به گزارش ایرنا، در این مراسم اهالی شهرها و روستاهای تربت حیدریه به عرضه توانمندی ها و میراث گذشته و حال خود پرداختند.
از موسیقی مقامی و رقص های محلی گرفته تا آش های سنتی، خشکبار و شب چره های زمستانی و نان های محلی در این مکان تاریخی چشم نوازی می کرد.
هیات ورزش های روستایی و بازیهای بومی و محلی تربت حیدریه نیز با برگزاری رقابت های دوستانه حال و هوای خاصی به این مراسم داده بود.
علی حسین زاده رئیس این هیات به خبرنگار ایرنا گفت: در این مراسم مسابقات یک قل دو قل، تیراندازی با پلخمون و هفت سنگ نیز برگزار شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جشن نوروزگاه از جمله برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است که با هدف توسعه گردشگری و معرفی ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرها و روستاهای ایران تدارک دیده شده است.
علی محمدی افزود: در تقویم استان خراسان رضوی برپایی جشن نوروزگاه در هفتمین روز نوروز، به تربت حیدریه اختصاص دارد که این برنامه به دلیل شرایط نامساعد جوی با یک روز تاخیر برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این محوطه تاریخی مردم چهار بخش شهری و روستایی تربت حیدریه در قالب 30 غرفه اقدام به برپایی بازارچه تولیدات محلی و صنایع دستی کرده اند، اظهار داشت: زعفران، منسوجات ابریشمی، لبنیات محلی و خشکبار از عمده ترین محصولاتی است که در این بازارچه ها عرضه شده است.
وی گفت: مجموعه ای از خودروها و موتورسیکلت های قدیمی موجود در تربت حیدریه نیز امروز در مسیر میدان مرکزی به مزار قطب الدین حیدر رژه رفتند.
محمدی افزود: در این مراسم با آش سنتی از حاضران پذیرایی شد.
تاکنون 250 اثر تاریخی و گردشگری در منطقه تربت حیدریه شناسایی شده است.
از مجموع 70 بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، 35 بنا و11 تپه و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در شهرستان تربت حیدریه 10 روستای هدف گردشگری، اقامتگاه بوم گردی در پنج روستا، پنج سالن غذاخوری بین راهی زیر نظر اداره میراث فرهنگی و پنج دفتر خدمات مسافرتی و زیارتی وجود دارد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
7079/6121 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.