دبیر علمی کنفرانس بین المللی هپاتیت در بیرجند روز یکشنبه در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگاران، افزود: هپاتیت از بیماری های مشکل آفرین در جهان است که تاکنون جان میلیون ها انسان را به خطر انداخته و مرگ آنها را رقم زده است.
مسعود ضیائی بیان کرد: بعد از کشف و استفاده از واکسن هپاتیت c، شیوع و گسترش این بیماری کاهش یافته است، ایران یکی از کشورهای موفق برای حذف هپاتیت c تا سال 1410 در دنیاست.
وی گفت: 112 مقاله به دبیرخانه هفتمین کنفرانس بین المللی هپاتیت ارسال شد که از این تعداد 46 مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر ارائه می شود.
وی هپاتیت های ویروسی، هپاتیت های خود ایمن و کبد چرب را از محورهای این همایش بیان کرد و افزود: ارائه رایگان داروهای مورد نیاز به بیماران هپاتیت C از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس در استان است.

**وجود داروهای موثر برای درمان هپاتیت B
فوق تخصص گوارش از کشور ترکیه نیز در حاشیه چهارمین روز از هفتمین کنفرانس بین المللی هپاتیت تهران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: هپاتیت B مشکلی جهانی است، شناسایی این بیماری به دلیل عوارضی که برجای می گذارد، ضروی است و باید زود تشخیص و درمان شود.
دکتر چیهان یوردایدین بیان کرد: بیشتر بیماران هپاتیت بی علامت هستند و به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کنند، غربالگری های عمومی راهکار خوبی است که می توان این بیماری را شناسایی و از عوارضش جلوگیری کنیم.
به گفته وی در حال حاضر برای افرادی که به هپاتیت B مبتلا شده اند داروهای موثری وجود دارد و تنها باید بیماران شناسایی شوند.
وی افزود: با درمان و غربالگری سریع و به موقع هپاتیت B می توان از مرگ ناشی از این بیماری و ابتلای به سرطان کبدی جلوگیری کرد.
به گفته وی ، تمام بیماران برای هپاتیت B نیاز به درمان ندارند چرا که برخی بیماران حامل ویروس غیرفعال هستند به این صورت که این بیماری را در بدن خود دارند اما نیاز به درمان ندارند، این افراد نیاز است هر 3 تا 6 ماه ارزیابی شوند.
وی اضافه کرد: برخی از بیماران ویروس هپاتیت B در بدنشان فعال و قابل انتقال است که درمان این افراد ضروری است.
وی درمان رایگان هپاتیت B در ایران را راهکاری مناسبی دانست تا همه بیماران بی دغدغه درمان خود را تا بهبودی کامل دنبال کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر سه هزار میلیون بیمار هپاتیت در دنیا وجود دارند که این آمار در چین و آفریقا بیشتر است و درصد ابتلا به این بیماری در ایران کم است.
استاد دانشگاه تورنتو کانادا هم گفت: هپاتیت از بیماریهای عفونی مهم در دنیا است که منجر به مرگ و میر و سرطان می شود، نیاز به همکاری جهانی برای شناسایی، کنترل و درمان این بیماری داریم.
پروفسور بهزاد یگانه عنوان کرد: ایران کمترین میزان عفونت هپاتیت را در خاورمیانه دارد و در ایران برنامه های خوبی برای کنترل این بیماری دنبال می شود.

**رونق توریست درمانی در خراسان جنوبی در گرو معرفی ظرفیتهای حوزه سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این همایش گفت: با راه‌اندازی بیمارستان رازی در آینده نزدیک توریسم درمانی در استان فعال‌تر می شود.
کاظم قائمی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظرفیت خوبی در زمینه توریست درمانی دارد باید توانمندی های حوزه سلامت استان معرفی شود.
وی برگزاری کنفرانس بین‌المللی هپاتیت را نقطه عطفی در خراسان‌جنوبی دانست و گفت: برگزاری این کنفرانس باعث ارتباط گرفتن دانشجویان با اساتید خارجی و افزایش دانش علمی آنان می‌شود.
قائمی با بیان اینکه استان‌های شیراز، اصفهان و تبریز نیز به دنبال برگزاری این همایش بین المللی بودند، اضافه کرد: با عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی، در وزارت بهداشت مصوب شد تا چهارمین روز کنفرانس بین المللی هپاتیت در بیرجند برگزار شود.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در صدصد نوشتن تفاهم‌نامه با اساتید فارسی زبان (ایرانی‌های مقیم خارج) برای کمک به درمان مبتلایان و تشخیص و ریشه کن کردن بیماری هپاتیت در استان است که این موضوع از دستاوردهای برگزاری این کنفرانس بین المللی در بیرجند است.
وی همچنین به پذیرش دانشجویان افغانی در دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند اشاره کرد و گفت: هم اکنون 10دانشجوی مامایی در قاین، چهار دانشجوی پزشکی و 2 دانشجوی دندان‌پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند تحصیل می کنند.
در این کنفرانس 14 نفر از چهره‌های برجسته علمی داخلی و خارجی شرکت کردند که پنج نفر از کشورهای آمریکا، فرانسه، کانادا و ترکیه و 9 نفر سخنران داخلی از دانشگاه های علوم پزشکی بقیه الله تهران، مشهد و بیرجند سخنرانی کردند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556* 6054* خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.