به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی شامگاه پنجشنبه در مراسم آغاز هفته وحدت که با حضور روحانیون اهل تسنن و تشیع، جمعی از مسئولان و مردم در مسجدالنبی (ص) بیرجند برگزار شد افزود: آنهایی که هفته وحدت را تعریف کردند، حکیمانه صورت دادند اما بهره برداری از آن به مراسم سالی یکبار بسیار بهره برداری ناقصی است بلکه باید گسترش داشته باشد و همگانی شود.
وی با اشاره به اظهارات مولوی فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند در این آیین، گفت: بنده هم بر همان موضوع تاکید دارم و آنچه در احادیث وارد شده وقتی فتنه های مظلم به شما هجوم آورد، به قرآن پناه آورید.
امام جمعه بیرجند ادامه داد: نوع بشر ممکن است در دین، زبان و منطق زندگی فرق کند و خیلی تفاوت ها داشته باشند که اینها همه حاشیه است و آنچه در اصل انسانیت انسان مطرح است مشترک بین نوع انسان است و وقتی انسان تعریف شد خیر، شر، نفع و ضرر، راه و سیر او همه واحد است.
وی گفت: اینکه گفته می شود ارزش ها در فلان جمعیت این است و در فلان جمعیت چیزی دیگری است در آداب ممکن است اما در مسائل اصولی هرگز نمی تواند باشد چون انسان موضوع واحد است و حکم واحد دارد، آنچه در سعادت، شقاوت، خیر و شر، سیر، وصول و حرکت از مبداء تا معاد وجود دارد، مشترک است و به همین دلیل دین نزد خدا واحد است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: دین نسخه عملی هر انسان برای رشد متعالی و سیر الی الله است که نمی تواند متعدد باشد و ما در قرآن کلمه ادیان نداریم و دین داریم.
وی افزود: امروز ادیان وجود دارد اما ساخته سلیقه های بشری است و به خدا و انسان ربطی ندارد، تورها و دام هایی است که همواره جلوی راه بشر پهن شده و اسلام به معنای حقیقی آن یعنی در مقابل هرچه حق شناخته شده در یک کارشناسی صحیح تسلیم باشد و سلیقه، قوم، زبان و ... مطرح نباشد.
وی گفت: حق، واقعیت هر امری است و از نظر عقلی هم تعدد آن محال است، هر چیزی واقعیتی دارد و با برداشت من و شما کم و زیاد نمی شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: پیامبران که مبعوث شدند فلسفه بعثت آنها این است که کاروان انسانیت را در راه نگه دارند و در این ره انبیا چون ساربان و رهنمای کاروان اند زیرا انسان از مبداء که حرکت کرده تا به معاد واصل شود و راهی که سیر کند هر قدمش بیراهه است، راه یکی است اما بیراهه که یکی نیست و هرجا از راه که از حق زاویه پیدا کند آنجا بیراهه می شود.
وی افزود: دردهایی که امروز در جامعه مشاهده می شود که پیکره جامعه اسلامی دردمند است و باید معاینه شود درد وعلاجش چیست، پیداست باز هم باید به قرآن پناه برد و راهش این است در راه پیامبران بمانید.
وی تصریح کرد: آسیب جامعه اسلامی و اینکه زاویه پیدا می شود یا از ناحیه کفار، منافقین، ستمگران یا از ناحیه جهال است و اینها هستند که نفوذ می کنند و بعد بر جامعه اسلامی مشکل و درد ایجاد می کنند و شرط اول دینداری، حذف کفار، منافقین، ستمگران و جهال از تصمیم گیری و تصمیم سازی در جامعه اسلامی است که راه پیامبران را می رود.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اگر کسی که ستمگر، طغیانگر و سرکش است سر رشته مسلمین را به دست گرفت یقین بدانید که مشکل ایجاد خواهد کرد چون اداره جامعه مسلمین باید با علم، آگاهی، تقوا و وحی باشد و جایی برای طاغوت نیست لذا اولین شرط این است که طاغوت را حذف کرد همانگونه که برای رسیدن به توحید، غیر خدا را نفی می کنیم اینجا هم عینا همین طور است و اول باید هر گونه نفوذ، دخالت، تصمیم سازی و تصمیم گیری از کسانی که انگیزه دینی ندارند، گرفته شود.
