وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام رضا(ع)  خالق ،حافظ و گنجینه هنر ایرانی است. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان،سید عباس صالحی که در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام در برج سپید مشهد سخن می‌گفت؛ در ادامه عنوان کرد: ایرانیان هم در عرصه هنر و هم از زاویه همگرایی اجتماعی نیز به امام هشتم مدیون هستند و ما هر چه انجام  دهیم پاسخی به این دین گسترده ملی و هویتی است که ایام دهه کرامت فرصتی ارزشمند برای  ادای این دین است.
وی ادامه داد: در حرم رضوی یک دوره طولانی هنر ایرانی از دوره سلجوقیان تا دوران معاصر مشاهده می‌شود که این شامل 8 دوره از هنر ایرانی است .هنر ایرانی بر گرد حریم امام هشتم(ع) قرار گرفته و بخش زیادی از هنرهای ایرانی با وجود امام رضا(ع) هویت و معنا پیدا کرد.
صالحی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) بیش از 12 قرن پیش به عنوان میهمان به سرزمین ایران آمدند اما اکنون پس از 12 قرن  اکنون او میزبان است و ما ایرانیان میهمان هستیم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این 12 قرن شاهد کرامت و فضل های زیادی برای خود بودیم و اکنون می توانیم بگوییم که بر خان نعمت امام رضا(ع) نشسته‌ایم.
وی افزود:این سخن را از ده‌ها زاویه می‌توان به اثبات رساند اول اینکه امام رضا(ع) محبت و معارف اهل بیت(ع) را در بین ایرانیان  گسترش داد گرچه بذر این محبت از دوره‌های پیشین بود اما بی‌تردید هجرت ایشان ایران را کانون  محبت و معرفت اهل بیت(ع) کرد.
صالحی ادامه داد: امام رضا(ع) وقتی از مدینه به مرو آمدند هم در مسیر حرکت و هم در طول سه سال حضور نقش اساسی در این خصوص داشتند که ایران کانون محبت خاندان عصمت و طهارت شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برخی از ائمه در تنگنا و اسارت بودند.بخشی هم مانند امام باقر و امام صادق به تعالیم دینی و نبوی توانستند بیش از گذشته بپردازند. در دوران حکومت پنج ساله امام علی(ع)  نیز که مشکلات و درگیری زیادی بود. سه سال حضور امام رضا(ع) در ایران فارغ از دردسرهای حاکمیت و حکومت از طریق گفتگو و پرسش و پاسخ‌ها توانست تفکر و معارف اهل بیت (ع) را هم در طول سفر و هم در مدت اقامت در این منطقه تعمیق بخشد.
وی با اشاره به چندین دوره مهاجرت علویان ابراز کرد: یک دوره در زمان حجاج بن یوسف یک دوره در زمان متوکل علویان به ایران مهاجرت کردند اما بیشترین تعداد  و حدود هزاران نفر از علویان در زمان حضور امام رضا(ع) به ایران آمدند.
صالحی افزود:  حضور گسترده علویان در این زمان نیز باعث تعمیق و ریشه دارتر شدن محبت اهل بیت(ع) در ایران شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نکته دومی که ما به امام رضا(ع) مدیونیم این است که هنر ایرانی بر گرد امام هشتم خیمه زد و این گنبد و حرم هنر ایرانی را پرورش داد و گسترد،  اگر امام در ایران نبود هنر ایرانی هم اینگونه در ایران نبود و بخش زیادی از هنرهای ایرانی به خاطر وجود بابرکت امام رضا(ع) هویت و معنا پیدا کرد. 
صالحی افزود: نکته سوم این است که امام رضا(ع) حلقه وصل و نخ تسبیح همگرایی ما ایرانیان است، نه از زمانی که تشیع مذهب رسمی شد بلکه از خیلی پیش تر از این امر و نه تنها در بین جامعه شیعی بلکه با توجه به ویژگی کشور ما و حضور اقوام مختلف و برخورداری از هویت چهار فصل بودن ایران نه به جهت صرف جغرافیایی  بلکه به لحاظ چهار فصل تمدنی و فرهنگی است که همه اقوام با ویژگی این چهار فصل فرهنگی و تمدنی به امام عشق می ورزند.
وی با اشاره به اینکه شاعران انبوهی شعر درباره امام هشتم(ع) سروده‌اند، بیان کرد: ایرانیان از زاویه همگرایی اجتماعی نیز به ایشان مدیون هستند و ما هر چه برای امام انجام دهیم پاسخی به این دین گسترده ملی و هویتی است و ایام دهه کرامت فرصتی ارزشمند برای این ادای دین است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بخش ترویج فرهنگ رضوی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کارهای بسیاری انجام شده اما لازم است فعالیت‌هایی عمیق‌تر و در شأن این امام رئوف انجام شود.
صالحی با اشاره به اینکه امام عالم آل محمد شناخته می شود ابراز کرد: این توصیف مبالغه آمیزی نیست بلکه یک تجلی از اسماء الهی است که در این بزرگ تجلی یافته و برای اینکه به لایه های عمیق‌تر برسیم راه بسیار است. و باید لایه های معنایی علم و فرهنگ رضوی گسترش یابد. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.