رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پیشرفت و توسعه درگام دوم انقلاب بدون تحقیق و پژوهش غیرممکن است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی در مراسم افتتاحیه مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان که در محل مجتمع فرهنگی امام رضا شهرستان قوچان برگزار شد، عنوان کرد: امروز عمق استراتژی اسلام نه با بمب اتم و لشکرکشی بلکه به منظور رشد وگسترش و تعالی در قلم است.

وی از امام هشتم شیعیان به عنوان تجلی عقلانیت مکتب اهل بیت نام برد و افزود: این اوج عقلانیت در گفتگوهای امام رضا با عنوان مناظرات حضرت مشاهده می‌شودکه ساعت‌ها با اصحاب ادیان گوناگون و در گفت‌وگو با استدلال و منطق سخن می‌گفتند که نتیجه آن پذیرش اسلام طرف مقابل بود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: این تحریف تاریخ است که ایرانیان با شمشیر مسلمان شدند، ایرانیان با فرهنگ و خرد خود مسلمان شدند و فرهنگ عقلانی اسلام را پذیرفتند.

وی از  علم محوری به عنوان راهبردی ترین استراتژی آستان مقدس حضرت رضا از گذشته تا به امروز نام برد و تصریح کرد: در همین زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم شده و علاقه‌مندان در حوزه آموزش از دوره پیش دبستانی تا دانشگاه‌های عالی و سطح دکتری آموزش می‌بینند.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه از کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان گنجینه‌ای  هزار ساله و برخوردار از 30 میلیون قطعه اطلاعاتی یاد کرد و گفت: احداث کتابخانه‌هایی در مشهد و سراسر کشور وحتی خارج از کشور نشان‌دهنده این است که راهبرد آستان قدس شعاری نیست و عملیاتی شده است.

وی افزود: در مرکز اسناد آستان قدس رضوی از 14 میلیون سند ارزشمند حفاظت می‌شود و 8 هزار شی موزه‌ای در قالب 16 گنجینه ارائه می‌شوند که همه این‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که آستان قدس رضوی معتقد است این کشور می‌تواند با یک پیشینه فرهنگی و تمدنی غنی که نشانه آن وجود همین آثار ارزشمند است می‌تواند گام دوم انقلاب را با ثبات‌تر بردارد .

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه پیشرفت و توسعه درگام دوم انقلاب بدون تحقیق و پژوهش را غیرممکن دانست و افزود: قطعا منظور از تحقیق و پژوهش آثار تاریخی گذشته، ماندن در گذشته نیست بلکه سکویی برای حرکت به سمت جلو است.

وی در ادامه هدف اصلی تاسیس مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان را برخورداری از فرهنگ غنی  و وجود آثار ارزشمند در این منطقه دانست و اظهار کرد: باید زمینه لازم برای دسترسی پژوهشگران در شهر آقا نجفی قوچانی و ذبیح‌اله قوچانی به منابع دیجیتال کتابخانه آستان قدس رضوی برای اهل تحقیق و دانشگاهیان فراهم شود.

حسینی افزود: از پذیرش آثار ارزشمند مردم برای قرار گرفتن در این مجموعه و نیز توسعه کتابخانه‌ها به صورت وقفی و یا مشارکت در وقف استقبال می‌کنیم.

وی گفت: آستان قدس رضوی در زمینه تجهیز و توزیع منابع در سراسر کشور به اعتقاد خودش راسخ است که می‌خواهد در استان‌های کشور کتابخانه داشته باشد بنابراین اگر زمینه ساخت کتابخانه و موزه در منطقه باشد آمادگی  لازم وجود دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.