به گزارش ایرنا، حضور کاروان‌های زائران پیاده در جاده‌های شمال، جنوب و غرب منتهی به مشهد و تجمع آنان در مناطقی ماننده باغچه و دروازه قوچان، نگاه هر بیننده و رهگذر را به خود جلب می‌کند.

با توجه به تعداد بسیار زائران پیاده از شهرهای جنوبی کشور و وجود جاده تربت حیدریه به عنوان تنها شاهراه ارتباطی جنوب کشور به مشهد، ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های بسیار توسط مردم و خیران در این مسیر بر پا شده که شکوه و عظمت این اقدام از ورودی شهر تربت حیدریه تا ورودی کلانشهر مشهد جلوه بیشتری را به حرکت زائران بخشیده است.

تاکنون ۱۲ کاروان وارد تربت حیدریه شده اند

دبیر خدمات سفر تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد خدمات سفر این شهرستان با ۱۰ کمیته تخصصی و همراهی دستگاه‌های اجرایی، آماده اسکان و پذیرائی از زائران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است و برخی از این دستگاه‌ها تا پایان دهه آخر صفر در حالت آماده باش به سر می‌برند.

علی محمدی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از پنج هزار زائر از شهرستان‌های جنوبی کشور وارد تربت حیدریه شوند افزود: تاکنون بیش از ۸۰۰ زائر پیاده در قالب ۱۲ کاروان از شهرستان‌های مرندیز، خواف، کاشمر، رشتخوار و بجستان وارد تربت حیدریه شده اند تا پس از استراحت به مشهدالرضا (ع) مشرف شوند.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های استقبال در جاده‌های تربت حیدریه به مشهد اظهار داشت: ورودی تربت حیدریه در محدوده روستای حوض سرخ، آستان مقدس احمدالرضا (ع)، میدان آزادگان، بوستان شهید خاکسار، دهستان منظر، مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) جنب کارخانه کاشی، پلیس راه شهید شیردل کامه، شهر رباط سنگ و روستاهای اسدآباد و حشمت آباد به عنوان ایستگاه‌های بین راهی به زائران خدمات اسکان و پذیرایی ارائه می‌کنند.

وی گفـت: در این موکب‌ها علاوه بر غذاهای نذری، آب معدنی، آب جوش و جلیقه‌های شب نما نیز بین زائران پیاده توزیع می‌شود ضمن آنکه با فراهم کردن مقدمات لازم، بوستان شهید خاکسار و دهستان منظر برای استحمام زائران پیاده نیز آماده شده است.

آمادگی سپاه و بسیج برای اسکان و پذیرایی از زائران پیاده امام رضا (ع)

فرمانده سپاه ناحیه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه همه امکانات سپاه و بسیج در جاده‌های این شهرستان در خدمت زائران است گفت: حوزه ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج با تمام امکانات و تجهیزات خود در مسیر ۷۵ کیلومتری از ورودی شهر تربت حیدریه، محدوده آستان مقدس احمدالرضا (ع) تا انتهای حوزه استحفاظی در جلگه رخ و جاده اسدآباد به رباط سفید به زائران امام هشتم (ع) خدمات ارایه می‌کنند.

سرهنگ پاسدار علی نیک یاد با بیان اینکه در این راستا ۱۵ سرسرای ورزشی بسیج نیز در مواقع ضروری و براساس شرایط آب و هوایی می‌توانند امکانات اسکان به زائران ارائه دهند، افزود: در مسیر زائران، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی توسط حوزه ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج دایر شده که پذیرایی از زائران حضرت امام رضا (ع) را بر عهده دارند و علاوه بر آن پایگاه مقاومت بسیج شهدای منظر، اسکان زائران را در ۱۷ مسجد و حسینیه این دهستان ساماندهی می‌کند.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته و در هفته پایانی ماه صفر، هرشب بیش از ۴۰۰ زائر در سرسراهای ورزشی بسیج در بخش مرکزی و جلگه رخ اسکان داده می شدند لذا با توجه به احتمال برودت هوا در روزهای آینده، امسال نیز این آمادگی را داریم تا از زائران بیشتری پذیرایی کنیم.

وی ادامه داد: مردم روستاها و شهرهای تربت حیدریه نیز به صورت خودجوش ایستگاه‌های صلواتی برپا کرده و غذای نذری بین زائران توزیع می‌کنند که این اقدام به عظمت این حرکت و سیره نبوی افزوده است.

اجرای ششمین طرح همسفران خورشید برای امدادرسانی به زائرین پیاده امام رضا (ع)

رییس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه نیز گفت: اجرای طرح همسفران خورشید همزمان با اربعین حسینی در راستای ارائه خدمت به زائران حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در جاده‌های این شهرستان آغاز شد که تا خروج آخرین کاروان پیاده از شهرستان‌های همجوار ادامه دارد.

