شوند، خود کنترلی دانش آموزان را افزایش می دهد، مسوولیت‌پذیری بیشتری برای آنها ایجاد و امکان استفاده معقول و منطقی‌تر از فضای مجازی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام آموزشی ما دهه‌هاست که یک نظام سنتی، متمرکز، غیر منعطف و مقاوم در برابر تغییرات بوده و هست که در آن بچه‌ها برای نیازهای آینده تربیت نمی‌شوند و محصول آموزش و پرورش متناسب با نیازهای واقعی جامعه آینده نیست و روشهای به کار رفته سنتی، یکنواخت و تکراری است و دانش‌آموز به عنوان یک فرد منفعل در کلاس درس حاضر می‌شود.

اتصال دو هزار مدرسه روستایی و عشایری اینترنت

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از میان ۱۰ هزار مدرسه در خراسان رضوی حدود دو هزار مدرسه استان امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند و با توجه به نیاز طبق توافقاتی که صورت گرفت قرار شد این مدارس که اکثرا در مناطق عشایری و روستایی هستند تا پایان اردیبهشت ماه به اینترنت متصل شوند.

خدابنده افزود: قبول داریم که هنوز در برخی مناطق و حوزه‌های آموزشی زیرساخت‌ها ضعیف و محور اصلی آموزش مجازی یعنی اینترنت دچار اختلال است یا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این که تلاش داریم مشکلات زیرساختی را تا حد امکان برطرف و سطح دسترسی دانش‌آموزان را افزایش دهیم معلمان در این مناطق به هر ترتیبی که ممکن است در حال آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان خود هستند و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نمی کنند.

او ادامه داد: در برخی مناطق دور دست و فاقد امکانات اینترنت، معلمان با جانفشانی و ازخود گذشتگی و با رعایت قواعد بهداشتی اقدام به آموزش حضوری به دانش آموزان کردند که این امر نشان از وظیفه‌شناسی آنان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.