دکتر رضا محمودی زاوه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ولی در عین حال حمل غیر بهداشتی و خارج از چرخه نظارتی دامپزشکی، اعم از جوجه یکروزه، مرغ زنده کشتاری، کود مرغ و نیز پرورش غیر اصولی و غیر بهداشتی طیور در واحد های مرغ تخمگذار و گوشتی، ورود پرندگان مهاجر آلوده به ویروس به تالاب ها و آبگیرها از مواردی هست که این امنیت موجود را برهم می زند و هر آن احتمال بروز و شیوع بیماری در شهرستان وجود دارد.
وی اظهار کرد: طی انجام مراقبت های فعال و غیرفعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی نمونه گیری های لازم انجام می شود که از ابتدای سال تاکنون بیش از 450 مورد نمونه گیری توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی از واحدهای پرورش صنعتی و سنتی و روستایی صورت گرفته است.
محمودی زاوه با اشاره به اینکه شهرستان خوسف نقش بسزایی در تامین گوشت سفید مورد نیاز مردم در سراسر استان دارد، افزود: این شهرستان دارای 76 واحد پرورش طیور است.
وی یادآور شد: دامپزشکی با نظارت بر جوجه ریزی، واکسیناسیون، درمان و حمل به کشتارگاه ها، از این سرمایه عظیم دامی حراست می کند.
وی گفت: با عنایت به قوانین و دستوالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و لزوم پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری های دام و طیور با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری های فوق حاد تنفسی، کارشناسان این شبکه نسبت به مراقبت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های گوشتی، تخمگذار و سایر واحدهای پرورش طیور اقدام کرده اند.
سرپرست اداره دامپزشکی خوسف ادامه داد: ویروس عامل بیماری آنفلوانزا در طول سالیان متمادی از طریق تغییر ماهیت قادر به ادامه حیات در جانداران مختلف شده بطوری که این تغییر ماهیت حتی در گونه ویروسی که تنها در یک نوع موجود زنده ایجاد بیماری می کندنیز رخ داده است.
محمودی زاوه با اشاره به تفاهم نامه هایی که از ابتدای سال با اداراتی همچون آموزش و پرورش، بهزیستی ، کمیته امداد ، بسیج سپاه و صندوق بیمه کشاورزی منعقد شده است افزود: دوره های آموزشی با محوریت بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های عفونی دام از قبیل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری و تب برفکی برگزار شده است.
وی از عموم مردم و مرغداران خواست، در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی طیور مراتب را به شبکه دامپزشکی منتقل کنند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
9866* 6954* خبرنگار- سید ابوالفضل موسوی نژاد* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.