سعید فکوری افزود: در آستانه سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع)، ۲ پایگاه سیار با ۱۰ خودرو کمک دار و سه پایگاه ثابت در مسیر حرکت زائران حرم مطهر رضوی مستقر شده‌اند تا خدمات مطلوبی را به کاروان‌های پیاده ارایه دهند.

وی اظهار داشت: در این پایگاه ها خدمات پزشکی، انتقال بیماران و خدمات امداد و نجات به زائران پیاده ارایه می شود و چند دستگاه آمبولانس نیز از استان‌های مجاور برای تداوم خدمت رسانی مطلوب تامین شده است.

وی گفت: این خدمات به صورت ۲۴ ساعته ارائه می شود و در مجموع ۲۰۰ داوطلب شامل نجاتگر، پرستار و نیروی عملیاتی از مبادی ورودی شهرستان تربت حیدریه در آستان مقدس احمدالرضا (ع) و شهرستان زاوه در محدوده دهستان چخماق تا رباط سفید مستقر شده‌اند تا خدمات خود را به کاروان‌های پیاده ارایه دهند.

آماده باش کامل دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه برای خدمت رسانی به زائران پیاده

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: همزمان با دهه آخر ماه صفر و افزایش تردد زائران و کاروان های پیاده، ۹ پایگاه جاده ای، سه بیمارستان و ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت زیرپوشش این دانشگاه، آماده خدمت به زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) هستند.

غلامرضا میری افزود: در راستای حفظ و ارتقای سلامت زائران، نظارت های بهداشتی در این ایام تشدید می‌شود تا هیچگونه مخاطره ای سلامت زائران را تهدید نکند و همچنین در صورت نیاز، پزشک برای درمان به موکب های واقع در مسیر تردد کاروان های پیاده اعزام خواهد شد.

وی از زائرین خواست هرگونه مشکلات بهداشتی، درمانی و دارویی را از طریق تماس تلفنی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا در کمترین زمان رسیدگی شود.

پنج هزار و ۳۰۰ زائر پیاده از تربت حیدریه عازم مشهد می‌شوند

معاون فنی و عمرانی فرماندار تربت حیدریه هم گفت: در آستانه سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع)، امسال پنج هزار و ۳۰۰ زائر در قالب ۵۱ کاروان با پای پیاده از این شهرستان عازم مشهد مقدس می‌شوند.

احسان کریمی افزود: امسال پنج موکب در پلیس راه شهید شیردل کامه، چهارراه خواف، روستای اسدآباد رخ و جنب کارخانه کاشی زرین مستقر شده‌اند که ظرفیت اسکان و پذیرایی روزانه آنها پنج هزار و ۵۰۰ زائر و در شب حدود ۲ هزار زائر است.

وی همچنین با بیان اینکه تردد شبانه کاروان ها در شب ممنوع است، بر لزوم توجه به هشدارهای پلیس راه و رعایت مسایل ایمنی و احتیاط های لازم تاکید کرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، کاروان ها با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار ریال از تمام خدمات بیمه ای بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از کاروان های پیاده زائران رضوی اظهار داشت: هرسال در مناسبت های مختلف مذهبی زائران بسیار از این شهرستان با پای پیاده عازم مشهد می‌شوند که در طول مسیر خدمات لازم توسط مردم، خیران و نهادهای خدماتی به آنان ارائه می شود.

کریمی از آستان مقدس احمدالرضا (ع)، بقعه متبرکه بی بی حسنیه، روستاهای منظر، حشمت آباد و اسدآباد به عنوان محل اسکان زائران پیاده نام برد.

خدمت رسانی تیپ ۱۷۷ تربت حیدریه به زائران امام هشتم (ع) 

مدیر روابط عمومی تیپ ۱۷۷ شهید محمدجعفر نصر اصفهانی ارتش مستقر در تربت حیدریه نیز گفت: امسال هم مانند سال های گذشته با اینکه مسوولیت مراقبت از مرزهای شرقی به این تیپ واگذار شده است، پذیرایی و اسکان زائران پیاده امام رضا (ع) در مسیر تربت حیدریه به مشهد را وظیفه خود می دانیم.

محمد تیموری افزود: موکب تیپ ۱۷۷ شهید محمدجعفر نصر اصفهانی مستقر در جنب جایگاه عرضه بنزین در تربت حیدریه علاوه بر خدمات پزشکی، خدمات رفاهی نیز به زائران پیاده امام رضا (ع) ارایه می‌دهد و با توزیع چای، شیر و عدسی از کاروان های عزادار پذیرایی می‌کند.

وی اظهار داشت: همچنین موکب انصارالرضا (ع) مستقر در کوی سازمانی تیپ ۱۷۷ شهید محمدجعفر نصر اصفهانی، میعادگاه کاروان های پیاده زائران امام هشتم (ع) در طول چند روز گذشته و میزبان کاروان های مختلف از شهرهای جنوب خراسان رضوی بوده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.