علی میری روز سه شنبه در نشست شورای سلامت کاشمر با بیان اینکه از هر 100 مرگ و میر در کشور 76 مورد به دلیل بیماری های غیر واگیر است افزود: سکته مغزی، بیش فشاری خون و وزن زیاد از جمله بیماری های غیر واگیردار است که با اصلاح رژیم غذایی می توان 52 درصد مرگ و میرهای ناشی از آن را کاهش داد.
وی اظهار داشت: تعداد بیماران دیالیزی زیرپوشش دانشگاه مشهد طی چهار سال اخیر روند رو به رشد داشته است.
وی گفت: بیش از 2300 بیمار دیالیزی در منطقه زیرپوشش دانشگاه مشهد وجود دارد که اگر مناطق زیرپوشش دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، تربت جام و نیشابور را به آن اضافه کنیم تعداد این بیماران به 2800 نفر افزایش می یابد.
میری با بیان اینکه در سه سال اخیر تعداد دستگاههای دیالیز در استان افزایش داشته است افزود: اما هنوز هم افزایش این دستگاهها مورد نیاز است.
وی تعداد دستگاه های دیالیز در بخشهای دانشگاهی، خصوصی و خیریه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بیش از 600 دستگاه ذکر کرد و اظهار داشت: متوسط هزینه هر جلسه دیالیز 300 هزار تومان است و هر بیمار نیازمند 12 جلسه دیالیز در هر ماه است که ماهیانه حدود سه میلیون و 600 هزار تومان برای وی هزینه دارد.
وی تحرک ناکافی، کشیدن سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول زیاد، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر را از جمله مهمترین عوامل خطر در ایران دانست و گفت: یکی از موارد تهدید کننده سلامت مواد پلاستیکی از جمله لیوانهای یک بار مصرف، بطری های آب معدنی و کیسه های نایلونی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر نیز در این نشست از آبیاری محصولات کشاورزی این شهرستان با پساب و فاضلاب خبر داد و گفت: در بازدید صورت گرفته از وضعیت کاشت محصولات کشاورزی و آبیاری آنها مقرر شد جهاد کشاورزی کاشمر اقدامات لازم برای ممنوعیت آبیاری با فاضلاب را انجام دهد.
مهدی جمعه پور افزود: در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده که باید پیگیری لازم صورت گیرد.
مدیر مرکز بهداشت کاشمر هم با اشاره به مصوبات نشست قبلی کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان گفت: در زمینه ساماندهی عرضه نان در سوپرمارکت ها از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم صورت گرفته است.
مجتبی قائمی تشکیل جلسه هماهنگی با حضور نهادهای مرتبط برای پیشگیری از شیوع بیماری سالک را از دیگر مصوبات جلسه قبل عنوان کرد و افزود: پارسال 36 مورد بیماری سالک در این شهرستان گزارش شد که از این تعداد 23 نفر ساکن روستاها بودند.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه 13 مورد بیماری سالک در این شهرستان گزارش شده که 9 نفر از این تعداد ساکن شهر کاشمر، 2 نفر ساکن شهر ریوش و 2 نفر ساکن روستاهای حومه بوده اند.
وی گفت: در بررسی های به عمل آمده برخی مناطق این شهرستان با مشکل دفع فاضلاب خانگی، نخاله های ساختمانی و بافت های مخروبه مواجه بوده اند.
کاشمر در 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.