به گزارش ایرنا، محمد مهدی مروج الشریعه روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با حضور استانداران ادوار استان افزود: بهره گیری از نظرات کمیسیون های تخصصی مجمع استانداران که با ابتکار اعضای حاضر به وجود آمده، فرصتی برای همه استان های کشور است.
وی اظهار کرد: تجارب استانداران باید تدوین و نگارش شده و به نسل های بعدی برای استفاده بهتر منتقل شود.
وی ادامه داد: در نشست شورای اداری امروز، پیشکسوتان مدیریت، مسئولیت و تعهد به مردم که الگوی منسجمی از نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، حضور دارند.
وی یادآور شد: امروز افتخار میزبانی فرهیختگانی را در استان داریم که عمری را در خطه شرق کشور، قبل و بعد از تقسیم خراسان بزرگ به ویژه خراسان جنوبی منشا خدمات و آثار با برکت بوده اند.
مروج الشریعه گفت: خراسان جنوبی مانند دیگر استان های کشور ترکیبی از اقوام مختلف است اما وجه تمایز این استان زندگی مشارکتی و متعادل بین اقوام مختلف است.
وی افزود: این ویژگی برای خراسان جنوبی کافی است که به عنوان الگوی زیست مشارکتی متعادل میان اقوام و طایفه های مختلف، الگویی برای سایر استان ها باشد.
وی تصریح کرد: تاسیس خراسان جنوبی مقارن با سال های پایانی دولت هشتم بود دولتی که گفت و گو و آزادی های مدنی به عنوان شعار سرلوحه دولت مطرح بود.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری رویکرد اقتصاد مقاومتی به عنوان رویکرد قالب دولت انتخاب شد که بر پنج محور درون زایی، برون گرایی، دانش بنیان بودن، عدالت بنیان بودن و مردمی بودن اقتصاد بنا شد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سال های 95 و 96 بر مبنای این استراتژی بیش از 200 پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی برای خراسان جنوبی تعریف شد که بر مبنای آن موارد پیگیری و اجرای آن همچنان ادامه دارد و شتاب بیشتری طلب می کند.
مروج الشریعه گفت: این استان، محرومیت های بسیار و مشکلات جدی دارد، اینجا گوشه ای از خراسان بزرگ و منطقه ای محروم است که جدا شدن از خراسان بار سنگینی بر دوش مسئولان می گذارد.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در مطالعات انجام شده برای توسعه و پیشرفت این استان محورها و مسیر توسعه استان از جمله تربیت نیروی انسانی ماهر و دانا، توسعه و صادرات خدمات فنی و مهندسی، توسعه خدمات آموزش عالی در راستای تعادل بخشی به شاخص های جمعیتی استان از جمله نخستین و کلیدی ترین محورهای توسعه استان مشخص شده است.
مروج الشریعه افزود: گسترش شناسایی و بهره برداری از منابع معدنی به عنوان کانون های ثروت افزایی و ثروت زایی، گسترش صنایع دستی و بومی، صنایع و تولید انرژیِ های نو و تجدیدپذیر به ویژه انرژی های خورشیدی، بادی و زمین گرمایی و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی مواد خام کشاورزی از دیگر محورهای توسعه استان است.

** پیشگیری از خام فروشی در استان
استناندار خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از خام فروشی یکی از راهبرد هایی است که در دستور کار برنامه های فعلی و آینده استان قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: محور مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که خراسان جنوبی به عنوان آینده تولید نرم افزار باید مورد توجه واقع شود.
مروج الشریعه افزود: امروزه نقش وسیع حضورIT و ICT در عرصه های توسعه های اقتصادی و مشاغل و توسعه های محیطی، قدرت نرم افزار بر مبنای سخت افزار را نشان داده می شود.
وی ادامه داد: آغاز این مهم در همایش سرمایه گذاران که در مرکز استان برگزار شد، با امضای تفام نامه های مختلف کلید خورد، در مطالعات آمایش استان نیز افزایش نقش ICT و کارآفرینی و بنگاه های تولید محتوای الکترونیک و ... به خوبی پرداخته شده است.
وی گفت: تا نظام تصمیم نگیرد که منشور تقویت و تجهیز مدیریت های منطقه ای را به شکلی مناسب ، منطقی و کارآمد اجرایی نکند روند همین خواهد بود و انرژی های زیاد و بازخوردهای کم خواهیم داشت.
وی در ادامه در ارتباط با تاریخچه خراسان جنوبی افزود: تاریخچه خراسان جنوبی نشان می دهد این منطقه از دیرباز از موقعیت بسیار اساسی و ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک برخوردار است به همین خاطر در برخی منابع تاریخی این منطقه از آن به عنوان دروازه شبه جزیره هند نامگذاری کرده اند.
وی بیان کرد: بررسی های تاریخی نشان می دهد همیشه در دولت ها و نظام برای این خطه و محور حاکمان مقتدری به عنوان والیان این منطقه انتخاب شده است.

** خراسان جنوبی مرکز ثقل منطقه شرق کشور
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: منطقه خراسان جنوبی نه در کلام و تعارف بلکه به واقعیت مرکز ثقل منطقه شرق کشور است.
مروج الشریعه ادامه داد: اگر در شمال و جنوب این منطقه هرگونه اقتداری که به دلیل تقویت بنیان های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی، انسانی و فناوری بوجود بیاید و همراه و همگام آن این اقتدار شامل این منطقه نشود دو قطب مقتدر این محور هم راه به ی نخواهد برد.
وی تاکید کرد: این مساله مهم باید مورد توجه مسئولان کشور واقع شود، شرق کشور زمانی آباد می شود و به عنوان یک قطب اساسی در این بخش از غرب آسیا تاثیرگذار خواهد بود که این توانمندی، به شکل رشته ای از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.