محمد رضا اورانی روز دوشنبه در نخستین همایش روز جهانی پنبه در کاشمر افزود: محصول پنبه در ۱۷ استان کشور کشت می‎شود و به استناد آمار منتشره شده، چهار استان خراسان رضوی، فارس، گلستان و خراسان جنوبی در مجموع ۷۷.۴۴ درصد سطح زیر کشت و ۷۷.۸ درصد تولید محصول پنبه کشور را در اختیار دارند.

وی افزود: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت پنبه مقام نخست و از نظر تولید بعد از استان فارس مقام دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: برنامه‏ ریزی پروژه های فنی موجب شده سطح زیر کشت پنبه طی سه سال اخیر در سطح خراسان رضوی به سه هزار هکتار  افزایش داشته باشد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: عمده بذر کشت شده در استان به صورت کرک است که این بذر در تنها کارخانه کرک زدایی فعال کشور واقع در شهرستان کاشمر تولید می‎شود.

اورانی با اشاره به این که در استان خراسان رضوی ۲۰ کارخانه پنبه پاک کنی وجود دارد افزود: در سال ۱۳۹۷ افزون بر ۵۲ هزار عدل به وزن هشت هزار و ۴۲۰ کیلوگرم محصول محلوج کارخانجات پنبه پاک کنی خراسان رضوی بوده که در صنایع ریسندگی داخلی استان استفاده شده است.

تعامل بیشتر صنعت نساجی با بخش کشاورزی و اعلام نیازها و مشکلات موجود در خصوص تولیدات پنبه داخل، توجه بیشتر صنعت نساجی به گواهینامه ‏های صادره از طرف کارشناسان اعلام کننده رقم بندی برای رفع برخی مشکلات موجود، حمایت ویژه از توسعه برداشت ماشینی با هدف کاهش هزینه‎ها و ضایعات، تقویت انجمن‌ها و تشکل‎های تخصصی و واگذاری امور خدماتی و بازرگانی نهاده‎ها به آنها از جمله پیشنهادهای مدیر کل کشاورزی خراسان رضوی برای بهبود کشت پنبه بود.

دبیر همایش روز جهانی پنبه در کاشمر نیز با اشاره به این که برای برگزاری این همایش بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر- ساعت کار انجام شده است گفت: استان خراسان رضوی رتبه نخست سطح زیر کشت پنبه کشور را در اختیار دارد.

هادی معماریان افزود: پنبه و زراعت آن جزء محصولات اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و در همین راستا باید کنترل آفات و بیماری‎ها و توسعه مکانیزاسیون برداشت پنبه، شرایط افزایش عملکرد، افزایش بهره‎وری آب، کاهش هزینه‎ها و کسب درآمد مناسب برای کشاورزان را فراهم آورد.

در این همایش ضمن تجلیل از کشاورزان و فعالان حوزه تولید پنبه از تمبر اختصاصی همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر رونمایی شد و نمایشگاه نساجی و صنایع وابسته به محصول پنبه در ۲۰ غرفه نیز اغاز به کار کرد.

کاشمر در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.