محمد دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۱۵ نفر مشکوک تلقی شدند که به آنها توصیه شده به پزشکان مراکز درمانی مراجعه کنند و از این تعداد ۴۷۵ نفر مراجعه کردند که ۳۱۶ نفر بدون مشکل و ۱۴۵ نفر مراقبت در منزل کافی بود اما ۱۴ نفر مشکوک بوده و در حال ارزیابی و بررسی هستیم.

وی گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان درخواست داریم شهروندان این بیماری و طرح غربالگری کرونا را جدی بگیرند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در تمامی استان‌های کشور گفت: ممکن است در برخی شهرستان‌های استان، موارد مثبت گزارش نشده باشد اما این به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بخشی مهمی از شهرهای استان با موضوع کرونا جدی برخورد نمی‌کنند افزود: در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از خراسان‌جنوبی مصون از ابتلا به کرونا ویروس نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر مسافران و رانندگان به ویژه اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین در ۹ ایستگاه ورودی به استان توسط تیم‌های مستقر پایش می‌شوند که فرمانداران شهرستان‌ها مسوولیت این طرح را برعهده دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مقرر شد کمیته نظارت بر ارزیابی‌های این طرح، نظارت‌های جدی را انجام دهد و گزارش را به ستاد مقابله با کرونا ارسال کند.

وی اظهار داشت: در این غربالگری افراد دارای علائم مشکوک بومی به مراکز درمانی استان معرفی می‌شوند اما به افراد علامت‌دار غیربومی اجازه ورود به استان داده نمی‌شود.

دهقانی با اینکه در حال حاضر تصمیمی مبنی بر مسدود کردن ورودی‌ها و جاده‌های استان گرفته نشده است تصریح کرد: همچنین در صورتیکه افرادی وارد روستاها شوند بایستی اهالی روستا موضوع را به خانه بهداشت اعلام کنند به ویژه اینکه این افراد دارای علائم باشند.

وی افزود: در راستای شناسایی بیماران مشکوک به کرونا طرح بسیج ملی غربالگری کرونا در کشور و استان از هفته گذشته اجرایی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: اجرای موفق این طرح نیازمند همراهی مردم و رسانه‌ها است تا موارد مشکوک به بیماری کرونا شناسایی شوند.

وی یادآور شد: تمامی افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی salamat.gov.ir با وارد کردن شماره ملی خود به ۲ سوال پاسخ داده و از وضعیت سلامت خود اطلاع یابند.

وی گفت: از اصحاب رسانه انتظار می‌رود مردم را تشویق و ترغیب کنند تا به سوالات ساده خودارزیابی بیماری کووید - ۱۹ در این سامانه پاسخ دهند و راهنمایی لازم را مطابق آخرین دستورالعمل‌های وزارت بهداشت دریافت کنند و اقدامات مورد نیاز هم از سوی مراقب سلامت پیگیری می‌شود.

دهقانی افزود: روش دوم غربالگری، مراجعه حضوری افراد به مراکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرها و پایگاه‌های بهداشتی روستایی است که توسط مراقبین سلامت ارزیابی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: قسمت اصلی و عمده پیشگیری از کرونا برعهده مردم است که اگر ماندن در خانه، اجتناب از سفرهای غیرضروری و رعایت نکات بهداشتی را جدی نگیرند روند این بیماری در استان شدت خواهد گرفت و آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال در درون استان یا همان انتقال محلی وجود دارد گفت: اکنون در یک مورد سه نفر از اعضای یک خانواده درگیر این بیماری شده‌اند که با روند رو به افزایش مبتلایان از داخل استان مواجه خواهیم شد.

دهقانی در ارتباط با تامین و تولید مواد ضدعفونی در استان گفت: یک واحد تولیدی بومی محلول‌های ضدعفونی دست را با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند اما میزان مراجعه و تقاضا بسیار زیاد است و کافی نیست.

وی افزود: از ظرفیت سایر استان‌ها استفاده شده و محلول‌های ورودی به استان با نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه توزیع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره توصیه‌های طب سنتی درمان کرونا در فضای مجازی اظهار داشت: داروی طب ایرانی و سنتی درمان کرونا به هیچ وجه از نظر علمی صحت نداشته و نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و باید مراجع قضایی با افرادی که از این طریق قصد کلاهبرداری از مردم را دارند، برخورد قانونی کنند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا دیروز (جمعه) ۷۸ نفر بود و سخنگوی وزارت بهداشت امروز (شنبه) موارد جدید شناسایی شده کووید ۱۹ در این استان را ۴ نفر اعلام کرد و موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی به ۸۲ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.