به گزارش ایرنا، شهرام کریمی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت که با حضور مقامات کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: پس از ثبت جهانی بیابان لوت در حوزه معرفی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده که می تواند منجر به حضور گردشگر شود اما باید این ورود گردشگر فرصت باشد نه یک تهدید.
وی لازمه این کار را توجه به کارهای آموزشی و ترویجی دانست و افزود: در این زمینه نیازمند مطالعه تحقیقی و پژوهشی هستیم.
مشاور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به لحاظ قانونی میراث فرهنگی و حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مباحث حاکمیتی گفت: این موضوع نشان از اهمیت آن دارد و در حوزه حاکمیتی باید به سبقه تاریخی و میراث فرهنگی توجه زیادی کرد.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در زمینه پژوهش بیان کرد: برای بحث گردشگری که میراث فرهنگی پایه آن است تعامل سازنده بین دستگاهی و بخش های اجرایی کشور باید برقرار شود.
کریمی ادامه داد: اگر می خواهیم به طور واقعی به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنیم گردشگری یکی از مواردی است که می تواند کمک کند.
وی اضافه کرد: به عبارتی گردشگری موتور متحرکه اقتصادی کشور بوده و میراث فرهنگی اجزای این موتور است.
مشاور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ثبت جهانی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور شده است افزود: بیابان لوت با تلاش های فراوان به عنوان اولین میراث طبیعی به ثبت جهانی رسیده که نیاز به توجه جدی دارد.
وی ادامه داد: یکی از نگرانی های میراث فرهنگی این است که آثار ثبت جهانی به درستی نگهداری و برای آینده گردشگری حفظ و معرفی شود.
کریمی پیشنهاد داد؛ همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت سالانه بین سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان برگزار شود.
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز( چهارشنبه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه دارد.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود 175 هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتیگراد، بیشینه گرم ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی به ویژه برای گردشگران خارجی است.
9893* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.