رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وسعت کانون بحران فرسایش بادی قلعه خاکی خرگوشی در این شهرستان را ۲۸ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به وسعت زمین‌های بیابانی اجرای طرح تثبیت شن و مقابله با پدیده بیابان‌زایی، اولویت نخست، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.
محمدرضا علی‌پور افزود: در این راستا با هزینه هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۸ هزار گونه اصله نهال تاغ به عنوان بهترین گونه متناسب با اقلیم آب و هوایی در این منطقه کاشته شد.
وی ادامه داد: این منطقه از نظر وسعت یکی از مهمترین کانون‌های فرسایش بادی در خراسان رضوی است و قسمتی از این کانون در حوزه استحفاظی شهرستان تربت‌جام قرار دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد به جایگاه کانون بحران حاجی آباد این شهرستان اشاره کرد و گفت: محدوده این کانون بحران از نوار مرزی دوغارون شروع شده و تا روستای میرزا آقابیک ادامه دارد و تاکنون افزون بر  دو هزار و ۶۰۰ هکتار از وسعت این کانون نهال‌کاری شده است.
خراسان رضوی ۱۵ کانون بحران فرسایش بادی در ۱۷ منطقه و ۱۵ شهرستان دارد، ۷۵ درصد وسعت این استان در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد و یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین‌های آن در مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان می‌شود.
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.