محمدتقی صابری روز چهارشنبه در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد افزود: ایران تنها کشوری بوده که بعد از پیگیری‌های زیادی موافقت کشور تاجیکستان را برای برگزاری نمایشگاه جلب کرده است و  انتظار می رود این نمایشگاه در ماه دسامبر امسال برگزار شود و برگزاری آن به سال ۲۰۲۰ موکول نشود.

وی با بیان اینکه کشور تاجیکستان چند ویژگی متمایز دارد که همکاری ایران با آن کشور را ضروری می کند ادامه داد: از جمله این ویژگی‌ها می توان به هم فرهنگ، هم دین، هم زبان و هم نژاد بودن تاجیکستان با ایران اشاره کرد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت رشد و توسعه کشور بهره گرفت.

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله کشور تاجیکستان است و طی ۶ ماه اخیر چند تحول مثبت در روابط دو کشور ایجاد شده که حاکی از تمایل مقامات دو کشور برای بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی است.

صابری افزود: یکی از زمینه‌های بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان، موافقت طرف تاجیک با برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان است که وزارت امور خارجه در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام داده است.

وی اضافه کرد: شرایط تاجیکستان نسبت به گذشته تغییر کرده و این کشور در حال گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن است و دیگر کشورها نیز بیکار ننشسته اند و در پی گرفتن سهم خود از بازار این کشور هستند.

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: دیگر نمی‌توان با شیوه‌های قدیمی و سنتی در تاجیکستان فعالیت تجاری کرد و حال که کشور ما دستاوردهای زیادی در جهت خودکفایی و اقتصاد مقاومتی داشته است باید با بهره‌گیری از بهترین ظرفیت‌هایمان، نمایشگاه کالا را متناسب با نیاز تاجیکستان برگزار کنیم.

صابری افزود: هرچند این نمایشگاه با محوریت خراسان رضوی برگزار می شود اما باید در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد و باید از تمام ظرفیت‌های کالایی کشور در این نمایشگاه بهره گرفت و همه کالاهای ایرانی را در آن به نمایش گذاشت و در صورتی که بتوان نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی را به خوبی در دوشنبه برگزار کرد بستر برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در سایر شهرهای تاجیکستان نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: خرداد ماه امسال وزیر امور خارجه تاجیکستان به تهران و همچنین رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد و این رفت و آمدها نشان دهنده توسعه روابط دو کشور است و کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان هم در آبان ماه جاری برگزار می شود.

سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به برطرف شدن مشکل صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان گفت: خیلی از فعالان اقتصادی تاجیک نیز از سفارت ایران درخواست روادید داشتند که امید است این مشکل با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت امور خارجه حل شود و صدور روادید برای تجار و بازرگانان تاجیک به شکل نظام مندی درآید.

صابری افزود: تاجیک‌ها تمایل زیادی به دریافت خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دارند و سطح کیفی خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی را بالاتر از شرکت‌های سایر کشورها می دانند.

وی ادامه داد: از آنجا که کشور تاجیکستان در حال گذار از اقتصاد کشاورزی به سمت اقتصاد کشاورزی – صنعتی است از ایران خواسته تا ۶۰ تا ۷۰ درصد از نمایشگاه اختصاصی کالای خود در دوشنبه را به کالاها و توانمندی‌های خود در حوزه کشاورزی صنعتی اختصاص دهد.

سفیر ایران در تاجیکستان ظرفیت بالقوه و بالفعل گردشگری در تاجیکستان را از دیگر ظرفیت‌های این کشور دانست و ادامه داد: یکی از اقدامات ایران در این حوزه برقراری پرواز مستقیم بین تهران – دوشنبه و مشهد- دوشنبه بوده است تا بستر لازم برای افزایش گردشگران تاجیک در ایران فراهم شود.

کشور تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت در سال ۲۰۱۳ میلادی و مساحتی بالغ بر ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، مرز مشترک دارد.

از جمله مهمترین کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسید آلومینیوم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی است.

چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق، کشور تاجیکستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.