محمود دودانگه، چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صنعتگران برتر خراسان جنوبی ، با بیان اینکه طرح های نیمه تمام را می توان با صرف سرمایه گذاری محدود تبدیل به محصول کرد، گفت: با اتمام این طرح ها، بیش از 600 هزار شغل ایجاد خواهد شد.
وی افزود: بر اساس گزارش ها تا پایان سال گذشته 60 هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور در دست اجرا بود و اگر قرار است، کشور از رکود خارج شود در درجه نخست، طرح های نیمه تمام با 20 تا 99 درصد پیشرفت کار باید مدیریت و تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، دودانگه، با بیان اینکه سیاست گذاری های کلان اقتصادی آنگونه که باید باشد، نیست، اظهار کرد: مهمترین چالش این است سازمانی که باید مغز متفکر اقتصادی باشد نتوانست نقش خود را به درستی انجام دهد لذا انبوهی از سرمایه گذاری ها و تلاش ها انجام شد اما نتیجه مطلوب به دست نیامد.
وی با طرح این سئوال آیا تمرکز بیش از اندازه در حوزه اقتصادی با کمبود امکانات درست است؟، گفت: اگر مدل کلان اقتصادی فراهم شود و جواب درست این سئوال را یافت می توان سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد.
وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود نظام عاقله قوی، علاقه مندیم در تمام حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و ... موفق باشیم، باید مشخص کرد، در کدام حوزه باید تمرکز کرد.
دودانگه یادآور شد: در تمام بخش های صنعتی می خواهیم حرف اول را بزنیم، در هیچ جای دنیا از چنین رویکردی جواب گرفته نشد، با منابع محدود نمی توان تمام بخش ها را در همه زمینه ها تقویت کرد، بنابراین حتما باید اولویت گذاری شود.
وی با تاکید به اینکه باید منابع محدود را به صورت بهینه مصرف کرد، افزود: با توجه به اتفاقی که 40 سال گذشته رخ داد، انتظار داشتیم در همه حوزه ها موفق باشیم اما به دلیل محدود بودن منابع، نبود اولویت بندی و ... ناچار شدیم بازارهای داخلی را به کشورهای خارجی واگذار کنیم و در بازارهای بین الملی حضور ماندگار نداشته باشیم.
قائم مقام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی شاخص های بین المللی در ارتباط با جایگاه ایران در انظار دیگران اشاره کرد و افزود: در حوزه فضای کسب و کار در سال 2017 از 190 کشور، ایران در رتبه 120 قرار دارد.
دودانگه ادامه داد: همچنین ایران در رقابت پذیری جهانی در جایگاه 76، رقابت صنعتی رتبه 66، آزادی اقتصادی رتبه 171، توسعه انسانی رتبه 69 و لجستیک بین 190 کشور دنیا در رتبه 96 قرار دارد.
وی اضافه کرد: کشور در شاخص های مختلف وضعیت مناسبی ندارد که باید تلاش کرد وضعیت شاخص های بهبود یابد که طبیعتا با هدف گذاری برنامه ها این مهم محقق خواهد شد.

** بهره وری گمشده اقتصاد ایران
وی بهره وری را گمشده اقتصاد ایران دانست و یادآور شد: یکی از دلایلی که نتوانستیم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم نبود بهره وری است، در طول نیم قرن گذشته هر جا سرمایه گذاری شده است، رشد داشته ایم.
دودانگه با بیان اینکه رشد ناشی از سرمایه گذاری و بهره وری است، افزود: بیش از 99 درصد رشد اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری است، دولت و حاکمیت باید زمینه کار و بهره وری را برای فعالان اقتصادی فراهم کند.
این مسئول با بیان اینکه تقاضا و تامین مالی از مشکلات عمده بخش صنعت، معدن است، گفت: برای حل این مشکلات به صورت هم زمان باید هدف گذاری شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.