دبیر علمی همایش مزبور روز سه شنبه طی سخنانی در مراسم آغاز به کار این همایش گفت: همایش علم اطلاعات جغرافیایی به مناسبت روز جهانی جی.آی.اس در ۱۳ نوامبر و با هدف گسترش و کاربرد این رشته در زندگی و پیشبرد امور برای نخستین بار در سطح کشور برگزار می شود.
دکتر مسعود مینایی افزود: در این همایش ۳۳ مقاله با محور علم اطلاعات جغرافیایی و همچنین سه میزگرد تخصصی با حضور صاحبنظران برجسته و مسئولان این رشته برگزار خواهد شد. 
وی ادامه داد: آسیب شناسی تعاملات ذینفعان دولتی، دانشگاهی و خصوصی در زمینه جی.آی اس، کاربرد سنجش از دور جی.آی.اس در مخاطرات و مدیریت بحران و میزگرد جی.آی.اس و شهرهای هوشمند عناوین سه میزگرد تخصصی ارائه شده در همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی هستند.
دبیر علمی همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی گفت: در این همایش استادان و دانشجویان مرتبط با رشته علمی اطلاعات جغرافیایی در رشته های جغرافیا، نقشه برداری، علوم انسانی، علوم کامپیوتر، علوم اطلاعات، زبان شناسی، ریاضیات، فلسفه، روانشناسی و علوم اجتماعی حضور دارند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ابتدای این همایش گفت: باعث افتخار است که امروز دانشمندان و متخصصان تراز اول کشور در حوزه جی.آی.اس در دانشگاه فردوسی مشهد گرد هم آمده اند.
دکتر محمد کافی افزود: تا هنگامی که لایه های مختلف داده و دانایی روی همدیگر قرار نگیرد یک پدیده به صورت جامع و همه جانبه مورد کنکاش قرار نمی گیرد و هر کسی از ظن خود به موضوع نگاه خواهد کرد و زمانی تصمیم صورت می گیرد که تمام اطلاعات لازم در کنار هم قرار داده شود.
وی ادامه داد: امیدواریم شاخه علم جی.آی.اس بتواند جایگاه خودش را در تمام تصمیم های بزرگ پیدا کند و هم اندیشی در این زمینه باعث ارتقا فرهنگ دانش پذیری شود. 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد هم اکنون بیشترین گردش‌های علمی و همایش‌ها را در بین رشته های دایر در این دانشگاه دارد.
همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس)، بنیادها و کاربردهای بین رشته ای به مدت یک روز در تالار شریعتی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
سامانه اطلاعات جغرافیایی یا جی‌.آی‌.اس (Geographic Information System) یک سامانه اطلاعاتی معمولاً رایانه‌ای است که به تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات جغرافیایی می‌پردازد.

به عبارت دیگر جی.آی.اس یک سامانه رایانه‌ای برای مدیریت و واکاوی اطلاعات جغرافیایی است که توانایی گردآوری، ذخیره، واکاوی و نمایش اطلاعات جغرافیایی را دارد و هدف نهایی یک سامانه اطلاعات جغرافیایی، پشتیبانی برای تصمیم‌گیری‌های پایه‌گذاری‌شده بر پایه داده‌های جغرافیایی است و عملکرد اساسی آن به دست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه‌های متفاوت داده‌ها با روش‌های مختلف و با دیدگاه‌های گوناگون به دست می‌آیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.