محمد نبوی فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیمی از این تسهیلات به خانواده های عشایری و نیمی دیگر به شرکتهای تعاونی عشایر با هدف تامین اقلام، علوفه و ارزاق عمومی تعلق گرفت.
وی ادامه داد: 64 میلیارد ریال از این میزان تسهیلات مربوط به پدیده خشکسالی به صورت قرض الحسنه و مدت پنج ساله به حساب دامداران عشایری و شرکتهای تعاونی واریز شده است.
مدیرکل امورعشایر خراسان رضوی گفت: همچنین 220 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی با سود 10 درصد برای مدت یک سال به عشایر در سطح این استان پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین 215 میلیارد ریال از 'سامانه کارا' در جهت توسعه اشتغال روستایی و عشایری به حساب عشایر و شرکتهای تعاونی در خراسان رضوی واریز شده است.
نبوی ادامه داد: از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده نیز امسال 10 میلیارد و 320 میلیون ریال با همکاری استانداری خراسان رضوی و فرمانداریها این استان به حساب عشایری در جهت اجرای طرحهای عمرانی واریز شده است.
وی جمعیت عشایر خراسان رضوی را معادل دو درصد جمعیت روستایی خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: جمعیت عشایری استان 15 درصد اعتبارات سامانه کارا را در زمینه اشتغال جذب کرده اند.
مدیرکل امورعشایر خراسان رضوی هدف اصلی از ارائه تسهیلات به عشایر را رفع مشکل تامین علوفه دام، ارتزاق و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها ذکر و بیان کرد: درصد انحراف تسهیلات پرداختی به عشایر در این استان صفر است و همه اعتبارات در زمینه های مورد نظر هزینه می شود.
وی گفت: خراسان رضوی هفت هزار خانواده عشایری با مجموع جمعیت 35 هزار نفر دارد که شش دهم درصد از جمعیت شش میلیون و400 هزار نفری استان را تشکیل می دهند.
جمعیت عشایر خراسان رضوی معادل 3.31 درصد جمعیت عشایر ایران است که هر ساله 18 درصد اعتبارات سازمان امور عشایری را جذب می کنند. عشایر خراسان رضوی در قالب 35 طایفه، دارا بودن 990 هزار راس دام و تولید بیش از 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.