هادی رجایی نیا روز چهارشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان قوچان افزود: مسئولین استان خراسان رضوی در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی بنا دارند از همه ظرفیت‌ ها استفاده کنند که بر این اساس معین‌ های متعدد در استان انتخاب‌ شده‌اند.

وی اظهار داشت: در قوچان نیز بانک صنعت و معدن کشور، مؤسسه مالی و اعتباری ملل و خانه صنعت و معدن خراسان رضوی به عنوان سه معین اقتصادی این شهرستان انتخاب‌ شده‌ اند و ۲ معین دیگر نیز در مرحله انعقاد قرارداد هستند. 

فرماندار قوچان با اشاره به انعقاد ۱۵ هزار میلیارد ریال تفاهم‌نامه با معین‌های اقتصادی این شهرستان گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی از ابتدای سال تاکنون جلسات سرمایه‌ گذاری برای شناسایی و رفع مشکلات و کاهش بوروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران و واحدهای صنعتی برگزار شده که از ۹۱ مصوبه این جلسات ۵۲ مورد به نتیجه رسیده و ۱۸ مورد نیز در حال پیگیری است.

وی افزود: یکی از نتایج طرح مثلث توسعه اقتصادی این استان راه‌ اندازی مجدد کارخانه کاشی طوس است که در حال حاضر در سه نوبت کاری فعالیت می‌ کند.

رجایی نیا اظهار داشت: پنج مجوز برای احداث اقامتگاه بومگردی در سال جاری صادر و درخواست ایجاد سه مجتمع گردشگری نیز در دست بررسی است.

وی از تأسیس پنج صندوق خرد روستایی و عضویت ۳۰ نفر در هر صندوق طی سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته نیز ۱۵ صندوق در این شهرستان ایجاد شد که ۴۵۰ عضو آن از تسهیلات حمایتی استفاده کردند.

وی افزود: در طرح توسعه روستایی و عشایری ۲۵۶ میلیارد ریال در قوچان جذب‌ شده که از این نظر رتبه چهارم استان را داریم اما این تسهیلات زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر را ایجاد کرده که این امر رتبه اول استان را برای این شهرستان رقم‌ زده است.

فرماندار قوچان اولویت این شهرستان را توسعه در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری دانست و اظهار داشت: جمعیت دام سبک شهرستان از ۴۵۰ هزار رأس به ۶۰۰ هزار رأس رسیده و امروز قوچان یکی از شهرهای صادرکننده گوشت قرمز به شمار می‌ود.

وی ادامه داد: تولید فراورده‌ های سنجد و طرح نوغانداری نیز برای اولین بار در این شهرستان اجرایی شده که توسعه توتستان‌ها و کاشت درخت‌های سنجد در این راستا در دستور کار قرار دارد.

برخی واحدهای تولیدی قوچان سیاسی‌ کاری می‌کنند

امام‌جمعه قوچان نیز در این نشست با انتقاد از آنچه سیاسی‌ کاری برخی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در این شهرستان دانست گفت: گاهی از افرادی حمایت می‌شود که بنای کار ندارند اما در مقابل عده‌ ای که خوب کار می‌کنند به خاطر مشکلات کوچک از قبیل برق خط تولیدشان متوقف می‌شود، بانک صنعت و معدن هم اگر سیاسی‌ کاری کند کار به‌ جایی نمی‌ رسد.

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی بابیان اینکه نباید فقط شعار و آمار داده شود افزود: صنعتگر یک آمار می‌ دهد و مسئول آمار دیگر، آمارها باید یکدل و هماهنگ داده شود تا نظرات کارشناسی با کسانی که در بطن صنعت هستند هماهنگ نشود نمی‌توان کاری کرد.

وی اظهار داشت: این شهرستان بیشترین بیکاری خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و در حالی که متقاضی بسیار برای سرمایه‌ گذاری دارد اما طرح‌ های آن‌ ها روی میزها مانده و خاک می‌ خورد.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران گفت: از سرمایه‌ گذار ارزش‌ افزوده ۹ درصد گرفته می‌شود، برای دادن پول توسط بانک‌ ها هم مثل تجارت کنندگان با آن‌ ها برخورد می‌ شود و درگرفتن مجوز نیز باید هزار خوان را عبور کنند.

امام جمعه قوچان افزود: یک تعاونی در این شهرستان با ۶۰ هزار عضو می‌خواهد زمینی را بگیرد اما مسئولین استانی آمار را طوری ارائه می‌دهند که نتواند زمین بگیرد.

وی اظهار داشت: باید سیاسی کاری را کنار گذاشت و دست رزمندگان حوزه اقتصادی را گرفت.

تهیه یک هزار و ۱۰۰ طرح کسب‌ و کار روستایی در خراسان رضوی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:‌ مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی می‌تواند ما را از مشکلات اقتصادی و فرهنگی برهاند زیرا در این مدل همه فرآیندها از جمله نظر کارشناسان،‌ دانشگاهیان، بخش خصوصی، تعاون گران و دیگر دست اندرکاران لحاظ شده است.

