شیوع کرونا در ایران باعث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، ورزشی و حتی تفریحی و اقامتی برای پیشگیری از انتشار ویروس شده است لذا انتظار می‌رود آحاد مردم به ویژه کسانی که قصد سفر دارند به اهمیت این بحران پی برده و با خودداری از سفر و گردشگری تا گذر از پیک بیماری، در خانه بمانند.

ویروس کرونا یا کووید – ۱۹ نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

 وضعیت به گونه‌ای است که به گفته کارشناسان و پزشکان در صورت بی‌تفاوتی و رعایت نکردن اصول بهداشتی ممکن است این معضل به فاجعه انسانی تبدیل شود.  

با توجه به اهمیت حفظ سلامت فرد و جامعه انتظار می‌رود شهروندان نکات بهداشتی را جدی بگیرند و از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند تا این ویروس چموش کنترل شود و وضعیت به روال عادی بازگردد.

این در حالی است که برخی شهروندان با بی‌توجهی نسبت به هشدارها و توصیه‌ها همچنان در مسیرهای بین شهری یا درون شهری تردد می‌کنند و در آستانه سال نو به خرید می‌پردازند.

پایش کرونا در ورودی‌های خراسان جنوبی

خراسان جنوبی که دهم اسفند امسال اولین نمونه مثبت کرونا در این استان اعلام شد اکنون آمار مبتلایان به کرونا در آن به ۵۱ نفر رسیده که شیوع این میزان در مدت ۱۰ روز و به نسبت جمعیت استان قابل توجه است. 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه دیروز (سه‌شنبه) گفت: تعداد کل مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به ۵۱ نفر رسید و با افزایش تعداد مبتلایان، احتمال انتقال درون استانی افزایش یافته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: متاسفانه روال عادی زندگی و رفت و آمد در برخی مناطق شهر بیرجند و سایر شهرستان‌های استان در جریان است و علاوه بر پرهیز از سفر، ترددهای درون شهری نیز باید به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد: اگر این رویه ادامه پیدا کند، ممکن است جهش‌های نامطلوبی در افزایش تعداد مبتلایان داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که بیشتر موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی تاکنون از خارج استان وارد شده است اما نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

استاندار خراسان جنوبی نیز شامگاه دوشنبه نوزدهم اسفند با حضور در برنامه شب‌های زعفرانی از شبکه استانی خاوران به صورت زنده با مردم گفت و گو و اعلام کرد که نباید به موضوع کرونا تک بُعدی نگاه کرد چرا که وجوه مختلفی از جمله مسائل امنیتی، اجتماعی و همچنین کسب و کار مردم باید در نظر گرفته شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: در هیچ نقطه‌ای از کشور قرنطینه انجام نشده، ما نیز تابع تصمیمات ملی هستیم و تاکنون در هیچ نقطه کشور به صورت مطلق، عدم تردد اِعمال نشده است.

وی با یادآوری اینکه ایجاد محدودیت در عبور و مرورها، موضوعی ملی است و در این زمینه نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد اظهار داشت براساس پروتکل‌های بهداشتی، مبادی ورودی و گلوگاه‌های اصلی استان مورد نظارت قرار می‌گیرند تا نگرانی به حق مردم برطرف شود .

وی ادامه داد: یکی از تدابیر این است که اتوبوس‌های عبوری در استان توقف نکنند و اگر وقفه کوتاهی نیز داشتند، با نظارت کامل و رعایت اصول بهداشتی باشد.

معتمدیان افزود: تلاش ما این است که مسافران نیز به شهر خودشان بازگردانده شوند.

وی گفت: پیشگیری یک امر دستوری و حاکمیتی نیست و نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم، ما امسال نوروز متفاوتی داریم و مردم باید علاوه بر پرهیز از سفر، با بستگان و آشنایان تماس بگیرند تا از سفر به استان پرهیز شود.

