دکتر علی یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مطالعه به‌منظور شناسایی کم و کیف وضع سلامت زائران در چهار بعد جسمانی، اجتماعی، معنوی و روانی و همچنین دسته بندی روشن از مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی زائران در طی پیاده روی زیارت اربعین همزمان با مراسم امسال انجام شد.
وی ادامه داد: جمع آوری داده‌های این طرح در قالب پرسشنامه و انجام مصاحبه با بیش از هزار و ۵۰۰ زائر اربعین از کشورهای مختلف به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در عراق انجام گرفته است. 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور عراق تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات تبادل اساتید و تحقیقات مشترک دارد.
یوسفی افزود: این طرح پژوهشی حاصل توافق و همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه العمید وابسته به بخش آموزش عالی آستان مطهر عباسی است که با نظارت علمی و اجرایی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در این مسیر سختی‌هایی برای زائران پیاده‌ وجود دارد که گاهی همراه با مشکلات و بیماریهای جسمی است و نیاز است تا با فراهم آوری امکاناتی، که از نتایج این طرح استخراج خواهد شد برای سالهای آینده، برنامه‌ریزی مناسبی فراهم شود.
او اضافه کرد: با توجه به مشاهدات میدانی محققان و زائران، شرایط نسبت به گذشته خیلی بهترشده است ولی هنوز کشور عراق از نظر زیر ساختی با محدودیت ها و مشکلاتی رو به روست و نیاز است که مسئولان و متولیان دولتهای ایران و عراق  و همچنین موکب داران برنامه‌های مناسبی برای خدمات رسانی مناسب به زائران فراهم کنند.
یوسفی گفت: با توجه به عدم وجود زیر ساخت‌های بهداشتی مناسب در کشور عراق و همچنین تفاوت‌های فرهنگی بین دو کشور نیاز است تا زائران به توصیه‌ها و پیشنهاداتی که برای سلامت آنها مطرح می شود توجه کنند و با دقت در رفتارهای شخصی مانند استراحت و پوشاک مناسب و همچنین رعایت در رفتارهای غذایی سعی کنند کمتر دچار بیماری و حادثه‌ شوند.
رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مسئولیت‌های حاکمیتی کشورعراق به عنوان میزبان گفت: سهم دولت عراق بیشتر به فراهم آوری زیرساخت‌های مناسب این مراسم باز می‌گردد و مردم  و موکب‌داران نیز با سخاوت وصف ناشدنی به پذیرایی از زائران اقدام می کنند که این بخشش و نیکوکاری مردمی با روش‌های متفاوت در تدارک نوع پذیرایی صرف می شود که خود بخشی از این طرح تحقیقاتی انجام شده است.
یوسفی افزود: این نخستین تحقیق جامعه شناسی در موضوع سلامت در ایام اربعین است که به زودی گزارش کامل و نتایج حاصله از آن به اطلاع مراجع ذیصلاح و جامعه خواهد رسید.
وی ادامه داد: نتایج این طرح برای استفاده ستاد اربعین و دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در حوزه سلامت زائران مسئولیت دارند قابل استفاده است و همچنین نسخه ای از آن برای آستان های حرم ائمه در کشور عراق و دانشگاه العمید به زبانهای عربی، فارسی و انگلیسی ارسال خواهد شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.