حجت الاسلام احمد مروی روز پنجشنبه در چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد افزود: برخی از اقدامات عام المنفعه آستان قدس مبتنی بر موقوفات و نذورات انجام شده است که از جمله آنها اعزام زائران زیارت اولی محروم از سراسر کشور به مشهد، کمک به درمان بیماران بی‌بضاعت، توزیع بسته‌های معیشتی و مساعدت در تهیه جهیزیه است.

وی ادامه داد: با تمام توان و قدرت از موقوفات واقفان حفاظت و صیانت می‌کنیم و حتی یک ریال از موقوفات را در مسیری غیر از نیات واقفان صرف نخواهیم کرد چون اجرای دقیق نیات واقفان وظیفه شرعی بردوش آستان قدس رضوی  است که باید با جدیت دنبال شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که موقوفات آستان قدس رضوی نشانه علاقه و ارادت مردم به ساحت قدسی حضرت رضا (ع) است  گفت: شایعات و مطالب نادرست در خصوص ثروت آستان قدس رضوی فراوان است که در واقع به هیچ عنوان صحیح نیست و هر وقف و نذری که برای این آستان ملکوتی انجام شود به معنای انجام خیرات و برکات بیشتر تحت لوای پرچم حضرت رضا (ع) است.

مروی تاکید کرد: افزایش موقوفات و نذورات آستان قدس رضوی به معنای فزونی خیرات تحت لوای نام حضرت ثامن الحجج (ع) است.

قایم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: تاریخ امر وقف و نذر در ایران اسلامی به اعتبار باور و ارزش‌های دینی پیشینه ای غنی و طولانی دارد.

مصطفی خاکسار قهرودی افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی، محور تمامی تلاش‌ها در بارگاه منور رضوی به عنوان دستگاهی موقوفه محور با مأموریت‌های پیچیده و چندجانبه، تلاش برای حفاظت و صیانت از موقوفات است.

وی با گرامی‌داشت یاد مرحوم آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی به عنوان یکی از واقفان به نام بارگاه ملکوتی رضوی گفت: تولیت فقید آستان قدس رضوی حتی حقوق شرعی و قانونی خود را برای ارائه خدمات و حفظ دستگاه اداره‌ کننده موقوفات قرار داد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت سابق آستان قدس رضوی هم از واقفانی است که وقف قابل توجهی در این آستان دارد.

خاکسار قهرودی افزود: امروزه بخش‌های اداری مجموعه آستان قدس رضوی با نگاه به وقف، زمینه‌سازی برای تحقق نیات واقفان و بهره‌برداری شایسته، مورد بازنگری ساختاری و دستخوش تغییرات جدی است تا در کنار حفظ موقوفه، توجه به ارزش واقعی، ایجاد ارزش افزوده و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری مناسب هم رقم بخورد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ رقبه در آستان قدس رضوی که هر کدام نیز اجزای مختلفی دارد افزود: بیش از ۵۰ درصد این رقبات در فاصله زمانی پس از انقلاب اسلامی وقف این مجموعه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.