سفر نکردن در شرایط فعلی یک مسوولیت اجتماعی

به نظر می رسد در حال حاضر جدی گرفتن قرنطینه خانگی و پرهیز از ترددهای غیرضروری یک مسوولیت اجتماعی بر دوش همه شهروندان بوده که برای حفظ سلامتی خود و دیگران باید به آن عمل شود. 

ولی اینکه عده‌ای همچنان به سفر و بیرون آمدن تمایل دارند و هشدارها را جدی نمی‌گیرند از چند بعد قابل بررسی است. 

یک جامعه شناس با بیان اینکه ویروس کرونا و شیوع آن تبدیل به بحران شده و نیاز به فرماندهی واحد برای پیشگیری دارد گفت: در وضعیتی که فرماندهی به وزارت بهداشت واگذار شده باز هم سایر بخش‌ها متابعت نمی‌کنند که نمونه آن جلوگیری از تعطیلی ادارات و بانک‌ها و یا تاخیر در بسته شدن اماکن تفریحی و رستوران‌ها است.
 
 دکتر محمدعلی طالبی، ناهمگونی اطلاعات و آمار را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که باعث شده مردم هشدارها را جدی نگیرند و افزود: از یک سو رسانه ملی بیماری‌کرونا را یک بیماری ساده و در حد آنفلوآنزا معرفی می‌کند و از سوی دیگر با  برنامه‌های غیر جذاب و تکراری سعی در جلب مخاطب و ماندن آن‌ها در منازل با هدف کاهش شیوع شناسی این بیماری  دارد.

وی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز اظهار داشت: به خاطر گرمسیری بودن منطقه علیرغم اینکه همیشه این استان مهاجر فرست بوده اما در آستانه تعطیلات نوروز افراد مختلفی از شهرهای آلوده همچون تهران به بیرجند مراجعه می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی بر آنها وجود ندارد که این خود عامل نشر و انتشار بیماری خواهد بود. 

وی با یادآوری اینکه خدمات درمانی استان در صورت ابتلا همگانی جوابگو نیازهای درمانی نخواهد بود گفت: حلقه مفقوده، اطلاع رسانی و آگاهی است که باید خانواده از آن برخوردار باشد.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به چالش‌هایی که هم اکنون خانواده‌ها با آن مواجه هستند ادامه داد: در شرایطی که مهدکودک‌ها تعطیل شده و مدارس همچنان از ارایه الگوی واحد آموزش مجازی محروم هستند، در نتیجه  کودکان در منزل سرگردان و در معرض اطلاعات مشوش کننده هستند که پیامد این وضعیت دلتنگی و پریشان حالی اعضای خانواده می‌شود. 

وی بیان کرد: با وجود کمبود و یا نبود برنامه‌های جذاب در خانه، مردم تمایل به سفر و جابجایی خواهند داشت که در حالت عادی افراد برای رفع دلتنگی از آن استفاده می‌کنند.

طالبی با تاکید بر اینکه مردم از تبعات این ویروس ناشناخته غافل هستند گفت: در حالی عده‌ای خروج از خانه را راه حل و درمانی برای دلتنگی و پریشانی می‌دانند که از ظرفیت درمانی و مراکز خدمات درمان خارج از خانه بی خبر بوده و این مسئله ممکن است برای آنها و جامعه واقعا تبعات سنگین داشته باشد. 

وی افزود: اما آنچه که در این بیماری دارای اهمیت است مسئولیت اجتماعی بوده که امری مهم و قابل توجه محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: این بیماری به وضوح نشان می‌دهد که برای ابتلا نشدن باید مراقب سلامت دیگران بود و به روایتی سلامت ما وابسته به سلامت دیگران است که ما باید با مراعات کردن آن را حفظ کنیم.

وی افزود: لذا در بحث کاهش مسوولیت اجتماعی نمی‌توان تمام تقصیر را صرفاً به گردن مردم انداخت و آنها را محکوم کرد که چرا دستورهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و یا چرا تبعیت از تصمیمات مدیریت بحران نمی‌کنند زیرا همین نبود یک صدایی در مدیریت بحران نشان دهنده شرایط فعلی است که مردم را دچار سردرگمی کرده تا ظرفیت پذیرش نکات مختلف را نداشته باشند.

