حمید بنایی روز پنجشنبه در مراسمی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در مشهد افزود: از این تعداد همچنین یک میلیون حلقه لاستیک در داخل کشور تولید می شود و یک میلیون حلقه دیگر نیز به صورت قانونی وارد می شود.
وی اظهار داشت: لاستیک قاچاق بدون نظارت و اغلب از طریق دلالها و سودجویان با قیمتهای زیاد در کشور عرضه می شود که برای رفع این مشکل از گمرک و سایر نهادهای متولی درخواست شده است اقدامات لازم برای تقویت واردات قانونی لاستیک انجام شود و مجلس نیز آمادگی دارد برای قانون گذاری یا رفع موانع قانونی در قالب طرح و لایحه برای رفع مشکلات این صنف اقدام کند.
وی گفت: با مسئولان مربوطه در وزاتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز جلسات متعدد برگزار شده است تا با رویکرد حمایت ازتولید ملی به تقویت و افزایش تولید لاستیک در واحدهای تولیدی کشور اقدام شود.

* اصلاح نحوه تخصیص لاستیک
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی جمعیت درگیر با صنعت حمل و نقل کشور را 900 هزار نفر اعلام کرد و افزود: کمیسیونهای مختلف مجلس پیگیر مطالبات به حق کامیونداران می باشند و در همین راستا معتقدیم نحوه اختصاص لاستیک به رانندگان براساس بارنامه نیز باید اصلاح شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از خودروهایی که در کارگاههای عمرانی مشغول فعالیت هستند به دلیل نداشتن بارنامه از سهمیه لاستیک محرومند که بونکرها و کمپرسی های کارگاههای عمرانی از آن جمله اند و این موضوع برای شرکتهای پیمانکاری طرح های عمرانی مشکلاتی را ایجاد کرده است لذا پیشنهاد شد در این استان 15 درصد لاستیک دولتی به این خودروهای سنگین اختصاص یابد.

* لزوم تسریع در انجام طرح های ریلی خراسان
وی طول و نوع راهها در خراسان رضوی را ناکافی و نامناسب دانست و گفت: در حالی که سهم آزادراهها در این استان 1.7 درصد کل راهها می باشد، رقم میانگین این نوع راه در کشور سه درصد است و همچنین با وجود اینکه 19 درصد راههای استان اصلی است این عدد در کشور 30 درصد است.
بنایی احداث راه آهن را موجب تسریع در حمل و نقل و کاهش تصادفات جاده ای دانست و بر اجرای طرح برقی کردن راه آهن مشهد - تهران تاکید کرد.
نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی افزود: پروژه ریلی مشهد - زاهدان به عنوان بزرگترین پروژه ریلی کشور شناخته می شود که ساخت یک قطعه از این راه آهن از یونسی گناباد آغاز شده و در صورت تکمیل این طرح، تردد مسافران در مسیر جنوب استان تسهیل و ایمن خواهد شد.

* بی اعتمادی بین رانندگان و شرکتهای حمل و نقل
عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی شرکتها و موسسات حمل و نقل داخلی کالای کشور نیز گفت: صنعت نوپای حمل و نقل دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرده است اما تمام اتهامات در زمینه مشکلات حمل و نقل متوجه شرکتهای حمل و نقل است.
مسعود کارزانی افزود: بی اعتمادی بین رانندگان و شرکتهای حمل و نقل به سرعت ایجاد می شود و ایجاد اعتماد مجدد به زمان زیاد نیاز خواهد داشت.
وی اظهار داشت: با وجود مشکلات فراوان می توان شرکتها و موسسات حمل و نقل را یک بنگاه زیان ده معرفی کرد و امروز مساله بیمه تکمیلی نیز بر مشکلات این شرکتها افزوده شده است.

* رفع مشکلات صنعت حمل و نقل نیازمند نقد گذشته است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم گفت: مشکلات ایجاد شده در صنف حمل و نقل در سال جاری و سال 95 به خاطر بروز برخی مشکلات اقتصادی و افزایش قیمتها نیست بلکه رفع آن نیازمند نقد 20 سال گذشته این صنعت است.
ابراهیم نصری افزود: این صنف، کم توقع و با گذشت است و امیدواریم مشکلات امروز که بیشتر معلول افزایش قیمتها می باشد با هزینه کمتر رفع و سپری شود.
وی اظهار داشت: بخش دولتی در شرایط خاص نیازمند ضوابط خاص است و قوانین دست و پاگیر باید تغییر کند لذا در برخورد با مشکلات صنف حمل و نقل باید وظایف همه دستگاهها بصورت عملیاتی مشخص شود.
وی گفت: باید به مدیریت استان اختیارات لازم تفویض شود تا مسائل موجود در این صنف مدیرت شود.
نصری اولویت نخست راهداری را ارتقای ایمنی در جاده اعلام کرد و افزود: با منابع کم می توان وضع موجود را به درستی مدیریت کرد، کشته شدن سالانه 700 نفر درجاده های خراسان رضوی برازنده این استان و زائران بارگاه حضرت امام رضا (ع) نیست.
در این همایش از شرکتها و موسسات حمل و نقل، رانندگان، راهداران برتر و فعالان عرصه رسانه در حوزه حمل و نقل قدردانی شد.
400 هزار دستگاه کامیون با متوسط عمر 17 سال سالانه حدود 400 میلیون تن کالا را در قالب 30 میلیون سفر جاده ای در سراسر ایران حمل می کنند.
518 هزار راننده کامیون که 41 درصد آنها 30 تا 39 ساله هستند در مجموعه ناوگان بار جاده ای کشور فعالیت دارند.
همچنین چهار هزار و 176 شرکت و موسسه باربری زمینی در ایران فعالیت می کنند.
38 هزار راننده باری و 9 هزار راننده مسافری نیز در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 43 هزار و 920 دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده ای این استان وجود دارد.
394 شرکت باربری و مسافربری، 92 انجمن صنفی مسافربری و 17 انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.