حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در دیدار مدیرکل و کارکنان ثبت احوال خراسان جنوبی اظهار داشت: این موضوع یک امتیاز برای ثبت احوال است و کارکنان این دستگاه اجرایی نسبت به هویت مردم و انسان‌ها مسؤول هستند.

وی بیان کرد: ویژگی‌هایی که در مسؤولیت‌ کارکنان ثبت احوال گنجانده شده، متفاوت از سایر سازمان‌ها است زیرا در حفظ امانت، مسؤولیت این نهاد رتبه اول را دارد.

وی با بیان اینکه احیا یا ضایع شدن حق در هویت اشخاص بسیار مهم است و نیاز به دقت دارد گفت: گاهی ممکن است افرادی در برخی مناطق مرزی، ایرانی الاصل بوده ولی به دلایلی در به دست آوردن هویت ایرانی خود مشکل داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: باید با تحقیقات راه این افراد تسهیل شود چون غالبا مردمی هستند که با سازمان‌ها آشنایی ندارند و از امکانات اقتصادی و سواد نیز برخوردار نیستند که بتوانند ملاقات مستقیم داشته باشند.

وی افزود: برعکس کسانی هستند که هویت ایرانی نداشته اما به خاطر زرنگی از امکانات و شرایط اقتصادی برخوردار هستند لذا آنچه تقوا اقتضا می‌کند این است که حق به صاحب آن داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی یکی از موضوعات مدنظر شریعت را رساندن حق به صاحب آن دانست و گفت: اصطلاح «حق گرفتنی است نه دادنی» مربوط به شریعت نیست بلکه از فرهنگ بیگانه است زیرا گاهی فردی از گرفتن حق خود قاصر است پس باید به دنبالش رفت و حق را به او داد.

وی بیان کرد: حقوق اخلاقی نیز مثل حقوق مادی، دادنی است و نباید منتظر بمانیم که افراد به دنبال حق خود باشند حتی در کارهای اداری زمانی ادارات اسلامی خواهند بود که خودشان انگیزه داشته باشند حق را به صاحب آن برسانند طبیعی است که اگر چنین چیزی باشد افراد را به روزها و ماه‌های دیگر وعده نمی‌دهند.

امام جمعه بیرجند اضافه کرد: اگر آمار طلاق بالا یا تولد و ازدواج کم است، مربوط به ثبت احوال نیست اما تاسف‌آور است و باید راهکارهایی برای آن ارایه داد تا جامعه به شاخص‌های مثبت خود برسد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز در این دیدار که به مناسبت سوم دی روز ملی ثبت احوال انجام شد، گفت: ثبت واقعه ازدواج در این استان از ابتدای امسال تاکنون ۶.۲ درصد کاهش و طلاق ۶.۱ درصد افزایش داشته، در ثبت واقعه وفات نیز آمار از میزان ولادت امسال پیشی گرفته است.

علیرضا مهرآور با اشاره به پوشش ۹۱.۷۶ درصدی جمعیت خراسان جنوبی در بهره‌مندی از کارت هوشمند ملی اظهار داشت: بیش از ۴۸ هزار نفر هنوز کارت هوشمند ملی را دریافت نکرده‌اند که اغلب از قشر تحصیلکرده و شهرنشین هستند لذا این این موضوع امسال رتبه خراسان جنوبی را در دریافت این کارت نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

وی گفت: اداره کل ثبت احوال خراسان جنوبی ۱۷۴ پست سازمانی دارد که ۸۰ پست آن بلاتصدی است از این رو به خصوص در شهرستان‌های نهبندان و زیرکوه با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی همچنین از به کارگیری دانش بومی در ساخت کارت هوشمند ملی خبر داد و افزود: بنا به تاکید مقام معظم رهبری تلاش کرده‌ایم در ساخت تراشه کارت از دانش بومی استفاده کنیم که همین موضوع باعث تاخیر در صدور کارت می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.