طالبی گفت: راهکار این مساله آن است که در شرایط فعلی گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد چه در بخش آگاهی بخشی و چه در بخش همکاری با سازمان‌های متولی بهداشت و سلامت باید دست به دست هم دهند تا مسوولیت اجتماعی مردمی و دولت را به آنها یادآوری کرده و هر یک در قبال این مسئولیت مورد نظارت و بازخواست قرار گیرند.

 وی اظهار داشت: رفتارهای هیجانی در شرایط فعلی همه ناشی از کاهش اعتماد اجتماعی به بدنه دولت برای حل بحران‌ها و گذر از شرایط فعلی است که می‌تواند با شفاف سازی، مقابله درست و رفتار عقلانی حل و فصل شود.

جدی گرفتن بیماری را از تعطیلی نمازجمعه باید فهمید

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز پیش از این گفته بود که با شرایط کنونی کشور تمام تلاش مسوولان بر این است که با استفاده از روش‌های مختلف احتمال انتقال بیماری کاهش یابد ولی مستلزم همکاری همه جانبه مردم است.

محمد دهقانی فیروز آبادی اظهار داشت: اینکه مقوله عبادی سیاسی بسیار مهم مانند نمازجمعه تعطیل می‌شود یک پیام دارد و آن اینکه مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و در منزل بمانند.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود مسافرت‌ها تعطیل شود منظور تنها مسافرت استان به شهرهای دیگر نیست بلکه مسافرت از شهر به روستا، روستا به شهر و داخل شهر هم بسیار مهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه خروج از منزل مهمترین فاکتوری است که می‌تواند در نقل و انتقال بیماری تاثیرگذار باشد اضافه کرد: مردم توصیه‌ها را  جدی بگیرند و برای مواجهه کمتر با این بیماری در خانه بمانند.

نماینده علمی بیماری کرونا در خراسان جنوبی نیز گفت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود بیشتر بکوشند چراکه اگر با تعداد زیادی بیمار در بیمارستان مواجه شویم همانطور که خیلی از تخت‌های بیمارستان‌های استان‌های درگیر، پر شده است این اتفاق برای ما هم خواهد افتاد.

دکتر مسعود ضیایی اظهار داشت: خواهش دارم مردم به این نکته فکر کنند، چند ماه آینده وقتی بیماری فروکش کرد و تعداد زیادی از اعضای خانواده یا عزیزان خود را از دست بدهند، افسوس می‌خورند ای کاش در خانه می‌ماندیم و به انتشار ویروس کمک نمی‌کردیم، تصور کنند امروز همان روز است و قبل از این افسوس خوردن‌ها برای حفظ سلامت خود و خانواده بکوشند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مهمانسرای ادارات، ستاد اسکان فرهنگیان، خانه‌های معلم، سراهای ورزش و امکانات اقامتی بقاع متبرکه در تعطیلات پیش رو تعطیل خواهند بود و کمپینگ‌ (چادر زدن) در پارک‌ها و بوستان‌های سطح استان نیز ممنوع است.

همچنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های نوروزگاه و جشنواره‌ها نوروز ۹۹ در خراسان جنوبی برگزار نخواهد شد.

۲ مرکز اصلی گردشگری در شهرستان طبس شامل آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) و باغ گلشن طبس نیز از دیروز (سه‌شنبه) تا اطلاع ثانوی تعطیل است و پذیرش گردشگر و مسافر نخواهند داشت.

چهار ایستگاه مراقبت در محورهای مواصلاتی طبس که یکی از ورودی‌های اصلی به استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود، راه‌اندازی شده است. 

تعداد کل مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی تا دیروز (سه‌شنبه) ۵۱ نفر اعلام شد و ۶ شهرستان این استان تاکنون درگیر با کرونا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.