پنج سالی از این حادثه می‌گذرد اما دی ماه یادآور رشادت‌های تیم امداد و نجات هلال احمر و خلبان بالگردی است که در شرایط دشوار و خطرناک اقدام به این عملیات کرده بودند.

ماجرا از این قرار است که پنجشنبه ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۳ یک تیم هشت نفره کوهنوردی وارد ارتفاعات نایبند طبس شدند که ساعت ۱۲:۳۰ یکی از کوهنوردان در ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۰ متری از ناحیه پا دچار شکستگی شد و ادامه این ماجرا را از زبان حاضران در این حادثه می‌شنویم.

سرپرست تیم کوهنوردی آریا خراسان جنوبی در تشریح این حادثه گفت: تا ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۰ متری از قله که پیش رفتیم همه چیز عادی و طبق برنامه بود و ما قصد داشتیم بعد از رسیدن به قله برگردیم و چون به نظر زمان زیادی نیاز نبود بسیاری از امکانات و تجهیزات را با خودمان نداشتیم و همه با لباس معمولی بودیم تا اینکه یکی از کوهنوردان در یک مسیر با شیب تند دچار حادثه و از ساق پا دچار شکستگی شد.

محمدرضا خزایی افزود: به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه امکان انتقال مصدوم به پایین وجود نداشت و به همین دلیل سه نفر از کوهنوردان به پایین آمدند که به دلیل دشواری مسیر در ساعت هفت بعدازظهر توانسته بودند خودشان را به محیط‌بانی برسانند.

وی گفت: در این فاصله ما هم با توجه به سرمای هوا و باد شدیدی که در ارتفاع وجود داشت چون می‌دانستیم امکان انتقال ما در شب وجود ندارد با یکی دیگر از همراهان مسیری را برای کندن هیزم تا دهنه طی کردیم و از ساعت ۲ تا سه بعدازظهر شروع به کندن و آوردن هیزم کردیم که این کار تا نیمه شب طول کشید و با روشن کردن هیزم‌ها بدن مصدوم را گرم نگه داشتیم.

وی رهایی از این حادثه و نجات جان مصدوم را یک معجزه دانست و یادآور شد: من به عینه حضور خداوند را در این صحنه دیدم چرا که ما بدون هیچ تجهیزاتی مانند کیسه خواب، کفش مناسب و سایر تجهیزات توانستیم پاهای مصدوم را با باتوم فیکس کرده و آتل ببندیم و خوشحال بودیم که خونریزی داخلی نکرده است فقط ترسمان از وارد آمدن شوک به بیمار بود.

خزایی تصریح کرد: ساعت ۱۱ شب با توجه به اینکه ما در ارتفاع بودیم از دور با دیدن تیم امداد و نجات هلال احمر قوت قلب پیدا کردیم ولی تیم بعد از رسیدن به دره‌ای که خود مشتمل بر سه دره دیگر بود بعد از طی کردن ۲ مسیر که به بن بست می‌رسید در نهایت از راه سوم وارد مسیری که ما قرار داشتیم شد.

وی بیان کرد: ساعت پنج صبح موقع اذان صبح بود که سر و صدایشان را شنیدیم که به ما نزدیک می‌شوند و در این موقع من هم با صدای بلند پرسیدم سرپرست تیم چه کسی که عنوان شد آقای یساری که با شنیدن نام ایشان خیالمان راحت شد چرا که این نیروی با اخلاق به کار خودش تسلط کافی دارد و ما به آرامش خیالی رسیدیم.

انتقال مصدوم با بالگرد در بدترین شرایط جوی 

خزایی به تشریح ادامه عملیات امداد و نجات پرداخت و گفت: تیم ساعت ۹ صبح به ما رسید و از این به بعد معضل دوم ما در این حادثه نحوه اعزام مصدوم به پایین بود که با پیگیری‌های انجام شده قرار شد یک فروند بالگرد از کرمان برای انتقال مصدوم مراجعه کند.

وی اظهار داشت: انگار اینجا اولین قله‌ای است که با پای خودمان رفته‌ایم و با بالگرد به پایین برمی‌گردیم.

 سرپرست تیم کوهنوردی آریا با اشاره به شرایط دشوار حاکم بر قله و وزش شدید باد که بالگرد را مانند پر کاه  به دور خودش به حرکت درآورده بود توضیح داد: بالگرد ۲ بار تلاش کرد تا مصدوم را جابه‌جا کند و این کار ۲ ساعت طول کشید و این لحظات برایمان بسیار سخت گذشت چون هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای بدتر وجود داشت.

وی ادامه داد: دمای هشت درجه‌ زیر صفر را احساس نمی‌کردیم چون تمام ذکر و فکرمان نجات مصدوم بود و خدا رو شکر با کمک امدادگران و تیم هوایی مجرب مصدوم بدون هیچ گونه صدمه جدی به جز شکستگی، به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شد.

