حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم بهره‌برداری همزمان ۲۶ نیروگاه خورشیدی خراسان رضوی در مشهد طی گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به زودی ساختمان جدید سازمان اوقاف در تهران به بهره‌برداری می‌رسد که به استقرار شرکتهای دانش‌بنیان طرف قرارداد اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در شاخه تجهیزات پزشکی، شرکتی وقفی در استان فارس فعال است که واحدهای دانش‌بینان در آن ایمپلنتهای استخوانی تولید می‌کنند. این محصول آزمایشهای خود را پشت سر گذاشته و در حال دریافت استانداردهای اروپایی برای صادرات است. عرضه این محصولات در بازار بر کاهش قیمت تولیدات مشابه خارجی آن و هزینه درمان بیماران تاثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به تلاش این سازمان برای تولید موتورسیکلتهای برقی اشاره و بیان کرد: روزانه افزون بر چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت در کلانشهر تهران در حال حرکت هستند که با احتساب مصرف یک لیتر توسط هر موتور و در سطح شهر روزانه چهار میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که هزینه بالایی برای نظام و دولت به دنبال دارد.

وی اظهارداشت: گفته می‌شود کمتر از ۲.۵ میکرون تولید آلاینده‌های کلانشهرها مربوط به موتورهای دوگانه سوز است. اگر این موتورها برقی شوند صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین، حفظ سرمایه ملی و همچنین کاهش آلاینده‌ها صورت می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: در صورتی که صرفه‌جویی انرژی در حوزه‌های کشاورزی، انرژی برق و زنجیره‌های دیگر تولید اتفاق افتد، به جریان اقتصاد مقاومتی و تولید درون‌زا کمک زیادی می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: قانون اجازه استفاده از انرژی خورشیدی را به همه افراد داده است. همچنین نصب پنلهای خورشیدی می‌تواند در پشت بام خانه‌ها، ساختمانهای نهادها و زمینهای بایر نصب شود. با بهره‌گیری از این ظرفیت قانونی و توسعه آن بین مردم می‌توان هم به حفظ محیط زیست و درختان کمک کرد و هم انرژی فسیلی کمتری استفاده نمود و انرژی برق در سطح گسترده‌ای از کشور تولید شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش بهره‌وری موقوفات، ایجاد نیروگاههای خورشیدی است و در همین راستا ۴۰ نیروگاه در خراسان رضوی ایجاد شده که امروز بهره‌برداری شدند.

وی بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی نیروگاههای خورشیدی و اختصاص ظرفیت زمینهای لم‌یزرع موقوفاتی را به نصب نیروگاهها دیگر برنامه‌ سازمان اوقاف برشمرد.

۲۶ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۹۳۶ کیلووات بطور میانگین ماهانه ۱۳۸ هزار و ۳۶۶ کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کنند. برای راه‌اندازی آنها ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده که از این تعداد سه نیروگاه متعلق به موقوفه عبدالله رضوی در شاندیز است.

اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این تعداد نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی شده در خراسان رضوی نیز هزار و ۳۸۳ نفر در سال است. 

فعالیت این نیروگاهها همچنین منتج به حفظ ۹ هزار و ۳۴۰ اصله درخت و نیز کاهش ۷۴۷ هزار و ۱۷۶ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.