محمدرضا کلائی روز پنجشنبه در بازدید از سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد افزود: اولویت مدیریت شهری، نوسازی اتوبوس‌ها در چهارچوب استفاده از اتوبوس‌های برقی است،  هوشمند سازی و الکترونیکی کردن خدمات و فعالیت‌ها نیز در سازمان اتوبوسرانی باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه باید برای تشویق شهروندان به استفاده از سیستم‌های هوشمند به ویژه سیستم اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها، پیامک رایگان به آنها ارسال شود.

وی گفت: برای سایبان ایستگاه‌ها در سال جدید نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

شهردار مشهد افزود: با توجه به آلودگی هوا باید به سوی استفاده از تاکسی‌های برقی و هیبریدی در چهارچوب نوسازی تاکسی‌های فرسوده حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ترغیب شهروندان به استفاده از پرداخت الکترونیکی به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا و خودداری از پرداخت نقدی نیاز به ارائه مشوق و فرهنگ سازی دارد.

وی گفت: ارائه مشوق برای رسیدگی به وضعیت ظاهری و داخلی تاکسی‌ها نیز بر رضایت شهروندان از حمل و نقل عمومی و کیفیت خدمات دهی خواهد افزود.

 تجهیز ٩ هزار دستگاه تاکسی به سیستم پرداخت الکترونیک

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز گفت: به رغم تلاش‌های انجام شده و در نظر گرفتن تسهیلات از سه هزار خودرو فرسوده ۳۰۷ نفر موفق به تحویل گرفتن تاکسی نو در سال گذشته شدند.

احمد محبی افزود: از سال گذشته به سوی الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی حرکت کرده و در این راستا تاکنون ۹ هزار دستگاه تاکسی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیک از طریق کیوآرکد که به سادگی قابل نصب بر روی گوشی تلفن های همراه است شده‌ و مابقی تاکسی‌ها نیز به زودی مجهز به این سیستم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از خطر ابتلای تاکسیرانان و مسافران به ویروس کرونا صندلی راننده با کاور از قسمت مسافران جداسازی شده و تاکسیرانان مجاز به سوار کردن سه مسافر هستند.

پایانه‌های اتوبوس خطی متمرکز می‌شود

معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: در حال حاضر تعدادی از پایانه‌ها از جمله پایانه فلسطین به صورت خطی در حاشیه خیابان است که امسال تعدادی از این پایانه‌های خطی از جمله پایانه فلسطین با انتقال به مکان جدید متمرکز خواهد شد.

خلیل الله کاظمی افزود: میزان استفاده شهروندان از پرداخت الکترونیکی باید به دقت رصد شده و در کنار آن برنامه‌ریزی مناسب برای تشویق به استفاده از روش‌های الکترونیکی پرداخت کرایه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ناوگان تاکسیرانی حدود ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تاکسیران و در ناوگان اتوبوسرانی نیز حدود چهار هزار تا پنج هزار راننده اتوبوس فعالیت دارند که می‌توانند پیام رسان خوبی برای اقدامات شهرداری باشند لذا باید به آموزش و تامین رفاه آنها توجه شود.

خصوصی سازی بخشی از ناوگان

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز گفت: در مجموع ۱۰۴ خط روزانه، پنج خط شبانه، هشت خط موقت و ۱۹ خط حومه در این شهر در حال خدمات رسانی هستند.

 سعید حسینقلی زاده مقدم افزود: در این خطوط یکهزار و ٨٣٠ دستگاه اتوبوس فعالیت دارد که ۸۲۶ دستگاه متعلق به سازمان اتوبوسرانی و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۸۵ مینی بوس خریداری شده نیز در مرحله واگذاری به بخش خصوصی از طریق برگزاری مزایده است.

وی گفت: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به دنبال خرید یکهزار و ٥٠٠ دستگاه اتوبوس برقی، هیبریدی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز هستیم.

حسینقلی زاده مقدم افزود: در مجموع سه هزار و ۲۲۳ ایستگاه اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۴۱۷ ایستگاه دارای سایبان و مابقی فاقد سایبان هستند که  با تاکید شهردار، ایجاد سایبان برای ۳۳۰ ایستگاه جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: سالانه ۱۸۰ میلیون تراکنش از سوی شهروندان در استفاده از اتوبوس انجام می‌شود.

وی گفت: باتوجه به اینکه ۲۷ خط شهری و ۱۸ خط حومه از روز دوشنبه اول اردیبهشت با بیش از ۹۰۰ اتوبوس فعال خواهد شد برای رعایت فاصله مناسب به صورت یک در میان علامت هشدار برای ننشستن مسافر روی صندلی نصب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.