علیرضا قیامتی روز شنبه در نشست خبری ویژه این همایش در مشهد افزود: فراخوان همایش از مرداد ماه سال گذشته انتشار یافته و به تمام مراکز پژوهشی و دانشگاهی ایران و 52 کشور ارسال شده است.
وی اظهار داشت: پیوند شاهنامه با مسائل جهانی از اهداف برگزاری این همایش است زیرا جایگاه شاهنامه در درجه نخست جایگاه جهانی و انسانی است.
وی با تاکید بر اینکه بخش جهانی و برندینگ شاهنامه مورد غفلت واقع شده است گفت: وجه همه جانبه ‌گرایی شاهنامه را نادیده گرفته ‌ایم، در حالی که شاهنامه اثر جهانی است و گفتار و اندیشه فردوسی فارغ از ملیت و دین است.
قیامتی افزود: حماسه ‌های شاهنامه با هیچ حماسه دیگر قابل قیاس نیست، شاهنامه اثری است که با ستایش خرد آغاز می شود و هیچ کتاب و اثر فرهنگی به اندازه شاهنامه در جاده ابریشم موثر نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه جهان بینی شاهنامه به فراموشی سپرده شده است اظهار داشت: در این همایش در پی تقویت این آرمان هستیم تا تمام دنیا بفهمد که فردوسی برای همه فرمانروایان منشور شهریاری و فرمانروایی نوشته است.
وی گفت: حضور سفیران کشورهای افغانستان، هندوستان، آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قزاقستان، لهستان، انگلستان، اسپانیا در این همایش قطعی شده است.
معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی، فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: همزمان با مراسم آغاز همایش بین‌ المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم، از آثار بزرگترین تندیس ساز حماسی روسیه نیز رونمایی خواهد شد.
نرگس شالچیان افزود: رونمایی از آثار برجسته مجسمه ساز روسی، استاد فئوفانوف، رونمایی از فرش بافته شده توسط هنرمند ایرانی با مفهوم هفت خان فردوسی و نمایشگاه 'قاب ‌های سنگی صلح' با مفهوم بومی و خطاطی اثر استاد صالحی از جمله ویژه برنامه ‌های این مراسم خواهد بود.
وی اظهار داشت: اهدای نشان فردوسی به فرهیختگان ادبیات و شعر فارسی و رونمایی از نسخ خطی و چاپی مرتبط با شاهنامه از قرن 10 تا پایان دوره قاچار از دیگر برنامه های این همایش است.
رئیس همایش بین ‎المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم نیز در این نشست گفت: این همایش قدم آغازین برای بین‌المللی کردن اندیشه ‌های شاهنامه است.
محمدجعفر یاحقی افزود: خراسان با وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع) ظرفیت معنوی خاص خود را دارد و با وجود آرامگاه فردوسی دارای ظرفیت گردشگری و ملی و فرهنگی است و ما با این دو بال حرکت می کنیم که این دو ظرفیت در کمتر شهری پیدا می ‎شود.
وی با اشاره به برگزاری تئاترهای مختلف در کشورهای دنیا اظهار داشت: چرا اینجا تئاترهای مختلف شکل نگیرد و حرکت فرهنگی در این زمینه نباشد؟
وی گفت: شاهنامه که پرچم زبان فارسی را افراشته نگاه داشته است، تنها یک کتاب تاریخی داستانی نیست بلکه منشور فرهنگی است که همه ابعاد تاریخی و سیاسی سرزمین ایران و سرزمین‎ های مجاور را نمایش داده است.
همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم 23 تا 25 اردیبهشت ماه در تالار شهر مشهد برگزار می شود.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.