مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربال‌گری یک میلیون و 380 هزار نفر در این مدت انجام شد. 
حمیدرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص دستاوردهای ملی فشار خون بیان کرد: در مراکز روستایی بیش از 80 درصد افراد در جامعه آماری این پویش قرار داشتند که شامل افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار بوده که مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در مناطق شهری نیز بیش از50 درصد افراد بررسی شده‌اند.
رحیمی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد غربال‌گری حدود 130 هزار نفر -بیش از حد تعیین‌شده وزارت‌خانه- را انجام داده است. تمام افرادی که در این پویش فشار خون بالایشان تشخیص داده شد، به پزشک معالج ارجاع داده شده و وارد فرایند درمان شدند.
وی افزود: غربال‌گری یک میلیون و 380 هزار نفر در این مدت انجام شد.  در حین طرح، مراجعه‌کنندگان به سه گروه تقسیم می‌شدند. گروه اول؛ افرادی هستند که از بیماری فشار خون خود آگاهی داشته و در حال طی مراحل درمان هستند. گروه دوم؛ افرادی هستندکه به تازگی از فشارخون خود مطلع شدند که برای این افراد ابتدا پرونده سلامت تشکیل شد و بعد به پزشک متخصص ارجاع داده شدند. گروه سوم؛ افرادی هستند که در معرض فشارخون هستند که باید الگوی زندگی خود را عوض کنند. مراکز ما با ارسال پیامک آموزشی و تماس‌ به این افراد آگاهی لازم را می‌دهند.
مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص میزان موفقیت این طرح خاطرنشان کرد: این طرح بسیار موفقیت‌آمیز بوده و درکل کشور حدود 30 میلیون نفرغربال‌گری شده‌اند.
وی از نهادهایی همچون شهرداری به دلیل تبلیغات انجام شده برای بالابردن سطح فرهنگ واطلاعات مردمی تقدیر و تشکر کرد و افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌های مالی این طرح به طور داوطلبانه تأمین و انجام شده و از نیروهای بسیج جامعه پزشکی و پرستاران کمک به عمل آمده است. 
وی اظهارنظرهایی که در مورد مصرف نمک برای کنترل فشارخون می‌شود را کاملاً مداخله افراد مداخله‌گر در زمینه درمانی دانست و گفت: این اعمال را با صراحت رد می‌کنیم. کسانی که از این قبیل اظهارنظرها می‌کنند را به سخن حجت‌الاسلام علم‌الهدی ارجاع می‌دهم که گفتند چیزی به نام طب اسلامی نداریم. کاملا این سخنانی که متاسفانه از صداوسیما نیز منتشر می‌شد، اشتباه است. تنها چیزی که مورد قبول است طب ایرانی‌ست که در دانشکده طب سنتی در دانشکاه علوم پزشکی تدریس می‌شود. 
رحیمی از برگزاری طرح‌های ملی مشابه دیگر خبر داد که شامل بسیج ملی کنترل دیابت، اعصاب و روان و قلب می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.