شهادت از مقدس ترین مفاهیم اسلامی است و در عظمت مقام شهید نیز همین بس که بنا به روایات نخستین کسی که وارد بهشت می شود شهید است و چه بسا جایگاه شهیدی که رنگ و بوی اسارت و آزادگی نیز داشته باشد چه بسا رفیع تر باشد.
سربلندی و عزت انقلاب و اسلام نیز در سایه این رشادت ها و پایداری به ارزش های اسلامی محقق شده است لذا به حرمت خون های ریخته شده برای آبیاری درخت انقلاب و ایثارگری های صورت گرفته برای کوتاه کردن دست متجاوزان از خاک میهن باید فرهنگ ایثار و شهادت حفظ و سینه به سینه منتقل شود.
در این راستا اقدامات مختلفی صورت می گیرد و در شهر مشهد نیز در اقدامی نوآورانه طی روزهای اخیر تصویر شهدای آزاده خراسان رضوی در قالب قاب خاطرات خیابان های مختلف مشهد نقش بسته و نخستین تقاطع چهارسطحی مشهد نیز با تصویب شورای این شهر به نام آزادگان مزین می شود.

لزوم برداشتن گام های جدی برای معرفی رشادت ها
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر قدردانی از تمامی تلاش‌ها، زحمات و فداکاری های آزادگان گفت: این روزها چهره شهر نیز به تصاویر آزادگان جنگ تحمیلی مزین شده و فضای کم‌نظیری را شاهد هستیم.

محمد رضا حیدری افزود: مرور خاطرات آزادگان و رزمندگان دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیاز امروز نسل جوان است و این خاطرات سرمایه های ارزشمندی است که باید آنها را ثبت و ضبط و به جوانان و نوجوانان خود منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: البته گام هایی در این زمینه برداشته شده و اقداماتی صورت گرفته ولی هنوز کافی نیست و باید گام های جدی تری برای معرفی رشادت‌های آن زمان برداشته شود.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: شورای شهر مشهد و مدیریت شهری در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار، شهادت و آزادگی آماده همکاری و همراهی با دستگاه های ذیربط است تا از این طریق بتوان نسل های جدید را با آنها آشنا کرد.
حیدری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی نخستین تقاطع چهار سطحی در میدان نمایشگاه مشهد طی روزهای اخیر افزود: در جلسه‌ای که برای این پروژه با شهردار داشتیم تاکید شد تا براساس تقاضای آزادگان عزیز و همچنین دغدغه اعضای شورا، این تقاطع به نام آزادگان نام گذاری شود و پیرو همین موضوع، زمان کلنگ‌زنی نیز با تعویقی ۱۵ روزه همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن عزیزمان انجام شد.
حیدری ادامه داد : این نام گذاری در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز مصوب شد و نامگذاری این تقاطع یکی از دستورکارهای جلسه علنی هفته کنونی است تا با این اقدام ناچیز بتوان بخش کوچکی از دلاوری های آزادگان سرافراز را جبران کرد.

اکران ۳۰ قاب خاطره در شهر بهشت
رئیس اداره روابط عمومی سازمان اجتماعی- فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : ۳۰ قاب عکس در شهر مشهد برای به تصویر کشاندن مشاهیر و چهره های شاخص در حوزه های مختلف و در مناسبت های مرتبط اکران می شود.
رضا نوریانی افزود: با توجه به فرارسیدن سالروز ورود آزادگان هشت سال دفاع مقدس به میهن، تصاویر ۱۵ شهید آزاده در این قاب ها در منظر عموم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از هر آزاده شهید دو تصویر در سطح شهر اکران شده است و در این قاب ها تصاویر ۱۲ شهید آزاده از خراسان رضوی به همراه تصویر شهید محمد جواد تندگویان، شهید حسین لشکری و سید آزادگان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی فرد در منظر دید شهروندان مشهدی قرار گرفته است.
او اضافه کرد: این تصاویر تا چهارم شهریور ماه زینت بخش معابر شهری خواهند بود تا گامی هر چند کوچک در راستای تکریم شهدا، ایثارگران و جانبازان باشد.
۲۰ آزاده با جانبازی ۷۰ درصد
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تعداد آزاده های استان سه هزار و ۳۹۳ نفر است که هزار و ۸۰۰ نفر آنان مشهدی هستند.
محمد جواد غلامپور افزود: به ازای هر سال اسارت درصدی جانبازی برای آزادگان در نظر گرفته می شود که جراحات ناشی از صدمات دوره اسارت و جراحات جنگی نیز به آن اضافه می شود.
وی ادامه داد: در مجموع تقریبا به همه آزادگان خراسان رضوی جانبازی بیش از  ۲۵ درصد تعلق گرفته است اما آزادگان دارای درصد جانبازی ۷۰ درصد حدود ۲۰ نفر تخمین زده می شوند که پس از فوت مانند سایر جانبازان ۷۰ درصد شهید محسوب می شوند.
او اضافه کرد: ۱۲ تصویر شهیدی نیز که در این ایام در سطح شهر مشهد نقش بسته است، متعلق به شهدای آزاده است.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.