علی‌اکبر لبافی هدف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی با حضور ارکان حاکمیت را برطرف کردن موانع دانست و افزود: ۸۰ معین اقتصادی برای این استان انتخاب‌ شده‌اند که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها بخش خصوصی هستند و اگر تفاهم‌نامه‌ های امضا شده نهایی شود ۹۴ درصد استان زیرپوشش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی فعلی با قوانین همخوانی ندارد و گاهی تفاوت و برداشت سلیقه‌ ای از قوانین مشکلاتی را برای حوزه اقتصادی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این استان به دنبال بهبود فضا می باشد تا با توان معین‌های اقتصادی و فرهنگی و همراهی مردم، توسعه را از روستاها آغاز و تا شهر ادامه داد.

وی با اشاره به آموزش ۲ هزار و ۴۰۰ دهیار در راستای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در این استان گفت: یک هزار و ۱۰۰ طرح کسب‌ و کار روستایی در خراسان رضوی تهیه و به روستاها ابلاغ‌ شده است که نیازی به سند آمایش ندارد و می‌تواند ۵۰ درصد روستاهای استان را پوشش دهد.

تأمین وثیقه یکی از مشکلات واحدهای صنعتی است

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور اولویت اول حفظ وضع موجود برای واحدهای صنعتی است.

هادی شوشتری با بیان اینکه در حفظ شرایط موجود نیز واحدهای صنعتی با مشکل سرمایه در گردش و تأمین اعتبار برای طرح‌ های توسعه‌ ای روبرو هستند افزود: واحدهای صنعتی که طی سال‌ های گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند امروز با توجه به تغییرات خطوط تولید نیازمند به‌ روزرسانی و مهندسی مجدد هستند که این امر نیاز به سرمایه دارد.

وی یکی از مشکلات دریافت تسهیلات توسط واحدهای صنعتی را تأمین وثیقه دانست و اظهار داشت: گاهی برای واحدهای دارای مشکل‌ با پیگیری در سطح وزارت تسهیلاتی  اختصاص می‌یابد اما در تأمین وثیقه دچار مشکل می‌شوند و پیگیری‌ها به نتیجه نمی‌ رسد.

 نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی گفت: هم انتظارات بانک ها و هم دغدغه واحدهای صنعتی درست است، واحدهای صنعتی وثیقه ارزنده ملکی در شهر ندارند و همه سرمایه خود را در بیابان در واحد صنعتی خود هزینه کرده‌اند و بانک‌ها نیز بر اساس مقررات بانک مرکزی ملزم به اخذ وثیقه هستند.

وی افزود: امیدواریم در این نشست با نگاه حمایتی بیشتری به واحدهای صنعتی توجه شود و اگر اخذ وثیقه تسهیل گردد می‌توان جذب اعتبارات واحدهای صنعتی این شهرستان را عملیاتی کرد.

باید مقابل افرادی که به دنبال تاراج بیت‌المال هستند ایستادگی کرد

دادستان قوچان نیز در این نشست با بیان اینکه تسهیلات پرداختی به سرمایه‌گذاران باید به افراد متعهد که در مسیر تولید گام برمی‌دارند پرداخت شود گفت: نظارت جدی یکی از وظایف بانک‌هاست و امیدواریم تنها سرمایه‌گذاران واقعی تسهیلات دریافت کرده و در برابر افرادی که می‌خواهند فقط دلالی کنند و بیت‌المال را به تاراج ببرند ایستادگی شود.

حسین ولیدخت در زمینه کارخانه دوچرخه‌ سازی قوچان افزود: مردم این شهرستان بانک صنعت و معدن را شریک خوبی برای خود نمی‌دانند باید مسائل نقل و انتقالات کارخانه برای مردم شفاف‌ سازی شود.

وی اظهار داشت: چرا باوجود دولتی بودن بانک صنعت و معدن در نقل و انتقالات تمام پول خود را نمی‌گیرد؟ کارخانه با مبلغی اندک تملک می‌شود و بعد از آن تسهیلات ۲۵۰ میلیارد ریالی و ۱۸۰ میلیارد ریالی دریافت می‌کند اما بازپرداختی انجام نمی‌شود و حتی در مسیر تولید هم قرار نمی‌گیرد.

شهرستان قوچان به‌ عنوان منطقه دوم طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی ۱۵ فروردین‌ ماه سال جاری با حضور استاندار خراسان رضوی تفاهم‌نامه‌ ای را با بانک صنعت و معدن ، موسسه مالی و اعتباری ملل و خانه صنعت و معدن خراسان رضوی به‌ عنوان معین‌های اقتصادی فرهنگی این شهرستان منعقد کرد تا مسیر سرمایه‌ گذاری ، رونق تولید و اشتغال تسهیل یابد.

این شهرستان با ۱۸۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۷ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد.

۷۵۰۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.