فرماندار کاشمر گفت: قرار نیست برخی از منتخبان مردم در روستاها براساس سلیقه شخصی خود برای سلامت مردم و جامعه تصمیم‎گیری کنند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مسلم ساقی در شورای سلامت و امنیت غذایی با تقدیر از عوامل اجرایی طرح ملی فشار خون در شهرستان اظهار کرد: بدون شک اگر نگاه پیشگیرانه و پیشبینانه با نگاه ملی را مدنظر قرار دهیم هزینه‌ها و عوارض کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: هرچند مشارکت 63 درصدی در حوزه شهری و 99 درصدی در حوزه روستایی فشار خون مطلوب است اما باید پیگیری‌ها ادامه داشته و صرفا به برگزاری یک طرح بسنده نشود.

ساقی تاکید کرد: مسئولان بهداشت باید نتایج طرح ملی فشار خون را به مردم اطلاع رسانی کنند تا ضمن اطلاع از وضعیت شهرستان به اهمیت مشارکت پی‎ببرند تا موفقیت طرح‎های بعدی بیشتر باشد.

وی در ادامه به وضعیت آب شرب سه روستای تنورچه، خرو و کلاته تیمور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اعضای شورا و مردم این سه روستا حاضر به واگذاری منابع آبی خود به اداره آب و فاضلاب روستایی نیستند باید در این خصوص جلسه‎ای با بخشداری کوهسرخ برگزار شود.

فرماندار کاشمر افزود: در این جلسه اعضای شورا و دهیار روستا باید متعهد شوند که مسئولیت هر مشکل و موضوع بهداشتی و بیماری واگیر و غیر واگیر را که در این خصوص ایجاد می‌شود، بپذیرند و جوابگوی آن باشند.

وی اظهار کرد: قرار نیست براساس سلیقه شخصی افراد برای سلامت مردم تصمیم‎گیری شود، اگر این جلسات به نتیجه‎ای نرسد اقدامات لازم دیگری را انجام خواهیم داد.

ساقی در خصوص وضعیت حیوان‎گزیدگی‎ها در شهرستان گفت: به زودی کمیته حیوان‎گزیدگی در شهرستان تشکیل و تصمیم‎گیری‎های لازم براساس نظر کمیته اتخاذ خواهد شد.

وی بیان کرد: همزمان با فصل تابستان و حضور گردشگران و مسافران در منطقه باید نظارت‎ها بر دستفروشان سطح شهر و امامزاده سید مرتضی(ع) بیشتر شود تا در این ایام کمترین مشکلات را داشته باشیم.

سلامت اهالی روستاهای کلاته تیمور، خرو و تنورچه در خطر است

در این جلسه رئیس مرکز بهداشت کاشمر در خصوص وضعیت پوشش حتمی سامانه‎های آب شرب روستاهای غیر تحت پوشش آبفای روستایی گفت: اکنون در بخش کوهسرخ روستاهای کلاته تیمور، خرو و تنورچه تحت پوشش آبفای روستایی نیستند و در فصل تابستان سلامت اهالی این روستاها تهدید می‎شود.

مجتبی قائمی بیان کرد: هرچند مردم روستای خرو موافقت خود را اعلام کرده‎اند اما اهالی روستای کلاته تیمور و تنورچه رغبتی به واگذاری منابع آبی روستا به آبفای روستایی ندارند و مخالف این اقدام هستند.

وی بیان کرد: به رغم اینکه جمعیت روستای تنورچه از دو روستای کلاته تیمور و خرو بیشتر است و دارای منابع آبی و شبکه هستند اما شورای روستا و مردم آن هیچ تمایلی به واگذاری شبکه به آبفای روستایی ندارند و خودشان همه تبعات آن را بر عهده گرفته‎اند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: با توجه به اینکه این موضوع با سلامت عمومی منطقه ارتباط دارد باید هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گیرد تا قبل از اینکه شاهد شیوع وبا در این روستاها باشیم اقدامات قانونی صورت گیرد.

روستاها ضرر ده هستند

در بخش دیگری از جلسه مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشمر گفت: هرچند طی سال گذشته چندین نوبت با شورا، دهیار و اهالی روستای تنورچه صحبت شد اما حاضر نیستند تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار بگیرند.

محمد کاظمی افزود: اهالی، اعضای شورا و دهیار روستا براین عقیده هستند که چون به تازگی چاه را حفاری کردند و از منبع آبی خوبی برخوردار هستند نیازی نیست بابت قبض آب پولی به آب و فاضلاب روستایی پرداخت کنند در صورتی که اگر هر دو ماه از هر مشترک 10 هزار تومان گرفته شود با توجه به جمعیت 300 خانواری حدود 3 میلیون تومان می‎شود ولی طی سال گذشته فقط 200 میلیون تومان منبع آبی در روستا نصب کرده‏ایم.

وی اظهار کرد: هر روستایی که تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی است برای ما از نظر مالی ضرر ده بوده ولی وظیفه داریم خدمات لازم را ارائه دهیم.

کاظمی همچنین در خصوص روستای کلاته تیمور افزود: اهالی این روستا هم به طوری رسمی نامه‎ای داده‌اند که حاضر نیستند تحت پوشش قرار گیرند و هیچ گونه همکاری ندارند.

ابتلای 11 درصد مردم به دیابت

در این جلسه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: در طرح ملی کنترل فشار خون 2500 نفر از افراد جدیدی که جزء مهم‌ترین گروه‎های پرخطر هستند، شناسایی شدند.

محمد جواد یزدانی افزود: برابر آمار پرونده الکترونیک سلامت 175 هزار و 60 نفر جمعیت شهرستان هستند که 91 هزار و 894 نفر آن را جمعیت بالای 30 سال تشکیل می‎دهند.

وی اظهار کرد: طی اجرای طرح فشار خون 74 هزار و 893 در طرح غربالگری شرکت کردند که 71 هزار و 144 نفرشان ساکن شهرستان و باقی مسافر و زائر هستند.

یزدانی با بیان اینکه با تلاش‎های صورت گرفته 77.5 درصد افراد بالای 30 سال تحت مراقبت قرار گرفته‎اند، گفت: در این مدت 2180 نفر از افرادی که پرونده سلامت نداشتند و مراقبت نمی‎شدند و 2532 نفر فشار خون جدید شناسایی شدند.

وی بیان کرد: در روستاها 99 درصد و در شهر 63.9 و در ریوش 91.9 درصد افراد بالای 30 سال و تمام مادران باردار تحت مراقبت قرار گرفتند.

یزدانی عنوان کرد: 1.1 درصد از مراجعان سابقه سکته قلبی و 6 دهم درصد سکته مغزی و 7 دهم درصد نارسایی کلیه و 7 درصد اظهار کردند که سابقه دیابت دارند.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‎شود که 11 درصد مردم کاشمر مبتلا به دیابت باشند که خود این نیز عوارض بیشتری دارد و در کمپین بعدی این افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.