به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تاکنون 900 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته که از این میزان 450 هکتار سطح سبز است.
وی گفت: در حال حاضر 50 درصد از کشت کلزا منجر به رویش شده و از مرحله هشت برگی گذشته که اگر از این مرحله عبور کند نگران سرمازدگی آن نیستیم.
وی بیان کرد: سطح زیر کشت محصول کلزا پارسال 750 هکتار بود که 150 هکتار آن رویش سبز داشت و مابقی اراضی دچار سرمازدگی شد اما این تجارب امسال به بارنشست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کشت کلزا از 15 شهریور آغاز می شود و تا 25 آبان با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به خرید تضمینی محصول کلزا در استان اظهار کرد: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی کلزا سه هزار تومان است که تا 1.5 برابر محصول گندم درآمد دارد.
ولی پور مطلق گفت: جهاد کشاورزی در تعیین الگوی کشت سه عامل ایجاد الگوی کشت اقتصادی برای کشاورزان، در نظر گرفتن منابع محدود موجود در هر منطقه متناسب با خودش و نیاز کشور به محصول برای کشاورزان را در نظر می گیرد.
وی با بیان اینکه محصول کلزا هر سه عامل مد نظر را داراست ادامه داد: این محصول نیاز روغنی کارخانه های روغن کشی را تامین می کند این در حالیست که حدود 50 درصد نیازهای کارخانه های روغن کشی به صورت خام یا در قالب روغن خوراکی از خارج کشور برای مصرف خانوار وارد می شود.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال رسیدن به خودکفایی مشابه گندم در تولید دانه های روغنی است افزود: تولید کلزا هم رونق کارخانجات روغن کشی را به دنبال دارد و هم از نظر اقتصادی به نفع کشاورز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مزرعه ای که در آن کلزا کشت می شود اگر سال بعد در آن گندم کاشت شود، 25 درصد افزایش عملکرد خواهد داشت چراکه ریشه کلزا نوعی کود محسوب شده و میزان نیتروژن عالی خاک را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه از سال 93 کشت کلزا در استان نخستین بار انجام شد یادآور شد: سال 93 به میزان 20 هکتار اراضی استان زیر کشت کلزا رفت و سال های قبل صفر بود لذا مقداری تشویق کشاورزان، فرهنگ سازی کشت کلزا و مراقبت از آن سخت بود در عین حال باید خود را با شرایط اقلیمی هماهنگ می کردیم.
ولی پور مطلق از کشاورزان خواست نگران مصرف نیاز بذر کلزا برای کشت در مزرعه نباشند و افزود: تصور کشاورزان بر این است که هرچه بذر بیشتر باشد محصول بیشتر می شود.
وی گفت: براساس نظر کارشناسان اگر تراکم از حد متعادل بالاتر باشد میزان برداشت کمتر می شود و چهار کیلوگرم بذر کلزا در هر هکتار برای کشت کفایت می کند و عمق خاک نیز باید 2 سانتیمتر در نظر گرفته شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.