وی با اشاره به اوضاع کشورهای اسلامی ادامه داد: اختیارات این همه کشورهای اسلامی دست کسانی است که به اسم حاکمان اسلام با بیگانگان، کفار و منافقان می سازند و نتیجه این می شود که این همه بر مسلمین ستم می شود و مسلمان بی تفاوت چون سر رشته مسلمانان دست آنها نیست و نفس ماست که تسلیم بیگانه می شویم.
وی با بیان اینکه جهاد ابعاد گوناگون دارد گفت: یکی جهاد فیزیکی و میدانی است که ضایعات برای خودی و بیگانه دارد تا برای مثال کشورهای سوریه و عراق از لوث بدخواهان مسلمین پاک شود اما خدا جهادی بزرگ داده و از خصوصیاتش این است که بدون خونریزی پیروزی حاصل می شود و این است که مسلمین هوشیار، عالمانه با بصیرت دشمن و مواضع دشمن را بشناسند، یکنواخت موضع بگیرند و از دشمن اطاعت نکنند.
امام جمعه بیرجند بیان کرد: قرآن مجید این جهاد را جهاد کبیر نام گذاشته است یعنی جهاد کبیر پیروزی می آورد اما ضایعات ندارد و ما ضایعات را زمانی تحمل می کنیم که عده ای به اسم مسلمان طواغیت، ستمگران، جهال و افراد یاغی را پیشوای خود قرار می دهند و در نهایت آنها که نفوذ کردند به فکر منافع نفسانی خود هستند و ضایعات را مسلمین هزینه می دهند.
وی گفت: اگر از فاسد، کافر، ظالم و منافق اطاعات نشود از آنها هیچ کاری ساخته نیست و اگر استکبار جهانی از آن سوی آب عربده می کشد حتما کسانی را در منطقه مسلمین دارد که مطیع او هستند و بعد می گوید گزینه ها روی میز است اما اگر هیچ کسی را نداشته باشد کاری نمی تواند بکند.
وی افزود: وقتی همه تصمیم گیری های ما براساس معیارهای اسلامی باشد یک پیروزی کبیر است و شامل انواع و اقسام می شود زیرا امروز ما در یک جنگ همه جانبه و تمام عیار قرار داریم یعنی به صورت نظامی، تهاجم فرهنگی، توطئه های اقتصادی و در زمینه مسائل اجتماعی برنامه هایی را اجرا می کنند و در واقع آنها از ما بهره می گیرند.
عبادی به مواد مخدر به عنوان یکی از معضلاتی که در دنیا و از جمله در کشور ما وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مواد مخدر یکی از تهاجمات دشمن است یعنی از 150 سال قبل که انگلیس آمده هدیه اش تریاک و مشروبات بوده و الان به مواد مخدر صنعتی تبدیل شده و منبع آن نیز نزدیک ما افغانستان است.
وی گفت: اما اگر میان ما دو قشر نباشد، یکی معتاد و دیگری قاچاقچی، مواد مخدر افعانستان صد برابر هم بشود چه ضرری برای ما دارد لذا این هم تمثیل است و هم واقعیت که اگر ما از سیاست استکباری در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر نگیریم آنها هرگز نمی توانند نفوذ کنند و بلکه سرکوب هم می شوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تبریک ایام ربیع الاول و هفته وحدت افزود: این عید بزرگ و عید نور را در صحنه عملی، اجرایی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی به منصه عمل بگذاریم تا به معنای صحیح مبارک باشد، به مراسم هم قناعت نکنیم و امر را به جهال واگذار نکنیم.
وی بیان کرد: امروز ما نظام اسلامی داریم اما هنوز به جنبه عملی اسلامی نرسیدیم و باید تلاش کنیم به یک نظام عملی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن اسلامی برسیم.
این آیین به مناسبت 12 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل سنت، با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، امام جمعه اهل سنت بیرجند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسئولان در مسجدالنبی بیرجند برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
تنظیم و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.