حسن ماجدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مبل در ایران وارداتی است و نیاز به تخصیص ارز دارد اما هیچیک از اقلام مورد نیاز این صنف تولیدی در گروههای کالایی مشمول ارز قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان مبل ناگزیرند چوب و یراق آلات، مواد شیمیایی و سلولزی مورد نیاز برای تولید به صورت آزاد از بازار تهیه کنند اما قیمتهای مواد اولیه واقعی نیست.
رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان مشهد گفت: قیمت چوب، یراق آلات، مواد پتروشیمی و سلولزی در بازار دو تا سه برابر شده است. از سوی دیگر کمبود مواد اولیه نیز در بازار محسوس است و این مسئله به گرانی بیشتر این نوع مواد برای تولید دامن می زند.
وی افزود: هزینه های جانبی صنوف مانند مالیات و عوارض شهرداری و غیره مزید بر علت شده و در نهایت قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است. مردم نیز توان اقتصادی برای خرید مبل گران را ندارند و بازار کساد است.
ماجدی ادامه داد: دستگاه نظارتی بر توزیع مواد اولیه در بازار نیاز به بازنگری از سوی مسئولان دارد زیرا افزایش قیمتهای مواد اولیه برای تولید غیرواقعی هستند و نمی توان تنها افزایش نرخ ارز را عامل اصلی در گرانی دانست.
وی گفت: واسطه ها و دلالها قیمتها را افزایش داده اند و دستگاه نظارتی هیچ واکنشی نسبت به حضور واسطه ها در این بازار نشان نمی دهد. به نظر می رسد این بخش از چشم ناظران پنهان است لذا با ادامه این روند نمی توان تولید موثری داشت.
رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان مشهد همچنین ظرفیت تولید در حوزه مبل مشهد را مطلوب توصیف و بیان کرد: تولیدکنندگان خوبی در این بخش فعالیت دارند که محصولات باکیفیتی به بازار عرضه می کنند اما با افزایش قیمت تمام شده تولید، این نوع کالاها در داخل و خارج از کشور بازار خود را از دست می دهند.
هزار و 265 واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان مشهد فعالیت می کنند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.