وی این حادثه را یک تجربه گرانسنگ دانست و افزود: خدا را شاکریم و از تیم هلال احمر قدردانی می‌کنیم، این حادثه باعث شد استارت تیم هوایی در خراسان جنوبی هم زده شود.

کوه را جدی نگرفته بودم

علیرضا آسیابانی مصدوم این حادثه هم به تشریح این حادثه پرداخت و گفت: در آن شرایط دشوار که مدیون دوستانم و تیم امدادی هلال احمر تا پایان عمر هستم همه تلاش داشتند روحیه خود را حفظ کنند و این در حالی بود که هیچ گونه امکاناتی در اختیار نداشتیم.

وی به لحظات دشواری که در ۲۴ ساعت برایشان اتفاق افتاده اشاره کرد و اظهار داشت: در محلی دچار حادثه شدم که یک طرف پرتگاه بود و شیب تندی داشت و چهار نفر نمی‌توانستند با هم از آنجا عبور کنند که در چنین وضعیتی پاهایم از ساعد دچار شکستگی شد و من به شخصه کوه را به اصطلاح ساده گرفته بودم و حتی یک قرص استامینوفن هم همراه نداشتیم.

آسیابانی به شرایطی که داخل سبد قرار گرفته و توسط بالگرد بالا کشیده شد اشاره کرد و افزود: شرایط دشواری بود و موقع بالا رفتن یک لحظه بسکت به کوه برخورد کرد و این خواست خدا بود که زنده بمانم و بعد از این ماجرا یکسال و نیم طول کشید تا توانستم کم‌کم با عصا حرکت کنم.

احتمال سقوط بالا بود

 کاپیتان محمدعلی سرباز که در این عملیات فرمانده تیم هوایی و خلبان بالگرد بود با بیان اینکه لبخند رضایت مصدوم موقع نجات برایمان خیلی زیبا است به توضیح عملیات نجات در این حادثه پرداخت و به دشواری کار اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به شدت وزش باد و شرایط حاکم بر قله هیچ امکانی برای فرود نبود و ما امکانات لازم را برای انجام عملیات نداشتیم و مجبور شدیم با همان طناب‌هایی که در اختیار بود مصدوم را بالا بکشیم.

کاپیتان سرباز ادامه داد: هر لحظه امکان پاره شدن طناب و برگشت آن و برخورد با ملخ بالگرد و سقوط آن وجود داشت.

وی تصریح کرد: طناب را دوبل کردیم و مصدوم در سبد گذاشته شد و توانستیم این عملیات را با موفقیت انجام دهیم که بعد از انتقال مصدوم به داخل بالگرد با کمبود سوخت مواجه شدیم.

سرباز اظهار داشت: کاهش فشار سوخت فشار مضاعف بر ما وارد آورد ولی توانستیم به سلامت در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند فرود آییم.

حادثه نایبندان اهمیت استقرار بالگرد امدادی را دوچندان کرد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: حادثه‌ای که در نایبندان برای کوهنوردان اتفاق افتاد با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه اهمیت استقرار بالگرد امداد و نجات را در استان دوچندان کرد.

محمدرحیم شهریاری با بیان اینکه فاصله خراسان جنوبی تا نزدیکترین استان معین ۵۰۰ کیلومتر است، افزود: این حادثه بهانه‌ای برای پیگیری مجدانه استقرار بالگرد امدادی در استان شد.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ پیگیری‌های زیادی برای استقرار بالگرد امدادی به استان شد اما از سال ۹۷ پیگیری‌های مجدانه به نتیجه رسید و با توافق نامه‌ای که بین استاندار و جمعیت هلال احمر مبنی بر استقرار بالگرد در فرودگاه بیرجند اتفاق افتاد در دهه فجر ۹۷ بالگرد امداد و نجات بر آسمان خراسان جنوبی پرواز کرد.

شهریاری با بیان اینکه شرط استقرار بالگرد امداد و نجات در استان‌ها ساخت آشیانه پرواز از اعتبارات استانی است، تصریح کرد: برای ساخت پایگاه هوایی امداد و نجات تاکنون ۷۹۰ میلیون تومان از سوی استانداری خراسان جنوبی اختصاص یافته اما برای تکمیل آن نیازمند توجه ویژه هستیم.

وی تصریح کرد: از آغاز استقرار بالگرد امدادی تاکنون ۲۱ پرواز امداد و نجات بر آسمان استان صورت گرفته که مهمترین امدادرسانی‌ها مربوط به سیل ابتدای سال در شهرستان‌های طبس و درمیان بوده است.

پنجشنبه ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۳ یک تیم هشت نفره کوهنوردی وارد ارتفاعات نایبند طبس شدند که ساعت ۱۲:۳۰ یکی از کوهنوردان در ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۰ متری از ناحیه پا دچار شکستگی شد و به علت نبود امداد هوایی در آن زمان بالگرد از استان کرمان برای عملیات امداد و نجات به خراسان جنوبی آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.