مهدی عصمتی پور، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عناب معدود درختی است که در برابر سرما، خزان پاییزی و خشکسالی از گذشته تاکنون مقاوم بود.
به گفته وی امسال میزان بارندگی در استان نسبت به سال های گذشته مناسب بود، این عامل سبب شد، کشاورزان به بارندگی بسنده کنند و نسبت به آبیاری باغ های عناب در فصل زمستان اقدام نکنند.
وی ادامه داد: در اثر بارندگی، ریشه تعدادی از درختان عناب به دلیل وجود نمک در خاک قادر به جذب درست مواد غذایی و آب نشدند.
به گزارش ایرنا، عصمتی پور به کشاورزان توصیه کرد در فصل زمستان، 2 ، سه بار باغ و مزارع را آبیاری کنند تا ریشه درخت شسته شود، چون آب باران به مرور زمان در خاک نفوذ می کند و سبب شوره زدگی ریشه های درختان می شود.
وی بیان کرد: آبیاری در فصل زمستان سبب می شود، ریشه درخت شسته شود، اما کشاورزان به این مهم چندان توجه نمی کنند، احتمال اینکه خشک شدن درختان عناب سیوجان به دلیل شوره زدگی ریشه درخت باشد، بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: همچنین هوشمند شدن چاه های آب کشاورزی از جمله عواملی است که کشاورز نسبت به آبیاری درختان در فصل زمستان اقدام نکند و میزان بارندگی را برای درخت مناسب بداند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: از هفته گذشته تاکنون گروه هایی برای تحقیق و بررسی در مورد دلایل خشک شدن درخت های عناب روستاهای سیوجان و تقاب شهرستان خوسف به این مناطق اعزام شدند و آزمایش های لازم از خاک، شاخه و آب انجام شده است.
عصمتی پور ادامه داد: تاکنون در تحقیقات انجام شده نشانه ای آفت و بیماری های محیطی در خصوص خشک شدن درخت عناب منطقه مشاهده نشد و تنها شرایط اقلیمی عامل آن تشخیص داده شد.
وی یادآور شد: در این مدت با توصیه هایی که به برخی کشاورزان شد و با انجام آبیاری های سنگین، نشانه های حیات در تعدادی از درختان خشک مشاهده شد.
وی اضافه کرد: بعد از نماز مغرب و عشا امروز(سه شنبه) کارگاه آموزشی آشنایی با روش های مبارزه با آفات، آبیاری مناسب درختان عناب و دلایل خشک شدن این درخت با حضور کشاورزان و بهره برداران روستای سیوجان برگزار می شود.
محصول عناب به عنوان یکی از کالای راهبردی خراسان جنوبی به علت سازگار بودن با شرایط اقلیمی از گذشته تاکنون در تعدادی از روستاهای استان کشت می شود.
خراسان جنوبی 98 درصد سطح زیرکشت درخت عناب را به خود اختصاص داده است نخستین تولید کننده این محصول در کشور و جهان است .
درخت عناب از چهار تا پنج سالگی شروع به محصول دهی می کند، برخی کشاورزان عمر اقتصادی این درخت را تا 50 سال عنوان می کنند و معتقدند این درخت پس از کاشت 15 تا 20 سال بعد بیشترین مقدار تولید محصول را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفته بود: سالانه چهار هزار و 860 تن عناب از 2 هزار و 986 هکتار از اراضی کشاورزی استان برداشت می شود.
هاشم ولی پور مطلق اضافه کرد: فصل برداشت این محصول منحصر به فرد استان در شهرهای گرمسیری از اوایل مرداد ماه و در روستاهای کوهستانی از اوایل مهرماه آغاز می شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 9 هزار نفر بهره بردار در استان به تولید محصول عناب مشغول هستند که بیشترین بهره بردار مربوط به شهرستان های بیرجند، خوسف و سربیشه است.
یکی از کشاورزان عناب کار روستای سیوجان در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال 90 اصله درخت سه تا 15 سال که سال ها برای آن زحمت کشیده بود،ناگهان خشک شد.
وی خواست نامش ذکر نشود، قیمت خرید هر اصله درخت عناب یک ساله را 250 تا 450 هزار ریال ذکر کرد و گفت: هر درخت به طور متوسط سالانه 2 تا پنج میلیون ریال میوه می دهد.
وی ادامه داد: تمام مخارج و امید اهالی روستای سیوجان جمع آوری محصول عناب است ، امسال با خشک شدن تعداد زیادی از درختان، کشاورزان دچار مشکل شدند.
این بهره بردار کشاورزی عناب یادآور شد: به علت مقاومت درخت در مقابل سرمازدگی و خشکسالی کشاورزان نسبت به بیمه درختان خود اقدام نمی کنند.
وی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی استان علت خشک شدن درخت ها را نمک زدگی ریشه درخت می دانند، که با کاهش آبدهی چاه های کشاورزی و هوشمند شدن آن تمام فصل زمستان چاه های آب خاموش است و کشاورز آبیاری نمی کند.
وی اظهار کرد: با کاهش سهمیه استفاده از آب چاه های کشاورزی در سال ضربه سختی به باغ های عناب وارد شد، برخی کشاورزان از چاه شخصی استفاده می کنند، آسیبی هم به درخت های عناب وارد نشده است.
این عناب کار روستای سیوجان افزود: مردم روستا وابستگی شدیدی به کاشت درخت عناب دارند و از زمان خیلی دور فرهنگ کاشت این درخت سینه به سینه منتقل شده است، یکی از مهمترین راه های امرار و معاش اهالی در گرو حفظ و نگهداری این درختان است.
وی عنوان کرد: هر چند در گذشته هیچگونه نهادی برای راهنمایی باغداران عناب کار وجود نداشت، از مسئولان جهاد کشاورزی استان تقاضا می شود هنوز که دیر نشده جلوی این خسارت بزرگ را بگیرند تا دیگر شاهد خشک شدن درختان عناب و از دست دادن انگیزه کشاورزان نباشیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.